فرید قدیری - معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن از بررسی طرحی در این وزارتخانه گفته است که در صورت به نتیجه رسیدن مطالعات روی آن و اجرای طرح، کمک شایسته‌ای به صنعت داخلی خواهد شد. راه‌اندازی لیزینگ لوازم خانگی طرحی است که یک تشکل مرتبط با صنعت لوازم خانگی آن را به وزارت صنایع و معادن پیشنهاد داده است.

محسن شاطرزاده درخصوص راه‌اندازی لیزینگ لوازم خانگی با تاکید بر لزوم عملی شدن این کار به ایسنا گفته است: پیشنهادی در این خصوص دریافت کرده‌ایم که در حال مطالعه و بررسی است و در صورت دستیابی به یک طرح مشخص عملی خواهد شد.

وی، تامین منابع مالی توسط بانک‌ها را لازمه تشکیل لیزینگ لوازم خانگی در کشور دانست و افزود: هدف اصلی از تشکیل این نوع لیزینگ آن است که خانواده‌ها بتوانند سبد مورد نیاز خود را شامل ۱۵ تا ۱۶ قلم کالای لوازم خانگی به طور کامل از طریق لیزینگ تهیه و سپس پول آن را به صورت اقساطی پرداخت کنند.

او ادامه داد: در صورتی که به فرمول مناسبی در خصوص لیزینگ لوازم‌ خانگی دست یابیم، تولیدکنندگان می‌توانند با کاهش سود خود به مصرف‌کننده کمک کنند و در نتیجه به این ترتیب میزان فروش خود را نیز افزایش دهند. وی تصریح کرد: طرح تشکیل لیزینگ لوازم خانگی فقط برای تولیدات داخلی اجرا خواهد شد که امیدواریم طی سال‌جاری عملیاتی شود.

از عمده‌ مزایای لیزینگ لوازم خانگی آن است که فقط لوازم خانگی تولید داخل اجازه فروش و عرضه در لیزینگ را خواهند داشت.

با اجرای این طرح که در حقیقت وزنه بازار را به نفع تولیدات داخلی سنگین خواهد کرد به نوعی مصرف‌کنندگان تشویق خواهند شد کالای ایرانی خریده و مصرف کنند. در صورت اجرای طرح لیزینگ لوازم خانگی، مردم خواهند توانست به صورت اقساط، سبدی از انواع کالاهای لوازم خانگی تولید داخل را خریداری کرده و در درازمدت اقساط را به فروشنده پرداخت کنند.

به نظر می‌رسد مطالعه و اجرای لیزینگ لوازم خانگی می‌تواند مقدمه‌ای خوب برای فراهم کردن زمینه فروش هر چه بیشتر تولیدات ملی در بازار غیررقابتی کالا در کشورمان باشد. در این میان باید از معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن درخواست کرد هر چه سریع‌تر طرح مذکور را مطالعه کرده و نتایج آن را اعلام کند تا بلکه دیگر تشکل‌های صنعتی و صاحبان صنایع به فکر راه‌اندازی لیزینگ در صنایع مربوطه بیفتند.