گروه انرژی - در حالی که وزارت نیرو روی بارور سازی ابرها به عنوان یک راهکار جدی برای عبور از خشکسالی حساب ویژه‌ای باز کرده است، یک مقام وزارت نیرو می‌گوید: «بر اساس تکنولوژی باروری ابرها که در ایران وجود دارد، باید حتما ابری وجود داشته باشد تا بارور کرد.» مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران از کاهش ۳۸ درصدی بارندگی‌ها، احتمال بارور کردن ابرهای تهران و کمبود آب در ۶ ماه آینده خبر داد.

«خسرو ارتقایی» با بیان اینکه آلودگی هوا به دلیل ایجاد جبهه پایدار در کل کشور است، می‌گوید: میزان بارندگی در ماه گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ میلی متر بوده است و در ماه اخیر، بارندگی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در تهران، از باروری ابرها به عنوان یکی از راه‌های تامین منابع آبی مورد نیاز نام برد.

وی در گفت‌وگو با «مهر» اظهارداشت: البته در گذشته‌های دور، باروری ابرها در حوزه آبریز سد کرج و لتیان انجام شده اما اینکه به چه میزان اثربخش بوده است، اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ به همین دلیل هم‌اکنون مطالعات انجام شده و طرح اجرایی این کار نیز تدوین شده است.

وی ادامه داد: اگر بتوان هماهنگی‌های لازم برای پرواز هواپیماهای مخصوص این کار در شمال تهران انجام گیرد، می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده بتوان پروازهایی را برای بارور نمودن ابرهای شمال تهران انجام داد که بارش‌هایی در حوضه‌های آبریز سد کرج، لتیان، لار و طالقان صورت گیرد.

ارتقایی گفت: تکنولوژی باروری ابرها که در ایران وجود دارد بر این اساس است که باید حتما ابری وجود داشته باشد تا بارور کردن صورت گیرد، اما در دنیا روش‌های پیشرفته‌تری وجود دارد که بدون وجود ابر و با رطوبت، بارندگی صورت می‌گیرد. وی اظهار داشت: در تهران حتما باید شرایط جوی تغییر کند و ابری در آسمان باشد تا بتوان آن را بارور کرد، حتی اگر این ابرها باران زا نباشند می‌توان با پرواز هواپیما و شلیک یدید نقره (بلورهای یخ خشک) در داخل ابرها، آنها را بارور کرد. وی در ادامه در خصوص میزان ورودی آب سدها تصریح کرد: از ابتدای سال جاری آبی تاکنون، حجم ورودی آب به سدهای تامین کننده آب استان تهران در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: به طور طبیعی با کاهش ۳۳ درصد ورودی مخازن سدها و با توجه به کسری ۶۰ میلیون مترمکعبی آب پشت سدها نسبت به سال گذشته، اگر روال به همین روند ادامه یابد، اگرچه ممکن است پاییز و زمستان را پشت سر بگذاریم؛ ولی در ۶ ماه آینده ما کمبود آب داریم.