راه‌اندازی آندسازی المهدی 150 دلار در هر تن صرفه‌جویی دارد

گروه صنعت و معدن- با راه‌اندازی طرح آندسازی آلومینیوم المهدی، در تولید هر تن آند ۱۵۰دلار صرفه‌جویی ارزی ایجاد می‌شود. آند به عنوان یکی از مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم به شمار می‌آید که در حال حاضر از خارج کشور وارد خطوط تولید المهدی می‌شود. مدیر عامل آلومینیوم المهدی در این باره گفت: هم اینک هر تن آند به بهای ۴۲۰دلار از خارج وارد می‌شود، در صورتی که هزینه هر تن آند در آلومینیوم المهدی تنها ۲۷۰دلار خواهد بود. مهدی ثقفی به روند روزافزون بهای فلزات پایه و مواد اولیه آن در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این طرح ۱۵۰دلار در هر تن برای کشور منفعت دارد.

زمستان ۸۶

طرح آندسازی این کارخانه در زمستان سال آینده راه‌اندازی می‌شود و سالانه قادر خواهد بود ۷۶هزار تن آند تولید کند.

به گفته ثقفی برای راه‌اندازی این طرح ۵۰میلیون یورو هزینه صرف می‌شود. طرح آندسازی در راستای رفع نگرانی‌های موجود برای تامین مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم به اجرا درمی‌آید. در حال حاضر کارخانه آلومینیوم المهدی روزانه ۱۸۰تن آند مصرف می‌کند.

معاون وزیر صنایع و معادن نیز در جریان بازدید از مجتمع آلومینیوم المهدی گفت: با توجه به حساسیت‌ها و کمبودهایی که در تامین مواد اولیه با آنها مواجه شده‌ایم، اجرای این طرح باید با سرعت بیشتری پیگیری شود. احمدعلی هراتی‌نیک اظهار داشت: در گذشته به دلایل مختلفی، توجه کافی به صنعت آلومینیوم نشده بود، اما ما با نگاهی همه‌جانبه در مورد رفع تنگناهای توسعه این صنعت هستیم.

نیاز به ۵۰۰ مگاوات برق

وی تامین مواد اولیه و انرژی (برق) موردنیاز را از اولویت‌های ویژه آلومینیوم المهدی طرح جدید هرمزآل دانست.

با راه‌اندازی طرح ۱۴۷هزار تنی هرمزآل میزان برق مصرفی در آن واحدها به ۵۰۰مگاوات خواهد رسید.

هم‌اینک ۲۰ تا ۲۵درصد از هزینه تولید شمش آلومینیوم در المهدی مربوط به خرید برق از برق منطقه‌ای هرمزگان است. هر چند هر از گاهی در جریان انتقال برق، موانعی ایجاد می‌شود که روند تولید را با چالش مواجه می‌کند. آلومینیوم المهدی در خردادماه سال ۸۴ با قطعی برق مواجه شد، طوری که آن پدیده کاهش نیمی از تولید ماهانه آن کارخانه را رقم زد.

در این شرایط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و نیز منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع در استان هرمزگان، برنامه احداث یک نیروگاه ۵۰۰مگاواتی برق را پیش رو دارند.

نیاز به اسکله جدید

مدیر عامل آلومینیوم المهدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت، با احداث کارخانه ۱۴۷هزار تنی هرمز آل طی دوسال آینده، اسکله جدیدی نیز برای ورود و خروج مواد نیاز داریم.

ثقفی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از شرکت‌های داخلی مشغول مطالعه بر روی ایجاد اسکله‌ای اختصاصی برای آن دو واحد است.

وی که افزایش ظرفیت تولید المهدی و رسیدن به ظرفیت تولید دوبال امارات (۷۶۰هزار تن در سال) را به عنوان چشم‌انداز این مجموعه در نظر گرفته، می‌گوید: برای ارتقای جایگاه این کارخانه از هم‌اکنون نیازمند توسعه امور زیربنایی هستیم.

کارخانه ۱۱۰هزار تنی آلومینیوم المهدی تا پایان مهرماه ۶۳هزار و ۵۷۵هزار تن شمش تولید کرد که این رقم ۷درصد از تولید مدت مشابه سال قبل بیشتر است.