گروه سوخت و نیرو- «حفاری تونل انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود به عنوان بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی خاورمیانه به اتمام رسید.» این را مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران می‌گوید. به گفته خسرو ارتقایی، از طریق این طرح بزرگ آب ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستا تامین می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، وی در یک نشست خبری تامین آب شهرهای خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه، قم و پردیسان قم را نتیجه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود اعلام کرد و گفت: هدف از طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود انتقال ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب شرب در سال به این شهرها است.

وی افزود: انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه دز شامل ۴ سد انحرافی، ۵ کیلومتر تونل در سرشاخه‌ها، ۴۵ کیلومتر در سامانه انتقال و اجرای تونل‌های دسترسی به طول حدود ۵ کیلومتر است. ارتقایی با بیان اینکه بلندترین تونل این طرح در فاز یک واقع شده که روز شنبه (۱۸شهریور) شاهد اتمام حفاری آن خواهیم بود، اظهار کرد: با اجرای کامل این طرح قادر خواهیم بود بالغ بر ۲۳ مترمکعب در ثانیه آب را به شهر قم منتقل کنیم. در شرایط فعلی میزان انتقال آب به شهر قم ۸/۲ مترمکعب در ثانیه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر اینکه طرح انتقال آب از سرشاخه‌ها دز به قمرود از سال ۸۱ کلید خورده است، گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این طرح مشاهده می‌شود. ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه ما در بخش انتقال آب از سرشاخه‌ها و سد کوچری است که تاکنون ۵۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است. ارتقایی افزود: با احتساب خط انتقال بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان هزینه مورد نیاز کل طرح جمع‌آوری انتقال و ذخیره سازی آب قم است اما با وجود برخی تنگناها مصمم هستیم که در نیمه اول سال ۹۲ این طرح را به طور کامل به بهره‌برداری برسانیم.