روز گذشته اولین گردهمایی چشم‌انداز آینده صنعت و بازار کاغذ و مقوا در تهران برگزار شد. قطع یارانه کاغذ و حمایت مستقیم دولت از تولیدکننده، نیاز بازار کاغذ به واردات و بازیافت کاغذ از جمله مسائلی بود که در این گردهمایی توسط مسوولان این صنعت به آن پرداخته شد.

یارانه تمام شد حمایت مستقیم می‌کنیم

رییس سازمان بازرگانی استان تهران در این گردهمایی گفت:‌ باید به مرحله‌‏ای برسیم که علاوه بر تامین نیاز مصرف داخلی، صادرات کاغذ نیز داشته باشیم، اما این امر نیاز به برنامه‌‏ریزی دارد.

به گزارش ایلنا، حمید صاف‌‏دل، با ابلاغ پیام وزیر بازرگانی به فعالان عرصه کاغذ و مقوا گفت: وزارت بازرگانی از ورود بخش خصوصی به عرصه تولید و توزیع کاغذ و مقوا استقبال می‌‏کند و این تصمیم جدی و برگشت‌‏ناپذیر است.

وی افزود: دولت حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار قرار داد، این درحالی است که پرداخت یارانه به کاغذ تمام شد و اگر بنا باشد از جریان چاپ و نشر حمایتی صورت گیرد، این حمایت به صورت نقدی و توسط دستگاه‌‏هایی که بر آنها تکلیف شده، صورت می‌‏گیرد.

صاف‌‏دل ادامه داد: بنا داریم با ایجاد یک رقابت جدی، زمینه را برای حمایت از تولیدکننده، مصرف‌‏کننده و تجار فراهم کنیم.

وی با اشاره به مثلث مصرف‌‏کننده، تولیدکننده و واردکننده، اعلام کرد: کل نیاز کشور در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰‌هزار تن کاغذ است که از این رقم ۴۰۰‌هزار تن تولید داخل و ۷۰۰‌هزار تن از راه واردات تامین می‌‏شود.

ساختارهای سنتی راه پیشرفت را مسدود کرده است

رییس اتحادیه کاغذ و مقوا نیز با تاکید بر این که چارچوب‌‏های فرسوده فعلی پاسخگوی نیازهای نوین صنعت کاغذ و مقوا نیست، گفت: نخستین و اصلی‌‏ترین مانع در این راه فقدان دانش ضروری برای سازماندهی بهینه و بهره‌‏گیری از تکنولوژی مدرن ارتباطی است، این در حالی است که نسل جدید مصرف‌کنندگان نیازهای جدیدی دارند که ایران با باقی ماندن در چارچوب‌‏های فرسوده و سیستم‌‏های سنتی‌‏ نمی‌‏تواند پاسخگوی این نیازهای نوین باشد.

وی تصریح کرد: در دنیای امروز شاهد روند رو به رشد و شتابان جدیدترین سیستم‌‏ها و تکنولوژی‌‏های پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم و در این راستا چاره‌‏ای جز شناخت دقیق این روندها و همراهی با آنها وجود ندارد.

وی افزود: اگرچه واقعیت‌‏های صنعت بازار کاغذ و مقوا، فضاهای ترسیم شده در معتبرترین بازارهای جهانی را دور از دسترس ایران نشان می‌‏دهد، ولی با پیگیری این روندها و نگاه به آینده و تکیه بر مزیت‌‏های نسبی و سرمایه عظیم انسان داخلی این وضع می‌‏تواند در آینده‌‏ای نه چندان دور تغییر کند.

رحیم‌‏زاده گفت: اگرچه به‌‏کارگیری تکنولوژی مدرن و سازگار کردن آن با شرایط بومی بسیار کند صورت گرفته، لیکن در آینده‌‏ای نزدیک می‌‏توان تحولی عظیم و اساسی در صنعت و بازار این کالای اساسی و استراتژیک در کلیه فرآیندهای تولید فنی، علمی، تجاری، اداری و توزیعی آن به وجود آورد.

وی اعلام کرد: این تغییر و تحول الزامات و ضرورت‌‏های نوینی دارد که باید آنها را به رسمیت شناخت و در این صورت دیگر نمی‌‏توان با پافشاری متعصبانه بر روی ساختارهای انعطاف‌‏ناپذیر سنتی و واکنش‌‏های انسدادی در برابر ایده‌‏ها و اندیشه‌‏ها و نیروهای جدید به آن افق روشن دست یابیم.

وی اظهار داشت: باید به تعاریفی مشخص و واقعی از شرایط نوین صنعت و تجارت کاغذ و مقوا دست یافت تا بتوان کشور را به عنوان یک نهاد مهم از جهت سازمانی، فنی، تولیدی و تجاری بازسازی کرد و با همگراسازی سیستم‌‏ها و فرآیندهای صنعتی، تجاری و اداری عملیات خود را در خدمت نیازهای نسل جدید مشتریان به صورتی محصول‌‏گرا و بازارگرا متمرکز کرد.

رحیم‌‏زاده اعلام کرد: ایران از لحاظ جنگل و منابع طبیعی دچار فقر است. بنابراین، با وجود تکنولوژی بازیافت می‌‏توان با ایجاد واحدهایی از این دست در این حوزه سالانه مقدار زیادی از نیازهای داخلی را تامین نماییم.

وی خروج از چالش‌‏های فعلی را مستلزم هماهنگی کلیه نهادهای دولتی و مدنی دانست و گفت: با برنامه‌‏ریزی استراتژیک برای این حوزه باید کار اساسی را شروع کرد.

امیدواریم قوانین اصلاح شود

وزارت ارشاد مصمم به واگذاری امور تصدیگری به بخش خصوصی است که با ابلاغ سیاست‌‏های بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی و نیز سند چشم‌‏انداز ۲۰ ساله و برنامه چهارم توسعه، راه برای واگذاری امور تصدیگری و نه حاکمیتی به بخش خصوصی باز شده است.

عباس نیک‌‏ضمیر، معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان تهران، سخنران دیگر گردهمایی فعالان صنعت کاغذ بود که با بیان مطلب فوق، گفت: در این راستا وزارت ارشاد مصمم به واگذاری این امور به بخش خصوصی است که در حوزه کاغذ و مقوا نیز از پیشنهادهای بخش خصوصی و وارد شدن آنها به عرصه استقبال خواهیم کرد.

نیک‌ضمیر، تصریح کرد: اعتقاد مدیریت وزارت ارشاد بر این است که محورهای در نظر گرفته شده برای حل چالش صنعت کاغذ و مقوا را حل کند.

وی افزود: به‌رغم برخی قوانین و مقررات مستحکم در حوزه‌‏های مختلف فرهنگی، اما در زیرمجموعه‌‏ای نظیر کاغذ و مقوا قوانین دچار ضعف هستند و ما با خلاء قانونی در این رابطه مواجه هستیم، این در حالی است که بازنگری در قوانین و مقررات از جمله مباحث مرتبط با کاغذ در سال‌‏های اخیر مورد پیگیری مجلس قرار گرفته است.

نیک‌ضمیر گفت: مبحثی مرتبط با موضوع چاپ در مرکز پژوهش‌‏های مجلس در حال پیگیری است که امیدواریم به اصلاح قوانین در صنعت چاپ و کاغذ منجر شود.

وی، از تاسیس مرکز مطالعات و برنامه‌‏ریزی کاغذ در آینده‌‏ای نزدیک خبرداد و گفت: تاسیس این مرکز کمک شایانی به ساماندهی این کالا می‌‏کند.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان تهران، گفت: یکی دیگر از رهیافت‌‏های دولت، جهت‌‏دار کردن حمایت‌‏های دولتی از صنعت کاغذ و مقوا است، به نحوی که حذف یارانه کاغذ منوط به تک نرخی شدن آن در دستور کار قرار دارد که می‌‏تواند منشا خیر و برکت در این عرصه باشد.

بازیافت کاغذ ۴۰درصد صرفه‌جویی انرژی به همراه دارد

براساس گزارش ایلنا، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست نیز در این گردهمایی گفت: کشور با حجم عظیمی‌از واردات کاغذ روبه‌‏رو بوده و پیش‌‏بینی می‌‏شود، سرانه مصرف کاغذ در سال ۸۶ به ۱۷ کیلوگرم برسد که در این صورت نیازمند ورود ۶۰۰ هزارتن کاغذ و صرف ۷۰۰‌میلیون دلار ارز هستیم.

حسن اصیلیان، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان این مطلب گفت: صنعتی شدن بشر از قرن‌‏ها پیش شروع شده و بشر به بحث توسعه با محوریت اقتصاد آغاز به تخریب محیط زیست کرده، این درحالی است که انسان خاک را مجموعه‌‏ای کر و کور می‌‏دید که به هر شکلی از آن استفاده می‌‏کرد که نهایتا توسعه ناپایدار را موجب شده است.

وی افزود: با توجه به مشکلات پیش آمده مبنی بر عدم توجه انسان به توسعه پایدار و منابع زیست‌‏محیطی، تلاش‌‏های جهانی برای استقرار معانی دستیابی به توسعه پایدار شروع شد، به نحوی که بر مبنای تعریف سازمان‌ملل انسان باید متعهد به نسل آینده بوده و در توسعه پایدار به صورت آگاهانه فعالیت کند.

اصیلیان ادامه داد: در این راستا باید به مفاهیمی‌ چون آموزش، محیط زیست و بهداشت و نیز پایداری منابع توجه کافی مبذول داشت و در خصوص سلامت جمعیت جهان، سرمایه‌‏گذاری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده پایدار از منابع و مدیریت آن جلوگیری از تخریب محیط زیست را به دنبال دارد، این در حالی است که برخلاف تصورات عمومی، توسعه پایدار طرفدار مردم بوده و به ایجاد شغل با حفظ طبیعت می‌‏اندیشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرد: این سازمان طرفدار توسعه بوده و ممانعتی برای صنایع سازگار با مسائل زیست‌‏محیطی ندارد.

وی اظهار داشت: در سال ۷۹ میزان خسارات ناشی از آلودگی هوا ۱۱۳‌میلیارد و ۸۵۳‌میلیون ریال برآورد شده که این رقم در سال ۸۴ به ۵‌هزار‌ میلیارد ریال رسیده است.

اصیلیان، با تاکید بر بازیافت کاغذ و حذف آن از سیستم اداری کشور، گفت: مصرف بی‌‏اندازه کاغذ قطعا تخریب جنگل‌‏ها و خاک را در بر داشته و منابع مالی کشور را به صورت فزاینده‌‏ای می‌بلعد که متاسفانه این اتلاف منابع سال به سال رقم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی تاکید کرد: افزایش مصرف کاغذ در جامعه از یک طرف نشانگر توسعه یافتگی بوده، ولی فشار غیرقابل تحملی را به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می‌‏کند که برای حل این معضل و دستیابی به توسعه پایدار باید بازیافت را به صورت جدی در دستور کار قرار داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: روزنامه‌‏ها راحت‌‏ترین مواد برای بازیافت هستند، این درحالی است که کشور با حجم عظیمی‌از واردات کاغذ روبه‌‏رو بوده است.

وی اظهار داشت: در سال ۸۲ بحث دولت سبز مطرح شده و برای آن نیز بودجه‌‏ای در نظر گرفته شده است که بر مبنای آن باید صرفه‌‏جویی کاغذ در ادارات دولتی و در مرحله بعد در بخش خصوصی صورت گیرد.

اصیلیان، عنوان کرد: در مقایسه با تولید و بازیافت کاغذ، آمارها نشانگر این است که در بازیافت کاغذ بیش از ۴۰‌درصد از انرژی مورد نیاز برای استحصال تا مرحله پخت کاغذ صرفه‌‏جویی صورت می‌‏گیرد، ضمن اینکه از ورود حدود ۲۹۰ تن نیز گاز دی‌‏اکسیدکربن به هوا جلوگیری می‌‏شود.