لزوم اصلاح قراردادها در پروژه‌های نفتی

گروه انرژی- غزاله طایفه: سومین همایش «چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های ایرانی در قراردادهای نفت و گاز» در حالی برگزار خواهد شد که مدیرعامل شرکت پتروپارس معتقد است: «برای اینکه بتوانیم در پروژه‌های نفت و گازی کشور سرمایه گذاری با راندمان بالا و حداکثر بهره‌برداری صیانتی داشته باشیم، باید یک بازنگری در نوع قراردادهای پیمانکاری انجام دهیم؛ به گونه‌ای که نوع قرارداد با کیفیت پروژه و نیاز سرمایه‌گذاری آن سازگار باشد.» اصلاح قراردادها

«غلامرضا منوچهری» می‌گوید: نوع قراردادهای پیمانکاری ما باید به گونه‌ای تنظیم شود که شریک پروژه نیز از تولید آن نفعی داشته باشد که لازمه آن صرفا شریک شدن در مالکیت مخزن نیست.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون اکثر طرح‌های بزرگ نفت و گاز در بخش‌های بالادستی و پایین دستی در ایران به شکل مناقصات EPC (مهندسی،تامین، اجرا) انجام می‌شود، اظهار داشت: در این بین به نظر من عقد قرارداد به صورت EPCF یکی از انواع قراردادی است که در تامین منابع مالی پروژه بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، مدیر عامل شرکت پتروپارس در ادامه در خصوص روند حضور بخش خصوصی در پروژه‌های نفتی و گازی کشور اظهار داشت: چگونگی نقش‌پذیری بخش‌خصوصی در سرمایه‌گذاری و اجرای بخش‌های بالادستی، میان دستی و پایین دستی با هدف حفظ و افزایش سقف تولید، تاثیر مهمی‌ در روند اجرای پروژه‌ها دارد.

نگاه تغییر کند

«منوچهری» در ادامه افزود: شرکت‌های بزرگ دنیا طی سال‌های گذشته توانسته‌اند نقش محوری در توسعه بالادستی پروژه‌های نفتی و گاز بر عهده گیرند. بنابراین ما نیز باید با ارائه تعریفی از چگونگی فعالیت شرکت‌های ایرانی برای نقش‌پذیری آنها در پروژه‌های بالادستی فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی شرکت‌های بزرگ چند ملیتی نفت و گاز دنیا همچون «توتال» فرانسه، انگلیسی- هلندی «شل»، «انی» ایتالیا و «شورون» آمریکا از جمله مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند پروژه‌های بزرگ نفت و گاز دنیا را اجرایی کنند، گفت: اما متاسفانه در ایران شرکت‌های پیمانکاری حاضر هنوز تعریف مفهومی ‌اجرای پروژه‌های مختلف را به صورت کلید در دست متوجه نشده‌اند.

به گفته وی، با وجود اینکه بر اساس قانون باید بخش خصوصی در پروژه‌ها نقش پررنگ‌تری داشته باشد، ولی نگاه دولتی به این موضوع موجب شده که روند خصوصی‌سازی با سرعت کمتری پیش رود. «منوچهری» با تاکید بر اینکه نیاز است شرکت‌های پیمانکاری نیز نسبت به اجرای پروژه‌ها در زمان و با هزینه‌های استاندارد و منطبق با شرایط بین‌المللی عمل کنند، تصریح کرد: در حال حاضر به طور عمده در پروژه‌ها هزینه تولید بالا و بهره‌وری نیروی انسانی پایین است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری سومین همایش «چالش‌ها و فرصت‌های قراردادی در صنعت نفت‌وگاز» که در هفته‌ آینده برگزار خواهد شد، توضیح داد: مسائلی چون تامین مالی پروژه‌ها، نقش محوری شرکت‌های بالادستی و طبقه‌بندی آنها، بررسی ارتقای تکنولوژی، مدیریت نیروی انسانی با تمرکز بر افزایش ضریب بازیافت و تعامل سازنده بین مشاوران، پیمانکاران و کارفرمایان و توجه ویژه به چگونگی نگهداشت نیروی انسانی از مهم‌ترین محورهایی است که در این همایش در مورد آنها بحث و بررسی صورت خواهد گرفت.

مهاجرت نیروی انسانی

مدیر عامل شرکت پتروپارس در ادامه با اشاره به مهاجرت ۴۵۰ نفر متخصص ایرانی در یک مقطع زمانی به شرکت «شلمبرجر» کانادا، یکی دیگر از چالش‌های پیش روی شرکت‌های ایرانی در اجرای قراردادهای نفت و گاز را مهاجرت کارکنان و نیروهای متخصص عنوان کرد و گفت: کارآیی تیم‌های کاری و عملیاتی در اجرای پروژه‌های مختلف نقش قابل توجهی در افزایش سودآوری پروژه‌ها دارد. وی افزود: مهاجرت متخصصان نفت و گاز یک مساله جهانی است؛ اما باید در ایران برای حفظ نیروهای متخصص، متناسب با ارزش گذاری‌های بازار جهانی بر روی آنها ارزش‌گذاری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون به طور متوسط تفاوت حقوق و مزایای کارکنان متخصص ایرانی در مقایسه با برخی از شرکت‌های خارجی بسیار زیاد است، گفت: از این رو در صورتی که حمایت لازم از نیروهای متخصص داخلی انجام نشود، امکان جذب سریع آنها توسط مجموعه‌های خارجی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر دانش انسانی جزو سرمایه شرکت‌ها محسوب می‌شود و تمرکز روی نیروی جوان با دانش، برای صنعت نفت مهم است. برای نمونه می‌توانیم با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص ضریب آمادگی تاسیسات را در پارس جنوبی از ۹۰ درصد روزها در سال، به اعداد بالاتری افزایش دهیم. این موضوع منجر به افزایش درآمد ۶ میلیون دلاری به ازای هر فاز در هر روز می‌شود.

اهمیت افزایش ضریب بازیافت

«منوچهری» در ادامه با اشاره به اهمیت افزایش ضریب بازیافت در تولید میادین اظهار داشت: گاهی در حفاری معمولی ضریب بازیافت حدود ۱۵ درصد است، در حالی که با انجام حفاری دقیق و نوین‌تر می‌توانیم آن را تا ۴۵ درصد افزایش دهیم. در حال حاضر با وجود اینکه ضریب بازیافت در بیشتر مناطق دنیا به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده، در کشور ما حدود ۲۵ درصد اعلام می‌شود.

«منوچهری» با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی دکل‌های حفاری با راندمان ۵۰ یا ۶۰ درصد در حال کار هستند، گفت: این در حالی است که امکان افزایش راندمان آنها به بیش از ۹۰ درصد وجود دارد.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به مواردی که عنوان شد، در سومین همایش «چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های ایرانی در قراردادهای نفت و گاز» نقش محوری شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بالادستی نفت و گاز، مدیریت اجرای پروژ‌ه‌های کلان صنعت نفت و گاز، تامین مالی پروژه‌ها و راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی، زمینه جلب مشارکت‌های بین‌المللی در پروژه‌های صنعت نفت و گاز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، بررسی قراردادهای توسعه میادین نفت و گاز و ظرفیت‌های حقوقی شرکت‌های ایرانی، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت نفت، کارآفرینی و ایجاد شرکت‌های تخصصی، تناسب ظرفیت‌های پیمانکاران ایرانی در مقایسه با پروژه‌های صنعت نفت و گاز کشور و راهکارهای دسترسی به تکنولوژی‌های جدید و فناوری نوین از دیگر محورهای این همایش هستند.