چرم و کفش در سبد حمایت دولت

گروه صنعت و معدن - مصوبات سیزدهمین نشست کارگروه حمایت از تولید به صنعت چرم و کفش رسید. نوسازی، بازسازی و ساماندهی صنعت چرم و کفش در این نشست در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا موانع موجود در این صنعت برطرف شود. بر اساس مصوبات این نشست و به منظور ارتقا و بهبود وضعیت پوست دام‌های سبک و سنگین و امکان اجرای طرح‌های مختلف در مراحل پرورش، کشتار، استحصال، نگهداری و حمل پوست، همچنین به منظور پیشگیری و درمان بیماری‌های پوستی دام، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد ظرف مدت حداکثر شش ماه طرح مناسبی تهیه و جهت تخصیص اعتبار لازم در بودجه سنواتی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری ارائه کنند.

همچنین در راستای حمایت‌های ارزی و ریالی از واحدهای چرم سازی، محصولات چرمی و کفش و به منظور ایجاد، بازسازی و نوسازی واحدهای مذکور، صندوق توسعه ملی از طریق بانک‌های عامل طرف قرارداد، ارز مورد نیاز را در اسرع وقت در اختیار واحدهای مذکور قرار داده و سود تسهیلات اعطایی صنایع مذکور را یک درصد کمتر از نرخ تسهیلات متعارف آن صندوق منظور کنند.

در بند سوم نیز مقرر شد به منظور حمایت از صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر، تکمیل حلقه‌های پایانی تولید، ایجاد انگیزه جهت تولیدکنندگان محصولات چرمی و ارتقای تکنولوژی تولید، عوارض صادراتی سالامبور و وت بلوی گوسفندی به ترتیب به میزان ۳۰ درصد و ۲۵ درصد قیمت پایه صادراتی تعیین شود.

همچنین به منظور تشویق صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتر مقرر شد جایزه صادراتی چرم تکمیل شده به ۱۰ درصد و محصولات چرمی و کفش به ۱۵ درصد افزایش یابد.

برطرف کردن مشکلات

پیگیری مشکلات به وجود آمده در صنعت کفش موجب شد تا اعضای هیات مدیره صنعت کفش آخرین روز خرداد ماه، در جلسه ای با حضور محسن صالحی نیا، معاون امور صنعتی و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت به بررسی مشکلات خود بپردازند. مشکلاتی که بعضا از سوی صالحی نیا نیز پذیرفته شد و در این جلسه وی وعده برطرف کردن این مشکلات را به فعالان این بخش داد.

کاهش بررسی استاندارد اقلامی که در کشور امکان ارزیابی آنها وجود ندارد و برطرف کردن مشکل مواد اولیه و قطعاتی که در گمرک معطل مانده‌اند از جمله مواردی بود که در این جلسه صالحی نیا وعده برطرف کردن آن را به صنعتگران داد. براساس وعده داده شده از سوی صالحی نیا مقرر شد تا هزینه بازرسی‌های استاندارد که پیش از این برای محصولات نهایی هشت هزار و برای مواد اولیه چهار هزار بود به یک هزار کاهش یابد. از سوی دیگر، وی در خصوص قطعات معطل مانده در گمرک نیز وعده داد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل را پیگیری و برطرف کند.

شرط رقابت پذیری

در میان این وعده‌ها، رییس هیات مدیره جامعه متخصصان صنعت کفش ایران در رابطه با وضعیت صنعت کفش، می‌گوید: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل فعالان صنعت کفش در تامین مواد اولیه است. البته ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت کفش از داخل کشور تامین می‌شود و ۲۰ درصد از مواد مورد نیاز نیز باید از خارج تامین شود.

مرتضی لشکری در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، افزود: اگر همین ۲۰ درصد نیز به موقع تامین نشود در عملکرد واحدهای تولید کفش اثر خواهد گذاشت.

رییس هیات مدیره جامعه متخصصان صنعت کفش ایران با اشاره به لزوم تامین منابع مالی لازم برای واردات مواد اولیه، گفت: با توجه به شرایط فعلی و محدودیت در ارائه ارز مرجع برای واردات مواد اولیه، قطعا قیمت محصولات نیز افزایش می‌یابد. وی با اشاره به اینکه صنعت کفش، صنعتی رقابت پذیر است، اظهار کرد: امیدواریم که با تمهیداتی که وزارتخانه اندیشیده است مشکلات صنعت کفش برطرف شود.

لشکری با اشاره به جلسه کارگروه حمایت از تولید و طرح نوسازی و ساماندهی چرم و کفش گفت: سال‌های زیادی است که ماشین‌آلات صنعت چرم و کفش بازسازی نشده است؛ بنابراین اگر این طرح اجرایی شود در کاهش انرژی مصرفی و افزایش رقابت‌پذیری واحدها موثر است.

وی در ادامه با اشاره به نقش صنعت کفش در توسعه اشتغال گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا از صنعت کفش برای فعال کردن سایر صنایع نیز استفاده می‌کنند. لشکری ادامه داد: از دو سال گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز و تشدید مبارزه با قاچاق کالا، اعتماد مردم به کفش ایرانی بیشتر شده است. بنابراین انتظار ما این است که وزارتخانه مجموعه سیاست‌هایی را اجرا کند که منجر به حرکت درآوردن چرخ این صنعت شود. وی اجرای طرح شبنم را یکی از طرح‌های موثر در افزایش سهم کفش تولید داخل در سبد خانوارها دانست.

رسول شجری، رییس اتحادیه کفاشان تهران نیز در این خصوص گفت: صنعت ما نیازمند به روز کردن تکنولوژی، به روز شدن مواد اولیه، بالابردن دانش فنی و ... است که برای تحقق این امر از دو سال گذشته جلساتی با کمیسیون صنایع نمایندگان و وزارت صنعت برگزار کردیم تا بتوانیم شرایط را برای به روز کردن این صنعت فراهم کنیم.

به گفته شجری، دنیا در حال حاضر تحول در صنعت را در دستور کار خود قرار داده، به همین دلیل ما نیز برای اینکه این صنعت از بین نرود، باید به روز کردن آن را در دستور کار خود قرار دهیم.

رییس اتحادیه کفاشان تهران در خصوص اینکه انجمن کفش و چرم در جلسات برگزار شده چه درخواستی داشته است، اظهار کرد: رفع موانع تولیدی از جمله صدور مجوز برای تامین مواد اولیه که در کشور تولید نمی شوند یا از کیفیت لازم برخوردار نیستند، از عمده مواردی بوده که اعضا خواستار آن شدند.

شجری در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد از نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، گفت: در حال حاضر بخش مردانه بازار به طور کامل از سوی تولید‌کنندگان داخلی تامین می‌شود، اما در بخش زنانه و بچه‌گانه با توجه به اینکه از مصنوعات چرمی استفاده می‌شود، ۲۰ تا ۳۰ درصد از بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دارد و مابقی از سوی تولیدکنندگان چینی تامین می‌شود.

رییس اتحادیه کفاشان تهران در پاسخ به این سوال که مشکلات به وجود آمده تا چه میزان به تعطیلی واحدهای تولیدی منجر شده، گفت: افزایش هزینه‌های تولید موجب شد تا برخی از واحدهای تولیدی تعطیل شوند.