معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن از تحقق تمامی اهداف برنامه چهارم توسعه در بخش معدن خبرداد. «محمد مسعود سمیعی نژاد» در گردهمایی سراسری مدیران وزارت صنایع ومعادن گفت: در بخش معادن کشور به همه اهداف برنامه چهارم توسعه کشور رسیده‌ایم و با توجه به روند رشدی که در این بخش پیش گرفته‌ایم به اهداف برنامه پنجم توسعه هم در بخش معدن خواهیم رسید.

به گزارش «مهر»، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن افزود: روند استخراج در بخش معدن در انتهای برنامه سوم توسعه تولید ۱۵۶ میلیون تن بوده که در پایان برنامه توسعه چهارم به ۲۳۷ میلیون تن رسیدیم. وی مشارکت سهم معدن در تولید ناخالص ملی را حدود ۵ درصد، سهم این بخش را در سرمایه‌گذاری کشور ۳۰ درصد، سهم اشتغال صنعتی و معدنی را ۲۵ درصد و صادرات صنعتی و معدنی را ۴۵ درصد بیان کرد.«سمیعی نژاد» تاکید کرد: کشور ما در زمینه تولید سیمان رتبه اول خاورمیانه و رتبه نهم جهانی، فولاد خام رتبه شانزده دنیا، شمش آلومینیوم رتبه ۲۴جهانی، سنگ تزئینی رتبه اول منطقه و سوم جهانی، تولید چینی رتبه اول منطقه و دوم جهانی، شمش سرب رتبه دوم منطقه و ۳۶ جهانی و شمش روی رتبه اول منطقه و ۱۸ جهانی را به خود اختصاص داد.

وی با مقایسه آماری تولیدات محصولات معدنی ۳۰ سال گذشته، تصریح کرد: تولید سیمان از ۸ میلیون تن سال‌های ابتدای انقلاب به ۴/۴۴ میلیون تن در پایان سال ۸۷، فولاد خام از ۳۶۸ هزار تن به بیش از ۱۰ میلیون تن، محصولات معدنی از ۶۷۰ هزار تن به ۱۳ میلیون تن، شمش آلومینیوم از ۲۵ هزار تن به ۲۴۸ هزار تن، سنگ خام از هفت میلیون تن به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن افزود: فرآوری سنگ و ساختمان از ۵ میلیون متر مربع به بیش از ۹۰ میلیون متر مربع، ظروف چینی از سه هزار تن به ۴۱ هزار تن، شیشه تخت از ۱۸۲ هزار تن به ۸۰۲ هزار تن، شمش سرب به ۱۵ هزار تن و شمش روی به ۱۰۶ هزار تن رسیده است.

وی عملکرد یازده ماهه تولید محصولات معدنی را رو به رشد ارزیابی کرد و افزود: در تولید فولادخام نسبت به سال گذشته سه درصد، محصولات فولادی دو درصد، مس کاتد ۲/۵، آلومینیوم ۱۶ و آلومینا ۵/۵، سنگ آهن ۱/۱، سیمان ۱۷، کاشی ۳/۵، شیشه جام ۹/۵، ظروف شیشه ۴/۳ و سرب ۵/۷ درصد رشد داشته است و به اهداف صادرات در بخش معدن دست یافتیم. سمیعی‌نژاد یکی از اقدامات بزرگ وزارت صنایع و معادن را رسیدن به رکورد تعریف شده در تولید سیمان برشمرد و تصریح کرد: فروش سیمان امسال بالغ بر ۴۸ میلیون تن بوده است و این نشان از توسعه صنعت ساختمان دارد.

وی یادآور شد: برای اولین بار در دولت نهم توسعه پروژه‌های زیربنایی بخش معدن برای بخش‌خصوصی توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران تعریف شد که ۸۰ پروژه راهسازی و ۸۳ پروژه برق رسانی مورد تایید قرار گرفت. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن برنامه‌های توسعه‌ای برنامه پنجم توسعه را برای بخش معدن ۵۷۰ میلیون تن و بخش اکتشاف یک‌هزار و۲۵۰ متر حفاری برشمرد.

وی افزود: طبق آمار گمرک بخش معدن و صنایع معدنی ۸/۳۷ درصد از صادرات غیرنفتی را تشکیل می دهد. سمیعی‌نژاد همچنین از اصلاح قانون معادن خبر داد و افزود: امسال ۷۰۰ معدن غیر فعال از دست معدنکارانی که توانایی فعال نمودن را ندارند خارج شده و ۵۰۰ معدن در اختیار سرمایه‌گذاران توانمند قرار گرفت.