گروه صنعت و معدن- ۱۳ طرح معدنی و صنایع معدنی در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح‌ها در حوزه‌های فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان، گندله‌سازی، سنگ‌آهن، زغالسنگ، کک‌سازی و پالایش قطران و پتاس راه‌اندازی خواهند شد.یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، طرح توازن ذوب‌آهن (کوره‌بلند شماره سه) است.این طرح از ظرفیت ۴/۱میلیون تنی چدن مذاب برخوردار است که ظرفیت تولید فولاد خام در آن کارخانه را به ۶/۳میلیون تن در سال خواهد رساند.

بزرگ‌ترین واحد اسید سولفوریک

از سوی دیگر مس سرچشمه در سال جدید شاهد راه‌اندازی بزرگ‌ترین طرح اسید سولفوریک خواهد شد.

این واحد از ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰هزار تن اسیدسولفوریک برخوردار است. مجتمع مس سرچشمه در سال آینده همچنین واحد تولید آند را هم راه‌اندازی خواهد کرد.

از سوی دیگر راه‌اندازی کامل فاز یک طرح زغالسنگ طبس و سیمان شهرکرد، از دیگر پروژه‌هایی هستند که سال آینده در نوبت واگذاری قرار می‌گیرند.

در بین استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، شهرکرد و اصفهان که طرح‌های فوق را در اختیار دارند، استان‌های یزد و کرمان بیشترین پروژه‌های افتتاحی را دارند.

آغاز عملیات اجرایی ۲۰طرح

از سوی دیگر در سال جدید عملیات اجرایی ۲۰طرح در حوزه معدن و صنایع معدنی آغاز می‌شود.

طرح‌های شهید خرازی و ورق سبا، (فولاد مبارکه)، گندله‌سازی (فولاد خوزستان)، نیروگاه گازی نما (استان هرمزگان)، بوکیست گینه کوناکری، پالایشگاه مس خاتون‌آباد، توسعه تغلیظ فاز ۲، اسید سولفوریک و پالایشگاه و ذوب مس سونگون، فاز ۲ گندله‌سازی سنگان، بهینه‌سازی کنسانتره چغارت، طلای زرشوران و آنتیموان سفیدآبه و زغال‌سنگ خمرود جزو طرح‌هایی هستند که در سال آینده عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

خصوصی‌سازی در سال ۸۶

درآمد حاصل از فروش سهام شرکت‌های زیرمجموعه‌سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در سال آینده به ۳۸۵۰‌میلیارد ریال می‌رسد.

گزارش دفتر توسعه سرمایه‌گذاری و خصوصی‌سازی ایمیدرو حاکی از آن است که ۱۶۸۰‌میلیارد ریال از این رقم مربوط به فولاد مبارکه می‌شود که میزان سهام قابل واگذاری آن ۵‌درصد است.

همچنین ۱۲۰۰‌میلیارد ریال حاصل از واگذاری سهام شرکت ملی صنایع مس ایران با ۵‌درصد سهام قابل واگذاری است. بر این اساس درآمد حاصل از فروش سهام فولاد خوزستان ۵۰۰‌میلیارد ریال خواهد بود. میزان سهام قابل واگذاری این شرکت نیز ۵‌درصد عنوان شده است. در این حال ۲۰۰‌میلیارد ریال از درآمد حاصله، مربوط به واگذاری صددرصد سهام فولاد آذربایجان است. بنابر این گزارش، ۲۰‌درصد سهام سیمان داراب قابل واگذاری است که درآمد حاصل از فروش آن ۱۶۰‌میلیارد ریال می‌شود. درآمد حاصل از فروش سهام سیمان دشتستان (بوشهر) در سال آینده به ۱۲۵‌میلیارد ریال می‌رسد. میزان سهام قابل واگذاری این شرکت ۶۷/۱۵‌درصد است.

برنامه واگذاری سهام شرکت‌ها در چارچوب طرح سهام عدالت

برنامه واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو در چارچوب قوانین و مقررات سهام عدالت، درآمد حاصل از فروش سهام طی سال آینده را ۱۳۶۳۷‌میلیارد ریال اعلام کرده است. از این رقم ۴‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد ریال مربوط به فولاد مبارکه و ۲‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد ریال مربوط به شرکت ملی صنایع مس ایران می‌شود. ۱۲۵۰‌میلیارد ریال نیز حاصل فروش سهام فولاد خوزستان است.

براساس این گزارش ۹۰۸‌میلیارد ریال از درآمد فروش سهام در چارچوب طرح سهام عدالت، حاصل از واگذاری سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است.

از این رقم ۴۳۶‌میلیارد ریال مربوط به شرکت سنگ آهن گل گهر، ۲۷۹‌میلیارد ریال حاصل از واگذاری شرکت فولاد آلیاژی ایران و ۲۰۴‌میلیارد ریال هم مربوط به سیمان دشتستان است. درآمد حاصل از فروش سهام در چارچوب طرح سهام عدالت از محل واگذاری سهام سیمان داراب ۲۰۰‌میلیارد ریال و بابت واگذاری آلومینیوم ایران ۱۸۰‌میلیارد ریال است.