تعرفه برق کشاورزان 10برابر می‌شود؟

وزیر نیرو: تا کی‌ می‌توانم منتظر بمانم دولت به من کمک کند، وزارت نیرو باید اقتصادی شود

گروه صنعت و معدن- بحث قیمت برق و حواشی مربوط به آن هنوز داغ است. وزیر نیرو هم که بازار را داغ دیده، از اظهارنظر کم نگذاشته و هر روز دم از افزایش قیمت برق صنعتی و خانگی و ... می‌زند. «مجید نامجو» این بار در تازه‌ترین پیشنهاد خود، بحث افزایش ۱۰ برابری برق کشاورزان را مطرح کرده و گفته است که در سال اول اجرای طرح یارانه‌ای دولت، برق مصرفی بخش کشاورزی باید به کیلوواتی ۲۰ تومان برسد، این در حالی است که در حال حاضر برق کشاورزان با قیمت ۲تومان به آنها فروخته می‌شود.

البته ناگفته نماند که این پیشنهاد وزارت نیرو با مقاومت وزارت جهاد کشاورزی روبه‌رو شده، تا جایی که وزیر نیرو اعلام کرده است: «در این زمینه وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی اختلاف نظر دارد، پیشنهاد وزارت نیرو این است که به تناسب، برق کشاورزی هم افزایش یابد، الان قیمت برق کشاورزی ۲۰ ریال است و نظر ما این است که ۱۰ برابر افزایش پیدا کند و این قیمت با محاسبه سهم برق در تولید محصولات کشاورزی تعیین شده است و با وزارت جهاد کشاورزی هم در این مورد به تفاهم رسیده‌ایم، اما هنوز تصویب نشده و منتظر قیمت نهایی برق هستیم».

سال اول طرح؛۲۰تومان

نامجو در گفت‌وگو با فارس، تاکید می‌کند: « پیشنهاد قیمت ۲۰۰ریال برای هر کیلووات ساعت برق مصرفی کشاورزی در سال اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها است.»این اظهارات در حالی از سوی وزیر نیرو عنوان می‌شود که چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود، هدفمندی یارانه‌ها در بخش کشاورزی، در سال اول اجرا نمی‌شود. با این حال وزیر نیرو تعبیر دیگری از اظهارات وزیر کشاورزی دارد؛ چراکه وزیر نیرو براین باور است که منظور وزیر جهادکشاورزی نهاده‌های کشاورزی بوده نه برق و آب.

من از بسته برق می‌گویم

وزیر کشاورزی از بسته‌های خودش

نامجو در این باره می‌گوید: «من از بسته برق که در کارگروه‌ها بحث‌های لازم انجام شده صحبت می‌کنم و وزیر جهادکشاورزی هم حضور داشته است، اما وزیر کشاورزی که بسته‌های خودش را بررسی کرده این موضوع را لحاظ نکرده که اتفاقا مورد اعتراض ما هم واقع شد.»این عضو کابینه با بیان اینکه وزارت نیرو باید یک بنگاه اقتصادی باشد و علاوه بر تامین هزینه های خودش کمک حال دولت هم باشد، خاطرنشان می‌کند: «من تا کی‌ می‌توانم منتظر بمانم دولت به من کمک کند وزارتخانه باید «اقتصادی تولید کند و اقتصادی هم عرضه کند.»وی ادامه می‌دهد: «اگر قیمت‌ها طوری باشد که کشاورزان نتوانند پرداخت کنند، به ضرر صنعت برق است. ارزیابی ما این است که کشاورزان توان پرداخت این قیمت برق را دارند و اگر سیستم کشاورزی جوابگوی هزینه‌های کشاورز نیست باید اصلاح شود، یعنی وام در اختیار کشاورز بگذارد، صنایع خودش را بهره‌ور کند، هزینه‌هایش را پایین بیاورد، در این هنگام چون وزارت نیرو تولید خودش را به قیمت منطقی عرضه کرده به بنگاه اقتصادی قابل رقابت تبدیل می‌شود.»در حال حاضر حدود ۴۰ درصد مصرف برق کشور در بخش خانگی، ۳۵ درصد صنعتی و ۲۵ درصد در بخش تجاری، کشاورزی و عمومی است.

گرما و خشکسالی تا ۲۵ سال آینده

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که کشور به سمت خشکسالی پیش می‌رود، می‌گوید: «کشور ما در منطقه منا واقع شده و نشان می‌دهد که در ۲۵ سال آینده این منطقه گرم‌تر خواهد شد، ذخیره برفی نخواهد داشت و منابع آبی به شدت تحت تاثیر عوامل محیطی قرار خواهد گرفت.»نامجو ادامه می‌دهد: «امسال از حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب ذخیره حجم آبی که می‌تواند پشت سدها ذخیره شود نزدیک به ۲۴ میلیارد متر مکعب آب پشت سدها است در مدیریت آب پشت سدها اولویت تامین آب، ابتدا آب شرب، صنعت و بعد بخش کشاورزی است. با این مخازن خیلی از استان‌ها نباید مشکلی داشته باشند و براساس تعهدی که به کشاورزان دادیم می‌توانیم آب آنها را تامین کنیم، اما اگر کشاورزان الگوی کشت نداشته باشند، و ریسک کشت‌های خودشان را بپذیرند، اگر وزارت نیرو آب داشته باشد به آنها می‌دهد و نداشته باشد که طبیعی است خود کشاورزان قبلا ریسک این کار را پذیرفته‌اند.»وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که وزارت جهاد کشاورزی همواره انتقاد دارد که وزارت نیرو کانال‌های ۱ و ۲ شبکه‌های آبیاری را ایجاد نمی‌کند، تصریح می‌کند: « وزارت نیرو که وظیفه ایجاد کانال‌های یک و دو را دارد به خوبی عمل کرده حدود ۷/۱ میلیون هکتار شبکه‌های یک و دو را در کشور اجرا کرده‌ایم که کانال‌های سه و چهار بیش از ۷۰۰ هزار هکتار آن که طبق قانون به عهده وزارت جهاد کشاورزی است، اجرا نشده است.»