ظرفیت تولید آلومینیوم به 2میلیون تن می‌رسد
گروه صنعت و معدن- احمد بختیار: ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در چشم‌انداز 20ساله بخش معدن و صنایع معدنی به 2میلیون تن خواهد رسید.

دستیابی به این میزان ظرفیت تولید، پس از اثبات ذخائر عظیم نفلین‌سینیت کشورمان تعریف شده است. براساس گزارشی که به تازگی وزارت صنایع و معادن منتشر کرده این ماده معدنی، سومین جایگاه ذخائر معدنی کشور را به خود اختصاص داده است. در این گزارش، ذخائر قطعی نفلین‌سینیت ۳/۵میلیارد تن اعلام شده است. در جدول بزرگ‌ترین ذخائر زیرزمینی کشورمان سنگ‌آهک و سنگ لاشه در رتبه‌های اول و دوم و سنگ‌های نفلین‌سینیت، آهن و مس در ردیف سوم تا پنجم ایستاده‌اند.
ذخائر این مواد به ترتیب 9میلیارد، 5/5میلیارد، 3/5میلیارد، 2/3میلیارد و 5/1میلیارد تن است. با توجه به این پشتوانه، صنعت آلومینیوم هم‌اینک در حال خروج از نخوت 40سال گذشته است. چرا که در مدت یادشده ظرفیت تولید از 45هزار تن اولیه تنها به 220هزار تن رسیده است.
خوراک ۴صنعت
از سوی دیگر نفلین‌سینیت، تامین خوراک 4صنعت را بر عهده می‌گیرد. این ماده معدنی پس از تبدیل شدن به پودر آلومینا، باطله‌هایی تولید می‌کند که خوراک سه کارخانه سیمان، کربنات سدیم و کربنات پتاسیم نیز خواهد شد.
از همین رو موادی بر بستر زمین بر جای نمی‌گذارد و آلودگی برای محیط‌زیست ایجاد نخواهد کرد. هم‌اینک کشورمان با دستیابی به فناوری استحصال آلومینا از نفلین‌سینیت آینده امیدوار کننده‌ای را برای صنعت آلومینیوم رقم زده است. این در حالی است که تا سال‌های گذشته ساختار زمین‌شناسی ایران اجازه دستیابی به بوکسیت برای تولید شمش آلومینیوم را نمی‌داد. اما پس از جدی شدن برنامه استخراج نفلین سینیت، منبع تغذیه تولید فلز خاکستری محرز شد. اواخر تیر ماه امسال نیز واحد نیمه صنعتی (پایلوت) آذر شهر آذربایجان شرقی، به دست وزیر صنایع و معادن راه‌اندازی شد. اما به زودی توانست عیار آلومینای تولیدی را افزایش دهد.
افزایش عیار تا 5/97درصد
حسن تقوی راد، مجری طرح تولید آلومینا از نفلین با اعلام این خبر گفت: در زمان راه‌اندازی این طرح، عیار ماده معدنی تولیدی تنها ۶۸درصد بود اما تنها پس از گذشت ۴ ماه توانستیم این عیار را به ۵/۹۷درصد ارتقا دهیم. فناوری استحصال این ماده پیش از این در اختیار تعدادی انگشت‌شمار از کشورهای جهان از جمله روسیه بود.
این در شرایطی است که روس‌ها در جریان انتقال این تکنولوژی از ارائه همکاری‌های فنی خودداری می‌کردند.
تقوی راد در این باره گفت: پس از ادغام روس‌آل و سوئیس‌آل (دو شرکت بزرگ تولیدکننده آلومینیوم در جهان)، شرکت جدید نیز با اعلام نامه‌ای رسمی اعلام کرده که از همکاری با ایران معذور است. این شرکت هم اکنون غول تولیدکننده شمش آلومینیوم در جهان شده است.
این در شرایطی بود که طی مدت 4 ماه اخیر متخصصان داخلی کشورمان توانسته بودند عیار آلومینای تولیدی در واحد نیمه‌صنعتی آذرشهر را افزایش دهند.
این واحد اکنون برای مقامات وزارت صنایع و معادن اثبات کرده که مسیر دستیابی به اهداف کلان صنعت آلومینیوم را هموار کرده است. پروژه اصلی تولید آلومینا از نفلین سینیت، در سراب (آذربایجان شرقی) با ظرفیت تولید ۲۰۰هزار تن پودر آلومینا تعریف شده و هم‌اکنون در مسیر انتخاب پیمانکار قرار دارد. طرح جامع آلومینیوم اگرچه برای برنامه چهارم برنامه دستیابی به ظرفیت ۷۰۰هزار تن شمش آلومینیوم را پیش‌بینی کرده اما ذخایر اثبات شده استان آذربایجان شرقی برنامه دستیابی به ظرفیت ۲میلیون تنی را روی میز قرار داده است.