برای اولین بار در کشور، تمامی دستگاه‌های مرتبط با امر ایمنی دریا، در قالب شورای سیاستگذاری موسسه رده‌بندی آسیا، گردهم آمدند و این شورا کار خود را آغاز کرد. به گزارش خبرنگار موج، در این جلسه که با حضور نمایندگانی از ارگان‌های حاکمیتی که به نوعی با مساله دریا، دریانوردی و ایمنی آن ارتباط داشتند، تشکل‌های دریایی، سازندگان کشتی‌ها، شناورها و اعضای هیات‌مدیره شرکت رده‌بندی آسیا، تشکیل شد. ابتدا موضوع لزوم شکل‌گیری شورا مورد اتفاق نظر قرار گرفت و سپس با تشریح وظایف و جایگاه این شورا و جلب نظرات حاضران، پیش نویس نظام‌نامه آن برای مطالعه و بررسی اعضا ارائه شد.

در این جلسه که در محل باشگاه کشتیرانی تشکیل شد با رای حاضران، دکتر جواد مصدقی رییس کل اجرایی کلوپ دریایی اسلامی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی ریاست جلسه را بر عهده گرفت.

بر همین اساس فرزین انتصاریان به بیان شان و جایگاه و الزامات تشکیل چنین شورایی پرداخت و گفت: موسسه رده‌بندی آسیا یک موسسه ایرانی است که می‌خواهد در کنار موسسات بین‌المللی مسوولیت سنگین رده‌بندی کشتی‌ها را بر عهده گیرد.

وی افزود: برای تحقق این مساله نیازمند هماهنگی با تمامی ذی‌نفعان رده‌بندی هستیم.

مهندس انتصاریان بیان کرد: یکی از راه‌های توسعه کشورها جایگاه دریایی آنها است و یکی از ابزارهای توانمندی در دریاها، مساله رده‌بندی است و شکل گیری یک موسسه رده‌بندی قوی بدون هماهنگی همه کسانی که به نوعی با آن در ارتباط هستند، امکان ندارد.

وی سپس با اشاره به شان و جایگاه شورای سیاستگذاری، تاکید کرد: تمامی دستگاه‌ها و تشکل‌ها و صنایعی که با مساله دریا ارتباط دارند در شورای سیاست‌گذاری دیده شده‌اند.

رییس هیات‌مدیره موسسه رده‌بندی آسیا متذکر شد: البته ما جایگاه شورا را محدود به شان مشورتی نمی‌دانیم و این شورا با اعضایی که دارد می‌تواند بر کار موسسه که آن نیز شان مستقل دارد، نظارت هم داشته باشد.

انتصاریان هدف دیگر شورا را ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف دانست و تصریح کرد: گاهی موسسات رده‌بندی در جایگاه حکمیت قرار می‌گیرند، بنابراین باید محلی برای تعدیل نظرات طرفین وجود داشته باشد که این مساله نیز وظیفه دیگر شورا خواهد بود.

اعضای شورای سیاست‌گذاری رده‌بندی آسیا از سازمان‌ها، ارکان دولتی و تشکل‌هایی نظیر: سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی،‌ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی بنیاد،‌ کانون دریانوردان خبره،‌ جامعه ممیزی و بازرسی ایران،‌ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ‌وزارت صنایع و معادن، شورای عالی بانک‌ها،‌ سندیکای بیمه‌گران ایران،‌ وزارت دفاع، مدیران ارشد صنایع کشتی سازی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مرتبط، انجمن مالکان کشتی‌ها، ‌انجمن مهندسی دریایی ایران، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و‌ بیمه کلوپ مالکان کشتی (P&I) تشکیل شده است.