300میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک تضمین می‌شود

گروه صنعت و معدن- یکی از مشکلات اساسی صنایع کوچک و متوسط، عدم امکان دسترسی به منابع مالی لازم و فقدان نهادهای واسط به منظور تسریع در دستیابی این صنایع به تسهیلات بانکی است. بانک‌ها یکی از منابع اصلی دستیابی به تسهیلات مالی محسوب می‌شوند، اما دریافت تسهیلات بانکی، نیازمند ارائه وثائق گوناگون و در برخی موارد سنگین از سوی تولیدکنندگان کوچک صنعتی است که اکثر این تولیدکنندگان نیز از عهده تامین آن برنیامده و درنتیجه امکان استفاده از این تسهیلات برای آنان فراهم نمی‌شود. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی در دی ماه ۱۳۸۳ قانون تاسیس «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» را تصویب کرد تا به موجب آن، بخشی از مشکلات صنایع کوچک در راستای تامین وثائق بانکی مرتفع شود.

فراهم نمودن زمینه توسعه سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنایع کوچک، کوتاه کردن مدت‌زمان اجرای طرح‌های اشتغالزا و دارای توجیه اقتصادی با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته و تضمین و تسهیل در توثیق تسهیلات اعطایی به این طرح‌ها، از اهداف اساسی تاسیس «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» می‌باشد.

تاسیس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک که سال گذشته به تصویب رسید. کمک چشمگیری به توسعه بنگاه‌های کوچک صنعتی خواهد کرد. نظر به اهمیت این صندوق و تاثیراتی که وجود آن برای صنایع کوچک می‌تواند داشته باشد در این بخش گفت‌وگوی نشریه صنعت‌ساز متعلق به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با دکتر مهدی دیانی، مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک آورده شده است:

ماموریت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک چیست؟

مساله تامین وثیقه مورد نیاز بانک‌ها برای صنایع همواره یکی از مسائل مهم و مورد بحث بوده است.

از آنجایی که صنایع بزرگ از اعتبار مالی بیشتری برخوردار هستند، می‌توانند وثائق مورد نیاز را تامین و از امکانات مالی بانک‌ها بهره‌مند شوند، اما صنایع کوچک همواره با این مشکل دست به گریبان بوده و هستند.

برای رفع این مشکل و تسهیل دریافت تسهیلات مالی توسط صنایع کوچک مجلس ششم در دی ماه سال ۱۳۸۳ قانون تاسیس «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» را تصویب و در سال ۱۳۸۴ اساسنامه آن به تصویب هیات وزیران و تایید شورای نگهبان رسید و در دی ماه همان سال به وزارت صنایع و معادن ابلاغ شد تا این صندوق برای واحدهای تولیدی که در اخذ تسهیلات و دادن ضمانت‌های لازم به بانک‌ها درگیر قوانین دست‌وپاگیر بانکی شده و با مشکل تامین وثیقه روبه‌رو می‌شوند ضمانتنامه صادر کند.

طبق اساسنامه صندوق، وزیر صنایع و معادن، رییس مجمع و وزرای بازرگانی، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان اعضای مجمع هستند.

در حال حاضر فعالیت صندوق در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

از زمان ابلاغ اساسنامه صندوق به وزارت صنایع و معادن، صندوق به ثبت رسیده و ارتباط مناسبی با نهادهای ذی‌ربط، از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌ها و بیمه‌ها برقرار شده است.

همچنین صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک توانسته تایید و مجوز بانک مرکزی را برای سیستم بانکی دریافت کند تا بدین وسیله سیستم بانکی ضمانتنامه‌های صندوق را پذیرا باشد.

این صندوق در شش‌ماه گذشته طبق تکلیف اساسنامه‌ای خود، آیین‌نامه‌ها را تدوین نموده و آماده برگزاری مجمع عمومی است. همچنین در خصوص اجرای آیین‌نامه «گسترش بنگاه‌های کوچک زودبازده و کارآفرین» جلسات متعددی با وزارت کار و امور اجتماعی برگزار شده و پیشنهاد‌های لازم از سوی صندوق ارائه شده است.

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در سال ۱۳۸۴ بخشی از بودجه مصوب خود را دریافت نموده و بخش دوم بودجه سال ۱۳۸۵ به زودی دریافت خواهد شد.

نحوه ارتباط صندوق با شهرک‌های صنعتی و واحدهای مستقر در آنها چگونه است؟

در این راستا، جلسات متعددی با مدیر عامل محترم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و برخی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور برگزار شده تا به این ترتیب به جمع‌بندی نهایی در خصوص تهیه تفاهمنامه همکاری برسیم، اما این مساله هنوز نهایی نشده و به محض اینکه آیین‌نامه‌ها به تصویب برسند، تعامل با شرکت‌ها نیز بیشتر خواهد شد و از این طریق، تسهیلات موردنیاز واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی به صندوق ابلاغ می‌شود و صندوق پس از بررسی و اطلاع از سوابق اعتباری، میزان آورده، توجیه طرح از ابعاد مختلف، توسعه‌ای یا ایجادی بودن طرح، نوع تکنولوژی‌های به کار رفته در طرح، صادرات‌گرا بودن طرح و ...،

آنها را طبقه‌بندی و اولویت‌بندی می‌کند. در حال حاضر نیز دریافت درخواست‌ها و تشکیل و تکمیل پرونده‌ها آغاز شده و با تشکیل مجمع عمومی، اولین ضمانتنامه‌ها نیز صادر خواهند شد.

برنامه‌های آتی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به چه صورت خواهد بود؟

در آینده نزدیک با پوشش حداقل ۳۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنایع کوچک، طی انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل و شرکت‌های بیمه، شاهد اجرای مرحله آزمایشی استقرار صنعت تضمین در کشور خواهیم بود.

امیدواریم ظرف مدت یک‌سال آینده، ضرورت و فرهنگ تضمین سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک، نزد مسوولان و سیاست‌گذاران کشور نهادینه شود و با حمایت‌های آنان، «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک» بیش از پیش تقویت شده و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در سطح کشور کمک کند.