۹۰ درصد تولیدکنندگان فیلتر با پرداخت نزول ادامه حیات می‌دهند

گروه صنعت و معدن- ۹۰درصد تولیدکنندگان فیلتر با قرض گرفتن و بهره‌های ۵۵درصد این صنعت را اداره می‌کنند. جمعی از تولیدکنندگان فیلتر خودرو در دیدار با مدیر کل صنایع فلزی و الکتریکی وزارت صنایع و معادن، با ارائه گزارشی از چالش‌های تولید فیلتر در کشور، خواستار حمایت دولت از بخش تولیدی کشور شدند.

علیرضا نورپور، مدیرکل دفتر صنایع الکتریکی و فلزی وزارت صنایع و معادن،‌ نیز خبر داد که به زودی وزارت صنایع و معادن ۵۰درصد از رقم دریافتی تجمیع عوارض از واحدهای تولیدی را کاهش خواهد داد. به گفته وی، برای کشوری که اولویت اول آن اشتغال است باید تجمیع عوارض را از تاجر و واردکننده گرفت نه تولیدکننده داخلی، در حال حاضر براساس قانون تجمیع عوارض ۳درصد از رقم فروش تولیدات، مشمول پرداخت عوارض به دولت می‌شود. دکتر نورپور که با خبرگزاری موج سخن می‌گفت: اضافه کرد: بیش از ۴۰ سال از عمر فیلترسازی ایران می‌گذرد و تولیدکنندگان این محصول از توان و کیفیت خوبی برخوردارند.وی با توجه به اینکه فیلترسازان ایرانی نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند، از توان صادراتی آنها خبر داد و گفت: یکی از مشکلات این صنعت، ورود کالای چینی است که هم اکنون از طریق وزارتخانه، پیگیر برخورد مناسب با این موضوع هستیم. (تعرفه واردات فیلتر به کشور ۲۵درصد است).

مدیرکل صنایع الکتریکی و فلزی وزارت صنایع با توجه به افزایش جهانی قیمت مواد اولیه از جمله فولاد یکی دیگر از مشکلات این صنعت را قیمت و تامین مواد اولیه مورد نیاز دانست و متذکر شد: برای حل این موضوع نیز به دنبال راه کارهای مناسبی هستیم. به گفته تولیدکنندگان، این صنعت به دلیل مشکل نقدینگی و کمبود آن و همچنین خریدهای بلند مدت(چک)، نمی‌توانیم قیمت تمام شده محصول تولیدی را به دلخواه خودمان انتخاب کنیم.

یکی دیگر از تولیدکنندگان نیز گفت: قیمت یک فیلتر پیکان با هزینه مواد اولیه و کارگر حدود ۷۰۰تومان تمام می‌شود در حالی که شاهد عرضه فیلترهایی به قیمت ۵۵۰تومان از سوی برخی تولیدکنندگان داخلی و یا محصولات چینی هستیم.

ورق‌های فولادی مورد نیاز صنعت فیلترسازی شامل ورق ۵/۰، ۵/۲ و ۳۰(میلی‌متر) ‌است که این محصولات در ابتدای سال به ترتیب کیلویی ۶۲۰، ۴۲۰ و ۶۲۵ تومان فروخته می‌شد و هم اکنون قیمت آن به ۸۵۰، ۶۰۰ و ۸۰۰تومان افزایش یافته است. کاغذ، چسب، رنگ، واشر و فنر سایر مواد اولیه این صنعت است.

دکتر علی‌رضا نورپور، مدیر کل دفتر صنایع فلزی و الکتریکی نیز پس از ارائه گزارش فوق گفت: مشکلات بخش صنعت و مرتبط با این بخش، به صورت پروژه‌ای تعریف شده و هم‌اکنون کمیسیون ویژه‌ای برای پیگیری و ارائه نتیجه نهایی، سرگرم حل این مسائل هستند.