در تحقیقات یک پایان‌نامه مدیریت نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شاخص‌های چابکی در صنعت نساجی ایران بررسی شد. به گزارش ایسنا، مهندس مسعود زمانی مهدی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت نساجی در بخشی از پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی تعیین شاخص‌های چابکی در صنعت نساجی ایران» آورده است:

در محیطی آشفته (نامطمئن و متغیر) که شرکت‌های نساجی (اعم از خدماتی و تولیدی) در آن مشغول به فعالیت هستند یکی از مهمترین فاکتورهای بقا و پیشرفت، چابکی آنها است. تولید چابک، مفهوم جدیدی است که پاسخ‌گویی و رقابت پذیری شرکت را افزایش می‌دهد و می‌توان آن را به صورت توانمندی بقا و پیشرفت در یک محیط رقابتی که ویژگی اساسی این محیط تغییر و عدم اطمینان است، تعریف کرد که به صورت سریع و موثر به بازارهای در حال تغییر و بر اساس خواست مشتری عکس‌العمل نشان می‌دهند.

در این پروژه روند تاریخی و دلایل ظهور مستقیم تولیدی چابک بیان شده و ویژگی‌ها، خصوصیات و تواناسازهای آن و در نهایت متدولوژی‌های دستیابی به چابکی مورد بررسی قرار گرفته است.

برای انجام این تحقیق یکی از معتبرترین متدولوژی‌ها انتخاب شده و بر مبنای آن سه لایه برای ارزیابی عوامل و فاکتورهای چابکی انتخاب شده که شامل محرک‌های چابکی، قابلیت‌های چابکی و ایجاد کنندگان چابکی هستند. هر کدام از این لایه‌ها دارای تعدادی زیر مجموعه هستند که در گروه‌های هم خانواده دسته‌بندی شده‌اند. در این تحقیق به علت تفاوت ماهوی محیط تجارت گروه پوشاک (مشتریان و تامین‌کنندگان)، این گروه به شکلی مجزا از بقیه بخش‌های نساجی مورد بررسی قرار گرفت.

در هر گروه یک شرکت به عنوان مطالعه موردی با جزئیات بیشتری تحت بررسی قرار گرفته و پس از انجام تحقیق مهمترین عوامل هر لایه مشخص شده و روش‌هایی برای دستیابی به آنها پیشنهاد شده است.