عملکرد نادرست صندوق پنبه طی چهار سال اخیر در توزیع مواد اولیه میان واحدهای نساجی یکی از علت‌‏های از بین رفتن مزیت صنعت نساجی کشور است. سیدحسن پروینی، رییس خانه صنعت و معدن تبریز و مدیرعامل شرکت نساجی شمس، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب اظهارداشت: در شرایط کنونی کسب و کار در صنعت نساجی که به دلیل واردات بی‌‏رویه و عدم کنترل کامل قاچاق کالا در مبادی رسمی و غیررسمی کشور، با مشکلات فراوانی مواجه شده است، دولت باید سیاست توزیع پنبه میان واحدهای نساجی را به گونه‌‏ای تنظیم کند که توان رقابت آنان در مقابل رقبای خارجی حفظ شود، اما دولت نیز با واگذار کردن تنظیم بازار به صندوق پنبه بازار را به دست افرادی سپرده که بیش از صنعت به دنبال منافع شخصی خود هستند.

پروینی ادامه داد: در صورتی که دولت با پنبه نیز مانند گندم رفتار کند و کلیه سیاست‌‏های حمایتی خود را روی پنبه‌‏کاران و صنعت نساجی متمرکز کند و دست واسطه‌‏ها را کوتاه کند، رونق به صنعت نساجی باز خواهد گشت و در این صنعت مزیت نسبی ایجاد خواهد شد.

رییس خانه صنعت و معدن تبریز، اعلام کرد: بررسی دلایل وجود مزیت در صنعت نساجی چین نشان می‌‏دهد که این کشور حدود ۶۰‌درصد از تولید پنبه دنیا را با قیمتی حدود ۵۰‌درصد کمتر از قیمت عمومی جهانی خریداری می‌‏کند و دولت این کشور نیز ۵۰‌درصد سوبسید برای تولید صنعت نساجی به صنعت‌‏کاران آن اختصاص می‌‏دهد، به همین علت هیچ کشوری در صنعت نساجی توان رقابت با چین را ندارد، اما در ایران کاملا برعکس عمل می‌‏شود و سیاست‌‏های تامین، واردات و توزیع پنبه به ضرر صنعتکاران نساجی است. وی، میزان تعرفه واردات صنعت نساجی را کیلویی یک‌‏هزار و صد تومان عنوان کرد و اظهارداشت: تعرفه صنعت نساجی، تعرفه مناسبی است، اما در عمل چندان اجرا نمی‌‏شود و اکثر واردات کالاهای نساجی از طریق مبادی غیررسمی به کشور وارد می‌‏شود و گمرکات رسمی نیز در اعمال این تعرفه جدیت چندانی از خود نشان نمی‌‏دهند.

رییس خانه صنعت و معدن تبریز، همچنین از ناکافی بودن میزان جوایز صادراتی و نحوه اعطای آن انتقاد کرد و گفت: صنعت نساجی به دلیل واردات بی‌‏رویه توان رقابت خود را در بازار داخلی کشور از دست داده است و در صادرات نیز به علت سیاست‌‏های غیرحمایتی دولت موفقیت چندانی کسب نکرده است.