186‌میلیارد تومان یک، 186 دو، 186 سه

برنده مزایده از میان سه شرکت انتخاب می‌شود

گروه صنعت و معدن - خبر کوتاه، اما پر حاشیه است: «از میان تمام رسانه‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند فقط ۴ دوربین تلویزیون در اتاق مزایده حضور داشتند و ...». مزایده بزرگترین معدن سرب و روی کشور روز گذشته برگزار شد تا معدن انگوران، به صاحب یکی از سه پاکت باز شده در این مزایده برسد. این در حالی است که پیش از این یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با فارس از رقابت فشرده ۱۶ شرکت بر سر انگوران خبر داده و گفته بود: «دو شرکت هلدینگ خاورمیانه و گروه توسعه معادن روی ایران با حمایت موسسه مالی و اعتباری مهر از شانس بالایی برای برنده شدن در مزایده برخوردارند».

از سوی دیگر، با پیگیری‌های خبرنگار ما مشخص شد، شرکت هلدینگ خاورمیانه از شرکت در مزایده کناره‌گیری کرده است. «علی‌اصغر پورمند» مدیرعامل شرکت هلدینگ خاورمیانه در گفت‌و‌گوی کوتاه خود با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «ما فقط اسناد مربوط به مزایده را دریافت کردیم، ولی قیمتی برای شرکت در آن ارائه نکردیم.» وی در رابطه با دلایل عدم حضور این شرکت در مزایده می‌گوید: «من وارد مسائل مربوط به واگذاری معدن انگوران نمی‌شوم.»

گزارش خبرنگار ما از حاضران برگزاری مزایده حاکی از آن است که این مزایده میان سه شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی زنجان، توسعه معادن روی و صنعتی - معدنی فعالان سرب و روی پاسارگاد برگزار شده است. گزارش دریافتی خبرنگار ما، حاکی از آن است که قیمت‌های پیشنهادی این سه شرکت بین ۱۶۰ تا ۱۸۶‌میلیارد تومان بوده است.

از سوی دیگر، در حالی که دبیر انجمن سرب و روی ایران از اعلام برنده این مزایده ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده خبر داده است، خبرگزاری مهر، شرکت توسعه معادن روی را به عنوان برنده مزایده اعلام می‌کند.

به گزارش این منبع خبری، شرکت توسعه معادن و روی ایران در مزایده متعهد شده است تا ۲۵‌درصد از امتیاز شرکت معدن انگوران را برای صنایع پایین دستی و توسعه این بخش اختصاص دهد.

افزون بر این خبرگزاری فارس، به نقل از دبیر انجمن سرب و روی ایران درباره فضای برگزاری مزایده معدن انگوران اعلام می‌کند: پس از بازگشایی پاکت‌های مزایده مشخص شد که شرکت توسعه معادن روی با قیمت پیشنهادی ۱۸۶‌میلیارد تومان بهترین پیشنهاد قیمتی را ارائه داده است، ولی در جلسه امروز (یکشنبه) هیچ شرکتی به صورت کتبی به عنوان برنده مزایده معرفی نشد و این کار به روزهای آینده موکول شد.

«یوسف مرادلو» می‌افزاید: قرار شد یک کمیته پنج نفره از کارشناسان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی را به عنوان برگزارکننده مزایده اسناد شرکت‌ها بررسی کنند و پس از آن نتیجه مزایده به صورت کتبی اعلام شود.

معدن انگوران در حالی با پیشنهاد ۱۸۶‌میلیارد تومانی در حال واگذاری است که به گفته برخی منابع خبری نزدیک به خبرگزاری‌ها، با محاسبه قیمت واقعی ذخایر روباز و زیرزمینی معدن انگوران، قیمت روز این ذخایر ۱۰۵۴‌میلیارد و ۴۲۹‌میلیون و ۶۴۵‌هزار تومان است که این قیمت به خاک پر عیار، متوسط عیار، مخلوط کم عیار و مخلوط سولفید و سولفوره اختصاص دارد، اما با این وجود برخی از مقامات دست‌اندرکار چنین ارقامی‌‌را تایید نکرده و معتقدند که به عنوان نمونه هزینه استخراج معدن در نظر گرفته نشده است.

با این حال جدای از گزارش مستقل خبرگزاری‌ها، سایت رسمی‌‌سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، عصر دیروز به نقل از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در اطلاعیه‌ای، فضای برگزاری مزایده را این گونه توصیف می‌کند: مزایده معدن سرب و روی انگوران صبح روز یکشنبه با حضور رییس و برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌و نمایندگان دستگاه‌های نظارتی در محل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: با توجه به دستور مقام معظم رهبری در اجرای اصل ۴۴ و هیات محترم دولت و دستور وزیر صنایع و معادن، معدن سرب و روی انگوران که به لحاظ کیفی با عیار متوسط ۲۸‌درصد روی از بهترین معادن محسوب می‌گردد جهت واگذاری به بخش خصوصی بر اساس مقررات و رعایت آیین‌نامه معاملات دولتی از طریق برگزاری مزایده عمومی‌اقدام به عمل آمد. با توجه به درخواست مکرر فعالان بخش خصوصی به منظور ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آینده در این بخش طی دو مرحله آگهی از طریق روزنامه‌های کثیر‌الانتشار ۱۶ شرکت نسبت به خرید اسناد مزایده اقدام کردند و در نهایت ۳ شرکت اسناد نهایی خرید قیمت را ارائه کردند در این مزایده قیمت پایه بر اساس تعیین قیمت از طریق کانون کارشناسان رسمی‌دادگستری صورت گرفته است.

این اطلاعیه خبر دنیای اقتصاد را این گونه تایید می‌کند: شرکت توسعه معادن روی ایران، شرکت صنعتی معدنی فعالان سرب و روی پاسارگاد و شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی، سه شرکتی بودند که در مزایده امروز پیشنهادهای خود را برای خرید معدن انگوران به طور رسمی‌اعلام کردند.

اما اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در مراسم برگزاری مزایده معدن سرب و روی انگوران گفته است: «برنده نهایی و قطعی معدن انگوران در آینده نزدیک پس از بررسی‌های دقیق و هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط نظارتی انتخاب خواهد شد.»

وی با بیان اینکه قیمت معدن سرب و روی انگوران توسط کانون کارشناسان رسمی‌دادگستری اعلام شده است، می‌گوید: شرایط حضور در این مزایده این بود که شرکت‌کنندگان در مزایده یا باید دارای کارخانه فرآوری شمش روی به ظرفیت حداقل ۱۰۰‌هزار تن یا اینکه چند شرکت به صورت مشترک در مجموع تولید‌کننده ۲۰‌هزار تن شمش روی باشند.

به گفته وی، بر اساس این مزایده رسمی‌که یکشنبه انجام شد، معادل ۱۰۰‌درصد معدن سرب و روی انگوران به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

اما به دنبال وجود برخی حاشیه‌ها نسبت به تعیین قیمت پایه مزایده، نایب‌رییس خانه معدن در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه یکی از مواردی که باید در برگزاری هر مزایده‌ای مورد توجه قرار گیرد، تعیین قیمت عادلانه برگزاری مزایده از سوی کارشناسان است، خاطرنشان می‌کند: از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که این مزایده برنده داخلی داشته باشد و کسی نتواند از بیرون وارد آن شود. بنابراین قابل پیش‌بینی بود که غریبه‌ای در سیستم حضور پیدا نکند.

«محمد رضا بهرامن»، با ابراز خرسندی نسبت به برنده شدن شرکت توسعه معادن روی بر اساس قانون می‌گوید: من اعتقاد دارم که برنده شدن این مزایده از سوی دست‌اندرکاران این حوزه جای خوشحالی دارد. چراکه در این شرایط خودشان تامین‌کننده کارخانه‌های خودشان خواهند بود.

در این میان، «علی وثیقی مطلق» نایب‌رییس انجمن سرب و روی کشورهم در گفت‌و‌گو با فارس در رابطه با ویژگی‌های این مزایده، خاطرنشان می‌کند: پروانه بهره‌برداری از معدن روی انگوران به طور دایم در اختیار برنده مزایده قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ما نایب‌رییس انجمن سرب و روی در حالی از واگذاری دایم پروانه بهره‌برداری از معدن انگوران خبر می‌دهد که این اقدام با موانع قانونی فراوانی رو‌به‌رو است. چرا که نایب‌رییس خانه معدن روز گذشته در پاسخ به این سوال «دنیای اقتصاد» که به لحاظ قانونی آیا این امکان وجود دارد که پروانه یک معدن به صورت دایم واگذار شود؟ می‌گوید: بر اساس قانون معادن، به طور قطع این امکان وجود ندارد که پروانه یک معدن به صورت دایم واگذار شود، بلکه تنها این امکان وجود دارد که پروانه بهره‌برداری برای مدت معینی صادر و پس از مدتی تمدید شود.

این گزارش حاکی از آن است که پیش‌تر قرار بر این بود واگذاری معدن انگوران تا سال ۸۴ انجام شود و تا مرحله مزایده نیز پیش رفته بود؛ اما به دلایلی نامعلوم، این معدن به شرکت دولتی تهیه و تولید مواد معدنی واگذار شد.