با فعالیت ۳۴۰ کارخانه آردسازی‌، ۱۰‌میلیون تن ظرفیت مازاد در صنایع آرد کشور ایجاد شد. به گزارش ایلنا‌، در‌حال‌حاضر ۳۴۰ کارخانه آردسازی با ظرفیت تبدیل حدود ۲۱‌میلیون تن گندم به انواع آرد در کشور فعالیت دارند.

استان تهران با ۷/۴‌میلیون تن و استان یزد با ۱۸۰‌هزار تن ظرفیت اسمی دارای بیشترین و کمترین ظرفیت در کشور هستند‌، ضمن آنکه ظرفیت اسمی کوچک‌‏‌‏ترین واحد در حدود ۶هزار تن در سال و بزرگ‌‏ترین واحد ۳۶۰‌هزار تن و میانگین ظرفیت اسمی کارخانه‌‏های آردسازی ۶۰‌هزار تن است.

براساس این گزارش‌، طبق آمار مرکز آمار ایران در سال ۸۲ میزان مورد نیاز آرد در حدود ۱۱‌میلیون تن است‌، از این رو، با توجه به امکان تبدیل ۲۱‌میلیون تن گندم در سال و ۱۱‌میلیون تن مصرف می‌‏توان‌ گفت حدود ۱۰‌میلیون تن در کشور توان بالقوه تولید وجود دارد که از آن استفاده نمی‌‏شود.

طبق این گزارش‌، در سال گذشته بیشترین مازاد تولید در استان تهران و کمترین مازاد تولید در استان قم بوده و برآورد می‌‏شود در سال ۱۴۰۰ بیشترین و کمترین مازاد تولید در استان تهران و خوزستان است.

این گزارش حاکی است‌، با توجه به ظرفیت مازاد احداث شده در کشور، اغلب کارخانه‌‏های آرد با ظرفیتی حدود ۵۰‌درصد ظرفیت اسمی مشغول فعالیت هستند و از آنجا که هزینه‌‏های ثابت تولید باید به مقدار کمتری از تولید سرشکن شود‌، قیمت تمام شده در هر واحد از خدمات ارائه شده بالاتر رفته و بخش‌های بزرگی از سرمایه‌‏های به‌‏کار رفته در صنعت بلا‌استفاده مانده است.

به گزارش نشریه برنامه‌، نظارت چندین دستگاه به طور همزمان بر صنایع آرد و ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان این بخش، دادن مجوز به کارخانه‌‏ها بدون ارزیابی ظرفیت‌‏های تولیدی کارخانه‌‏های فعال و بلااستفاده ماندن بخش‌‏های بزرگی از سرمایه‌‏ها در این صنعت، عدم‌استفاده از نظر نمایندگان تشکل‌‏های این صنعت در تصمیم‌‏سازی‌‏ها و عدم توجه کافی به مسائل مرتبط به نان از مشکلات و چالش‌‏های پیش روی صنایع آرد است.