احسان شادی - صنعتگران ایرانی برای اینکه بتوانند با رقبای خود در بازار داخلی و خارجی مصافی پیروز داشته باشند نیاز به چه امکانات و شرایطی دارند. در میان همه چیزهایی که صنعتگران نیاز دارند تا در رقابت کم نیاورند و در بازار بمانند مهار نرخ تورم ایران در سطحی است که نرخ تورم رقبا در آن فعالیت می‌کنند. میانگین نرخ تورم در اتحادیه اروپا و شرق آسیا به مثابه دو قطب فعال اقتصادی که ایران باید در بخش‌های گوناگون با آنها رقابت کند چقدر است؟ میانگین نرخ تورم در شرق آسیا بیش از ۷درصد نیست و این رقم قابل‌قبولی است. این رقم در ایران چقدر است؟ ارقام ارائه‌شده توسط نهادهای رسمی، نرخ تورم ایران را نزدیک به ۱۲درصد اعلام کرده است که ۲برابر نرخ تورم رقبا است. در این وضعیت و شرایط وقتی اعلام می‌شود که رشد نقدینگی در ایران شتابان‌تر از قبل می‌شود و احتمال رشد بیشتر تورم وجود دارد، صنعتگران چه راهی در پیش دارند؟ واقعیت این است که سهم بخش صنعت در شتابان شدن نرخ تورم در ایران نسبت به آنچه که اثرات رفتار نهاد دولت است ناچیز است. صنعتگران ایرانی بدون اینکه نقش زیادی در شتابان شدن تورم داشته باشند قربانی آن شده‌اند.

نهاد دولت هر روز در ایران با هدف‌های مختلف و البته با حسن‌نیت ابعاد خرج را گسترده‌تر و تقاضای پول را در جامعه افزون می‌کند و به همین دلیل تورم شتابان می‌شود. نرخ تورم در ایران بیش از اینکه به دلیل رشد قیمت‌ تولیدات صنعتی باشد به رفتار دولت درباره چگونگی خرج کردن منابع بودجه بستگی دارد و قربانی اصلی آن نیز تولید صنعتی است.

به نظر می‌رسد صنعتگران ایرانی می‌توانند با بررسی دقیق‌تر از نقش و سهم تورم و نرخ آن در ضریب رقابت‌پذیری خود با رقبا و برای کاهش آسیب نرخ تورم مطالعات کارشناسانه کرده و آن را به دولت ارائه دهند و خواستار مهار نرخ تورم شوند.