موضع رییس اوپک درباره نفت 100 دلاری

گروه انرژی- درحالی برخی از تحلیل‌گران افزایش قیمت نفت به مرز ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه را در‌‌ آینده نزدیک دور از دسترس نمی‌دانند، مقامات نفتی‌ایران که چند روزی است، ریاست سازمان اوپک را بر عهده گرفته‌اند،‌این قیمت را برای نفت غیرواقعی می‌دانند. با‌این حال برخی از تحلیل گران اقتصادی براین باورند که قیمت نفت به مرز ۱۰۰ دلار یا بیشتر برسد، ‌ایران بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، فرصت تاریخی پیدا خواهد کرد که ‌این طرح را با اطمینان خاطر اجرا کند.

ایران در حالی در سال ۲۰۱۱ ریاست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را بر عهده دارد که وزیر نفت در مورد برخی پیش‌بینی‌ها در مورد نفت ۱۰۰ دلاری می‌گوید: «در حال حاضر قیمت واقعی نفت در برابر قدرت خرید و ارزش دلار بر مبنای قیمت‌های سال ۱۹۷۰ میلادی حدود ۱۱ دلار است و اگر قیمت به ۱۰۰ دلار یا بالاتر برود نیز نگرانی وجود ندارد.»

«مسعود میرکاظمی»، در جمع خبرنگاران با تاکید بر‌اینکه ارزش واقعی نفت خام بالاتر از‌این اعداد و ارقام است، در خصوص احتمال تشکیل نشست فوق‌العاده اوپک بر حسب نیاز گفته است: «ضرورتی برای تشکیل نشست فوق‌العاده نیست.»به گزارش خبرنگار ما، نماینده‌ایران در اوپک نیز موضعی مشابه وزیر نفت دارد. به طوری که وی در خصوص نوسانات اخیر قیمت نفت می‌گوید: «این نوسانات قیمت در مورد نفت خام همیشه وجود داشته است. در حال حاضر بازار نفت نسبتا متعادل است و کمبود عرضه وجود ندارد.» «محمدعلی خطیبی» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در مورد دلایل افزایش قیمت نفت تا سطح ۹۰ دلار توضیح داد: «افزایش قیمت نفت طی هفته‌های گذشته به عوامل مختلفی از جمله سرمای شدید هوا یا بورس‌بازان ارتباط دارد.» به گفته وی از آنجایی که‌این عوامل ماندگار نیستند، اوپک نمی‌تواند به تک تک آنها عکس العمل نشان دهد.

وی ادامه داد: «در حال حاضر علاوه بر متعادل بودن بازار نفت خام، ذخیره نفت مصرف‌کنندگان بزرگ هم بالا است و کمبودی وجود ندارد، بنابراین عوامل بنیادین منجر به بالا رفتن قیمت نفت نشده، بلکه ‌این عوامل غیربنیادین بوده‌اند که نوسانات قیمت نفت را در پی داشته‌اند که کنترل همه آنها از دست اوپک خارج است.»

افزایش قیمت با تضعیف دلار

نماینده‌ایران در اوپک همچنین تضعیف ارزش دلار را یکی دیگر از عواملی دانست که در افزایش قیمت نفت موثر بوده است. وی در‌این زمینه می‌گوید: «وقتی که ارزش دلار در بازار تضعیف می‌شود، قیمت نفت خام بالا می‌رود و در مقابل وقتی که ارزش دلار تقویت می‌شود، قیمت نفت خام پایین می‌آید.»

وی در پاسخ به‌این سوال که‌ آیا قیمت نفت در سال ۲۰۱۱ می‌تواند تا سطح ۱۰۰ دلار نیز برسد، اظهار کرد: «اگر قیمت نفت در اثر تضعیف دلار تا سطح ۱۰۰ دلار افزایش یابد، یک قیمت ظاهری است و در واقع افزایش قیمتی صورت نگرفته است.»

وی افزود: «برای‌اینکه برآورد درستی از میزان افزایش قیمت نفت داشته باشیم، باید ببینیم که در طول ۲ تا ۳ سال اخیر، ارزش دلار چند درصد تضعیف شده و در مقابل آن قیمت نفت چند درصد افزایش پیدا کرده است.»

وی در مورد احتمال افزایش سطح تولید اوپک با بالا رفتن قیمت نفت اظهار کرد: «سقف تولید اوپک تنها زمانی تغییر پیدا می‌کند که در عرضه و تقاضای نفت تحولی‌ایجاد شود. در واقع در صورتی که مازاد یا کمبود نفت در بازار وجود داشته باشد، اوپک در خصوص سهمیه‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

افزایش ۱/۲میلیون بشکه‌ای تقاضا

نماینده‌ایران در اوپک، همچنین در مورد پیش‌بینی اوپک در مورد میزان افزایش تقاضا در سال ۲۰۱۱ اظهار کرد: «در سال جاری میلادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش تقاضا خواهیم داشت. بر اساس پیش‌بینی اوپک، میزان تقاضا در سال ۲۰۱۱ به ۱/۸۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ میزان تقاضای نفت ۹/۸۵ میلیون بشکه در روز بوده است.»«خطیبی» در پاسخ به‌این سوال که افزایش تقاضا در سال ۲۰۱۱ به چه صورت تامین خواهد شد، گفت: «از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش تقاضا، ۴۰۰ هزار بشکه از طریق غیراوپکی‌ها جذب می‌شود و ۵۰۰ هزار بشکه «ان.جی.ال» است.»وی در مورد تامین ۳۰۰ هزار بشکه دیگر نیز اظهار کرد: «در حال حاضر عراق در سهمیه‌بندی اوپک قرار ندارد و برنامه‌های مختلف توسعه‌ای را در دست اجرا دارد که سال به سال به تولید خود اضافه کند. بنابراین اگر‌این کشور تولید خود را در سال ۲۰۱۱ افزایش دهد، مابقی تقاضای نفت تامین می‌شود، در غیر‌این صورت کشورهای دیگر عضو اوپک‌این میزان تقاضا را می‌توانند جذب کنند.»

وی در خصوص نشست وزارتی اوپک در ماه ژوئن (خردادماه) اظهار کرد: «در‌این نشست میزان عرضه و تقاضای نفت و وضعیت بازار کاملا بررسی شده و سپس در مورد میزان تولید اعضا تصمیم گیری خواهد شد.»

پیش‌بینی‌ها از نفت ۱۰۰ دلاری

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که قیمت نفت از ابتدای سال جدید میلادی تا سطح ۹۰ دلار افزایش یافته است، یک مقام نفتی کویت نیز پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت طی هفته‌های آینده از ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه نیز فراتر می‌رود. ‌‌این مقام نفتی کویت با پیش‌بینی رسیدن قیمت نفت به ۱۱۰ دلار طی هفته‌های آینده و در اثر سفته‌بازی و دلالی تاکید می‌کند: «نفت ۱۰۰ دلاری به ضرر اقتصاد جهان نیست.» بر اساس گزارش «فارس» به نقل از «رویترز»، «عماد العتیقی»، عضو شورای عالی نفت کویت تصریح کرد: «تقاضای جهانی نفت به تدریج در حال افزایش است، ولی افزایش کنونی قیمت نفت ناشی از سفته‌بازی و دلالی و تجزیه و تحلیل‌های آماری است. به نظر می‌رسد در صورتی که قیمت جهانی نفت به ۱۱۰ دلار در هر بشکه برسد، اوپک برای افزایش عرضه و تولید کاملا آماده خواهد بود.»

وی گفت: «بعید به نظر می‌رسد در صورت افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، اوپک قبل از نشست ژوئن نشست دیگری برگزار کند». بر اساس‌این گزارش، «احمد العبدالله الصباح»، وزیر نفت کویت نیز هفته گذشته تاکید کرد که تنها در صورتی که اتفاق خاص و غیرمنتظره‌ای بیفتد، اوپک نشست دیگری را قبل از نشست ژوئن برگزار خواهد کرد».

به گزارش خبرنگار ما، در حالی طی هفته‌های گذشته، قیمت جهانی نفت به طور مداوم افزایش داشته که برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت نفت در سال‌جاری از مرز ۱۰۰ دلار عبور می‌کند. به اعتقاد‌این کارشناسان برای‌این پیش‌بینی دلایل مختلفی را می‌توان ذکر کرد که از جمله آن بهبود تقاضای واقعی برای نفت است.

افزون بر‌این، در روند افزایشی قیمت نفت، میزان سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های نفتی نیز افزایش می‌یابد؛ که همین موضوع در استحکام قیمت نقش موثری خواهد داشت.

حال اگر کشورهای عضو اوپک در کنار ‌این عوامل، بار دیگر سیاست عدم افزایش سقف تولید را در پیش بگیرند، رسیدن قیمت نفت به سطح ۱۰۰ دلار یا فراتر از آن قابل پیش‌بینی است.

دو دلار مانده به ۱۰۰ دلار

به دنبال کاهش تولید نفت در نروژ به دلیل تعطیلی دو میدان نفتی در دریای شمال و نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص رشد تقاضا در آسیا روز گذشته قیمت نفت برنت دریای شمال به مرز ۹۸ دلار در هر بشکه رسید که این رقم، بالاترین رکورد در ۲۷ ماه اخیر به شمار می‌رود. براساس گزارشی که «فارس» به نقل از «رویترز» منتشر کرده قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک نیز با ۳ سنت افزایش به بیش از ۱۴/۹۱ دلار رسید. گفته می‌شود که تفاوت قیمت دو شاخص شیرین سبک پایه بورس نیویورک و برنت دریای شمال، با عبور از مرز ۷ دلار، به بالاترین حد خود در حدود ۲ سال گذشته رسیده که خبر تعطیلی میدان‌های نفتی دریای شمال، از مهم‌ترین دلایل افزایش این اختلاف بوده است.