صرفه جویی بیش از 10 میلیون ریالی در مصرف سوخت هر دستگاه تراکتور

گروه صنعت و معدن- با اجرای طرح تعویض تراکتورهای فرسوده و جایگزینی محصولات جدید تولیدی در تراکتورسازی ایران سالانه ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال در مصرف سوخت هر کشاورز صرفه جویی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، مدیرعامل این گروه صنعتی با اعلام این خبر گفت: این میزان برای گازوئیل سوبسیددار برآورد شده و اگر قیمت سوخت آزاد لحاظ شود رقمی معادل ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال را شامل می‌شود. مهندس ابوالفتح ابراهیمی افزود: این برآورد براساس کارکرد تراکتورهای ITM۲۸۵ با متوسط یک هزار و ۲۰۰ ساعت کار در طول یک سال در مقایسه با تراکتورهای رومانی صورت گرفته است.

وی میزان صرفه جویی مصرف گازوئیل این محصولات را ۶ لیتر در ساعت پایین تر از نمونه‌های رومانیایی عنوان کرد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تمامی تراکتورهای تولیدی در شرکت تراکتورسازی ایران ویژگی مصرف سوخت پایین را دارا هستند، گفت: علاوه بر مصرف سوخت پایین، کاهش آلایندگی قابل توجه، توان و گشتاوری بالا، افت پایین و نامحسوس گشتاور و توان در مناطق مرتفع از دیگر مزیت‌های موجود در تولیدات این شرکت می‌باشد.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران اضافه کرد: استراتژی بهبود مستمر سوخت همواره در واحد تحقیقات و توسعه تراکتورسازی ایران مهم‌ترین اولویت کاری بوده، به طوری که موتور توربوشارژ در حال حاضر در موتورسازان تراکتورسازی تولید و در شرکت ساخت تراکتور این مجموعه بر روی تولیدات قرارمی‌گیرد.

وی تولید تراکتورهایی را که زمانی برای تامین آن باید دست نیاز به سوی انگلستان و رومانی دراز می‌کردیم، باعث افتخار برای مجموعه، محققان و کارگران تراکتورسازی ایران دانست و گفت: پیشرفت، نوآوری و به‌روز بودن تکنولوژی تراکتورهای تولیدی در این مجموعه در حدی است که امروزه کشور رومانی که زمانی ما صرفا مونتاژ محصولات آن را در ایران انجام می‌دادیم، متقاضی راه‌اندازی خط تولید شرکت تراکتورسازی ایران در آن کشور هستند.

ابراهیمی از رایزنی بسیاری از برندهای معروف تولیدی در خارج از کشور برای استفاده از آرم آنها بر روی تولیدات تراکتورسازی ایران خبر داد و گفت: با وجود پیشنهادات وسوسه‌انگیز این شرکت‌ها، تراکتورسازی ایران همچنان با برند خود در تمامی بازارهای جهانی حضور خواهد داشت و این امر نیازمند همکاری و همراهی تمامی مسوولان استانی و کشوری است.

این فعال عرصه صنعت کشور خواستار هوشیاری و آگاهی کشاورزان در بحث انتخاب تراکتورهای وارداتی شد و گفت: نبود خدمات پس از فروش این محصولات، عدم دسترسی کشاورز به قطعات یدکی آن، عدم تناسب کارآیی آن با زمین‌های کشاورزی ایران و مهم‌تر از همه کیفیت پایین این محصولات از جمله ضعف‌های این تراکتورهای وارداتی و نامرغوب است.

گفتنی است گروه صنعتی تراکتورسازی ایران یکی از صنایع فعال در حوزه ادوات کشاورزی دنیا و کشور در آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که نه تنها در تولید و عرضه محصول به بازارهای داخلی و خارجی فعال است، بلکه نقش اساسی در اشتغالزایی با توجه به همکاری بیش از ۲۰۰ قطعه‌ساز در کشور با این مجموعه دارد.قابلیت تولید ۲۷ نوع تراکتور و ۷۲ نوع موتور در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خودرو در این مجموعه وجود دارد که در مورد تولیدات تنها بخش تراکتور این گروه در ۹ ماه امسال باید به تولید حدود ۱۲ هزار دستگاه انواع تراکتورهای تک و دو دیفرانسیل و تراکتورهای باغی اشاره کرد.

دارا بودن استانداردهای آلایندگی یورو۲ و تایید توسط متخصصان بسیاری از کشورهای اروپایی موتورهای تراکتورهای تولیدی در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران دلیلی بر به روز بودن تکنولوژی محصولات این شرکت می‌باشد.

ارز آوری ۳۸ میلیون دلاری گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در ۹ ماهه گذشته سال‌جاری از محل صادرات به کشور نیز دلیلی بر انتخاب صادرکننده نمونه کشور از سوی دولتمردان و سندی بر حضور بی‌رقیب این شرکت در بازارهای تمامی قاره‌های جهان می‌باشد.

میزان تراکتورها، ادوات و قطعات صادراتی از این مجموعه بیش از یک هزار و ۱۰۰ دستگاه تراکتور، موتور ۴ هزار دستگاه، قطعات ریخته گری با یک هزار و ۶۰۰ تن واردات و قطعات یدکی معادل ۶ میلیون دلار و ... اعلام شده است.

افزایش۳۹۱ و ۳۶۳ درصدی صادرات قطعات ریخته به ترتیب از نظر حجم و ارزش از گروه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه صادرات بخش موتور از نظر ارزش و ۹۴ درصدی از نظر تعداد از دیگر ارقام قابل اشاره در بخش صادرات گروه صنعتی تراکتورسازی ایران می‌باشد.

گروه تراکتورسازی ایران در حال حاضر دارای ۱۲ شرکت می‌باشد که ۷ شرکت در تبریز و در خود تراکتورسازی مستقر بود، ۲ شرکت در سنندج و ارومیه و ۳ خط تولید نیز در کشورهای ونزوئلا، اوگاندا و تاجیکستان فعال هستند و تقاضاهای جدید نیز برای راه اندازی خطوط تولید در اقصی نقاط دنیا وجود دارد که این امر با توجه به سیاست‌ها و ارزیابی بازارهای جهانی در دستور کار مدیریت این مجموعه قرار دارد.