طرح جامع آلومینیوم به اجرا در می‌آید

گروه صنعت و معدن- طرح‌ جامع آلومینیوم مهمترین سند، برای جبران عقب‌ماندگی این صنعت به شمار می‌آید.

معاون وزیر صنایع و معادن در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت آلومینیوم المهدی با اعلام خبر فوق گفت: با اجرای این طرح، ظرفیت تولید شمش آلومینیوم از ۲۳۰ هزار تن فعلی به مرز ۷۵۰هزار تن می‌رسد.

طرح جامع آلومینیوم هم‌اکنون برای تایید در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گرفته است.

احمدعلی هراتی‌نیک که روز گذشته برای بازدید از طرح‌های آلومینیوم المهدی و فولاد هرمزگان به استان هرمزگان سفر کرده بود، افزود: دستیابی کارخانه تولید آلومینای جاجرم به ۲۸۰هزار تن، اجرای طرح‌های تولید آلومینا از بوگیت گینه و تولید این ماده از نفلین سینیت آذربایجان‌شرقی در راستای طرح جامع آلومینیوم تعریف شده است.

به گفته وی، طرح آلومینیوم جنوب با مشارکت بخش خصوصی و ایمیدرو نیز در همین راستا، به اجرا در خواهد آمد.

آلومینیوم رقیب جدی فولاد

رییس هیات‌عامل ایمیدرو به رقابت صنایع آلومینیوم و فولاد اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه یکی از چالش‌های صنعت فولاد، حضور صنعت آلومینیوم در تولیدات محصولات فلزی است.

وی ادامه داد: تحقیقات انجام شده موسسه بین‌المللی آهن و فولاد (IISI) نشان می‌دهد تولیدکنندگان آلومینیوم با ساخت ورق‌های نازک خودرو، رقیب جدی برای فولادسازان شده‌اند.هراتی‌نیک تصریح کرد: وضعیت فعلی صنعت آلومینیوم ایران به‌گونه‌ای نیست که بتواند با سایر صنایع از جمله فولاد رقابت کند.وی افزود: اکنون بخش خصوصی هم در حال وارد شدن به تولید این فلزات است و در همین ارتباط اقداماتی را برای اجرای یک طرح آلومینیوم در کرمان آغاز کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد که آلومینیوم المهدی به بزرگترین واحد تولید شمش آلومینیوم ایران تبدیل شود. این واحد در حال حاضر سالانه از ظرفیت تولید ۱۱۰هزار تن شمش برخوردار است.

المهدی از ابتدای سال تاکنون به ۵/۵۱هزار تن تولید دست یافته که برابر با ظرفیت اسمی کارخانه است.

مهدی ثقفی، مدیرعامل جدید نیز با ابراز خرسندی از دستیابی المهدی به ظرفیت اسمی گفت: انتظار داریم که در آینده این واحد بتواند به ظرفیت تولید دوبال (آلومینیوم دبی) برسد. دوبال اکنون سالانه ۷۶۰هزار تن محصول تولید می‌کند.

ثقفی که فارغ‌التحصیل مهندسی برق و فوق‌لیسانس مدیریت استراتژیک است پیشتر در فولاد خوزستان، سنگ‌آهن گل‌گهر و مرکزی ایران و شرکت‌های صنعتی و معدنی تامین اجتماعی و طرح‌های پتروشیمی عسلویه مدیریت‌های مختلفی را سپری کرده است.

وی مهم‌ترین هدف مدیریت جدید را، فعالیت اقتصادی و غیرسیاسی، پاسخگویی به مشتریان، حضور فعال در واحد تولیدی و تعامل با منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی عنوان کرد.

آلومینیوم المهدی در بخش تولید نیز اجرای طرح توسعه (۱۴۷هزار تنی هرمز آل)، آندسازی و تعهدات قبلی را پیش‌رو دارد.