برنامه بخش خصوصی برای صادرات نفت - ۲۰ تیر ۹۱

۱۹ اولویت پتروشیمی در سال آخر فعالیت دولت دهم

گروه سوخت و نیرو- دور جدید تحریم‌های نفتی غرب در حالی آغاز شده است که مدیران بخش دولتی و خصوصی برای اعلام برنامه‌های خود در وضعیتی که از آن با عنوان «جنگ اقتصادی» نام می‌برند، سبقت می‌گیرند. روز گذشته مدیران این دو بخش در دو برنامه جداگانه دیدگاه‌های خود را برای عبور از تحریم‌ها در حوزه صادرات نفت و اجرای پروژه‌های پتروشیمی اعلام کردند؛ اما جزئیات دور زدن تحریم‌ها را به دلیل محرمانه بودن مسکوت گذاشتند. در اولین برنامه رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بعد از رسانه‌ای شدن خبر ورود بخش خصوصی در حوزه صادرات نفت، به جمع خبرنگاران آمد تا جزئیات بیشتری از این برنامه تشریح کند.

حسن خسروجردی با اشاره به شروع «جنگ‌اقتصادی»، از آمادگی بخش خصوصی برای صادرات نفت خبر داد و اعلام کرد: اگر ما در این مقطع بتوانیم گره گشا باشیم، کسی از ما انتظار ندارد که کنار بکشیم، حتی اگر در خطر باشیم.

خسروجردی ادامه داد: سقف تولید نفت اوپک ۳۰ میلیون بشکه در روز است، اما به دنبال تحریم نفت ایران، عربستان روزانه ۶/۱ میلیون بشکه نفت مازاد به بازار عرضه می‌کند. با این حال هنوز بسیاری از پالایشگاه‌های کشورهای اروپایی با نفت عربستان همخوانی ندارد. بنابراین تحریم و جایگزین کردن نفت خام صادراتی ایران در بازارهای جهانی کار ساده‌ای نیست. وی با بیان اینکه باید برای مقابله با تحریم‌های نفتی سازوکار عرضه نفت از سوی ایران به بازارهای جهانی تغییر کند، گفت: در واقع باید به جای خام فروشی، امکان فرآورش نفت خام در کشورهای خریدار نفت ایران را فراهم کنیم.

خسروجردی در ادامه با اشاره به برنامه صادرات نفت و تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی اعلام کرد: بر اساس توافق ما با بانک مرکزی و وزارت نفت قرار شده است ۲۰درصد نفت خام ایران از سوی این کنسرسیوم خصوصی به بازارهای جهانی صادر شود.

شانس بخش خصوصی بیشتر است

وی همچنین در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر بی‌تجربه بودن بخش خصوصی برای ورود به تجارت جهانی نفت اظهار کرد: بخش خصوصی تجربه فروش نفت مانند دولت را ندارد، اما قدرت تحرک بخش خصوصی و انتقال دانش از سوی دولتمردان می‌تواند در این میان کمک کند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی، شانس بخش خصوصی برای فروش نفت بیشتر خواهد بود، اظهار کرد: بهتر است که دولت هم در کنسرسیوم بخش خصوصی شریک می‌شد تا بخش خصوصی مجبور به ارائه ضمانت نامه‌های سنگین به سیستم بانکی نمی‌شد.

تخفیف نگرفته‌ایم

خسروجردی در ادامه در پاسخ به این سوال که وزارت نفت، نفت خام را با چه قیمتی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد، گفت: دولت هیچ تخفیفی را برای فروش نفت به بخش خصوصی در نظر نگرفته است؛ اما با توجه به اینکه برخی از مشتریان خارجی نفت ایران، به دلیل انگیزه‌های اقتصادی، خواستار انعطاف یا تخفیف در فروش نفت هستند، امیدواریم که دولت نیز برای فروش نفت به بخش خصوصی تخفیف‌هایی لحاظ کند.

بیمه کشتی‌های نفتکش

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به سوال دیگری که بخش خصوصی چه مکانیزمی را برای انتقال نفت به مشتریان خارجی در پیش خواهد گرفت، گفت: تلاش ما این است که نقل و انتقال نفت به عهده خریدار باشد؛ اما تمامی کشتی‌های حامل نفت خام ایران در آبراه‌های بین‌المللی از سوی شرکت‌های بیمه داخل کشور بیمه می‌شوند.

راهکارها را رسانه‌ای نمی‌کنیم

در دومین برنامه نیز مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به جمع خبرنگاران آمد تا در رابطه با برنامه‌های این شرکت در قالب پروژه‌های «مهر ماندگار»، توضیح دهد. در این برنامه نیز محور اصلی سوالات خبرنگاران شروع تحریم‌ها و سیاست‌های این شرکت برای غلبه بر آن بود.

موضوعی که عبدالحسین بیات در پاسخ به آن گفت: برنامه جدید مقابله با تحریم تدوین شده است تا در «جنگ اقتصادی» غرب بتوانیم از منافع خود دفاع کنیم. به گفته وی، تحریم‌ها در حوزه کار شرکت‌های پتروشیمی به منظور فروش و صادرات محصولات محدودیت ایجاد می‌کند؛ اما فعالیت آنها را متوقف نمی‌کند. با این حال ما نمی‌توانیم راهکارهای دور زدن تحریم‌ها را رسانه‌ای کنیم؛ چون با منافع ملی ما در تناقض است.

وی در ادامه با اشاره به طراحی، ساخت، اجرا و راه‌اندازی ۱۹ طرح پتروشیمی در قالب پروژه‌های «مهر ماندگار»، گفت: دولت دهم تصمیم دارد در یک سال باقیمانده از فعالیت خود به جای تخصیص بودجه به پروژه‌های جدید، بودجه خود را به پروژه‌هایی که از پیشرفت مناسبی برخوردارند اما در حال حاضر کمبود منابع مالی دارند، تخصیص دهد. وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی اعتبارات ارزی و ریالی این مجتمع‌های پتروشیمی تامین شده است و پیش‌بینی می‌شود با تصویب در اختصاص تسهیلات ارزی زمینه بهره‌برداری از این واحدها فراهم شود.

معاون وزیر نفت در ادامه از آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی مجتمع پتروشیمی کاویان به عنوان یکی از طرح‌های «مهر ماندگار» با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون تن اتیلن خبر داد و افزود: به موازات راه‌اندازی این مجتمع پتروشیمی، خط لوله اتیلن غرب هم به بهره‌برداری می‌رسد.

تاخیر و مسائل پیش‌بینی نشده

وی در پاسخ به این سوال که به غیر از پتروشیمی کاویان، چند طرح از طرح‌های ۱۹گانه تا پایان کار دولت فعلی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که چند طرح به طور کامل راه‌اندازی می‌شود؛ چرا که در زمان اجرای یک پروژه مسائل پیش‌بینی نشده فنی به وجود می‌آید که بهره‌برداری از یک پروژه را به تاخیر می‌اندازد؛ اما ضرب‌الاجل برای صدور برخی مجوزها و مساعدت‌ها برای توسعه صنعت پتروشیمی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در شرایط تحریم ایجاد شده است.

بیات در پایان در پاسخ به سوال دیگری که دلیل تاخیر در اجرای برخی از پروژه‌ها در قالب «مهر ماندگار» چیست، گفت: یکی از دلایل تاخیر در اجرای برخی از پروژه‌های

«مهر ماندگار» عدم پایبندی سهامداران به تعهدات قراردادی خود است. از آنجایی که برخی از این طرح‌ها در گذشته به بخش خصوصی واگذار شده است، نحوه ارزیابی سهامداران آنها را نمی‌دانم؛ اما با راه‌اندازی مرکز جذب سرمایه‌گذاری از سال گذشته، راهکارهای جدیدی برای تعیین صلاحیت سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌ایم.