رقابت فشرده 16 شرکت بر سر «انگوران»

فارس- یک مقام آگاه گفت: مزایده معدن سرب و روی انگوران به عنوان بزرگترین تامین‌کننده خوراک کارخانه‌های روی کشور در حالی این روزها برگزار می‌شود که قیمت‌گذاری مناسبی برای این معدن صورت نگرفته و معدن انگوران تقریبا به یک دهم قیمت واقعی ذخایر سرب و روی خود در معرض واگذاری قرار گرفته است. این مقام آگاه در گفت‌وگو با «‌فارس» اظهار داشت: معدن انگوران شامل ذخیره روباز و زیرزمینی، ذخیره سنگ تراورتن، ابنیه و تاسیسات ساختمانی فراوان از جمله سوله‌ها و جاده‌های مواصلاتی است که در مزایده برگزار شده ۱۵۵‌میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی افزود: این در حالی است که با محاسبه قیمت واقعی ذخایر روباز و زیرزمینی معدن انگوران، قیمت روز این ذخایر ۱۰۵۴‌میلیارد و ۴۲۹‌میلیون و ۶۴۵‌هزار تومان است که این قیمت به خاک پرعیار، متوسط عیار، مخلوط کم‌عیار و مخلوط سولفید و سولفوره اختصاص دارد.

وی ادامه داد: معدن انگوران علاوه بر خاک سرب و روی دارای ذخیره سنگ تراورتن نیز است که ارزش واقعی این ذخیره ۲۸۰‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گفته وی، در صورت تقسیم کردن مبلغ کارشناسی شده مزایده بر میزان ذخیره سرب و روی این واحد (۱۲‌میلیون و ۲۴۸‌هزار و ۴۴۳ تن) مشخص می‌شود کل این واحد معدنی بر اساس قیمت هر تن خاک مخلوط کم عیارش یعنی ۱۲‌هزار و ۶۵۴ تومان ارزیابی و قیمت‌گذاری شده‌است.

این مقام آگاه در ادامه با بیان اینکه مزایده معدن انگوران به دلیل وجود برخی فشارها در حال برگزاری است تصریح کرد: از آنجا که قیمت‌گذاری معدنی مانند انگوران که انحصاری‌ترین معدن کشور و خاورمیانه محسوب می‌شود از قواعد خاصی پیروی می‌کند، لذا قیمت‌گذاری این معدن در عین دشوار بودن، از محاسبات پیچیده‌ای نیز برخوردار نیست.

وی ادامه داد: در مزایده معدن انگوران ۱۶ شرکت مرتبط و غیرمرتبط در امر معدن و فرآوری خاک معدنی شرکت کرده‌اند که شامل شرکت‌های شمع، امین مهر، معدنی و راهسازی مبین، ستون‌های کلیبر سال، معدنی و راهسازی طوس مسیر، شهاب سنگ، کنسرسیوم کارخانجات تولید‌کننده روی کشور، کانه آرای آریا، تعاونی سرب و روی کشور، هلدینگ خاورمیانه (مبنا) تحت پوشش بانک پاسارگاد، توسعه صنایع روی زنجان، روی مهدی‌آباد، زرین معدن آسیا، گروه توسعه معادن روی ایران، باما و تلاشگران معدن سرب و روی است.

وی در ادامه با تشریح جزئیات اسناد و شرایط مزایده معدن انگوران گفت: تودیع سه‌میلیارد تومان سپرده شرکت در مزایده در وجه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و توانایی پرداخت ۵۰‌درصد مبلغ مزایده به طور یکجا در وجه این شرکت از جمله معیارهای ذکر شده از سوی شرکت تهیه و تولید در اسناد مزایده است.

وی افزود: عدم بدهی مالی به بانک‌ها و همچنین شرکت تهیه و تولید، تحویل اسناد معتبر در جهت اثبات توانایی مالی در پرداخت اقساط و در اختیار داشتن کارخانه ذوب روی ۴‌هزار تنی از دیگر شرایط ذکر شده برای شرکت در مزایده معدن انگوران است.

این کارشناس صنعت روی با بیان اینکه در زمان اوج قیمت‌های جهانی سرب و روی و پیگیری‌های مستمر گروه توسعه معادن روی ایران مبنی بر واگذاری این واحد به آنها در محافل رسمی ‌و غیررسمی ‌قیمت این واحد معدنی ۱۲۰۰‌میلیارد تومان مطرح شده بود، گفت: قیمت‌های اعلامی ‌در خصوص خاک معدن انگوران ‌مربوط به قیمت‌هایی است که در اوج پایین بودن قیمت جهانی سرب و روی اعلام شده و در صورت بالا رفتن مجدد قیمت‌های جهانی شاهد بروز اشتباه فاحش در این نوع قیمت‌گذاری خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خاک پرعیار انگوران در اوج بالا بودن قیمت‌ها حدود ۴۴۰‌هزار تومان در هر تن نیز فروخته شده است، تصریح کرد: اختلاف موجود بین قیمت روز ذخیره این واحد معدنی و قیمت‌گذاری به عمل آمده از سوی گروه کارشناسان رسمی‌ دادگستری این شائبه را به ذهن متبادر می‌سازد که ارزیابی‌های انجام شده از سوی آن گروه ذاتا فاقد معیار و ملاک‌های ارزیابی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به قیمت‌گذاری انجام شده در مورد ذخیره سنگ تراورتن معدن انگوران اظهار داشت: در طول سال‌های ۸۶ تا ۸۷ در یک وعده معدن انگوران مورد قیمت‌گذاری واقع شده که تنها ذخیره سرب و روی آن ۱۲۰۰‌میلیارد تومان ارزیابی شد که دلیل اصلی بالا بودن قیمت این واحد معدنی بالا بودن عیار خاک آن، انحصاری بودن برداشت از معدن، ذخیره بالا و هزینه استخراج پایین آن است.

وی افزود: در صورت بررسی ساده از نحوه قیمت‌گذاری بخش سرب و روی معدن انگوران و با در نظر گرفتن هزینه‌های استخراج و حاشیه سود ۳۰‌درصدی برای خریداران در بخش مذکور، مبلغ فروش این واحد معدنی به ۴۵۰‌میلیارد تومان بالغ خواهد شد و در بخش ذخیره سنگ تراورتن نیز با در نظر گرفتن نهایت بالاترین هزینه‌ها و با لحاظ نمودن پایین‌ترین قیمت‌های فروش روز مبلغ ۲۸۰‌میلیارد تومان برای این بخش برای خریداران دور از ذهن نیست.

وی ادامه داد: به این ترتیب جمع مبلغ محاسبه شده در خصوص قیمت روز معدن انگوران برای خریداران به ۷۳۰‌میلیارد تومان می‌رسد که البته این محاسبات بدون در نظر گرفتن هزینه تاسیسات، ساختمان‌ها، جاده‌های مواصلاتی و انبارهای ناریه برآورد شده است.

به گزارش‌فارس، پاکات مزایده معدن روی انگوران، امروز ۱۱ مرداد ماه بازگشایی و به این ترتیب برنده مزایده مشخص خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پس از گذشت حدود سه سال از ایجاد برخی مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت روی کشور، در پی ریزش دیواره شمالی این معدن و واگذاری مجدد معدن روی انگوران به شرکت دولتی تهیه و تولید مواد اولیه معدنی حدود دو سال است که بحث واگذاری مجدد این معدن به بخش خصوصی مطرح شده است.

پیشتر قرار بر این بود، واگذاری معدن انگوران تا سال ۸۴ انجام شود و تا مرحله مزایده نیز پیش رفته بود، اما به دلایلی نامعلوم و نیز سیاست‌های کلی اصل ۴۴ این معدن به شرکت دولتی تهیه و تولید مواد معدنی واگذار شد.

دیواره معدن انگوران در سال ۸۵ ریزش کرد که هم اکنون عملیات باطله‌برداری از این معدن در حال انجام است.