نگرانی‌های کمیسیون صنایع مجلس

دنیای اقتصاد- برای دومین بار در سال ۸۸، سه‌شنبه شب مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن برگزار شد؛ اما این بار دولتی‌ها مهمان ضیافت عصرانه بخش خصوصی بودند. در این ضیافت رییس سازمان صنایع و معادن استان تهران با اشاره به تهیه اولین لیست واحدهای صنعتی مشمول استمهال بدهی گفت: فهرست دوم تا پایان تیرماه تهیه خواهد شد. در عین حال، رییس جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز ابراز نگرانی کرد که علائم خوبی از آینده بخش صنعت و معدن کشور به چشم نمی‌خورد. خبر‌های خوش درشب‌نشینی صنعتی

گروه صنعت و معدن- محبوبه فکوری: برای دومین بار در سال ۸۸، شب گذشته مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن برگزار شد؛ اما این بار دولتی‌ها مهمان ضیافت عصرانه بخش خصوصی بودند. در این ضیافت از هر دری برای حمایت از بخش صنعت و معدن سخن به میان آمد و معاونان و مدیران وزارت صنایع و معادن در رقابت با یکدیگر به بیان خبرهایی در خصوص حمایت‌های جدید دولت از بخش صنعت و معدن پرداختند.

چند شهرک جدید در راه است

محمدرضا مس فروش که ۴۰۹ روز است با حکم علی‌اکبر محرابیان، سکان سازمان صنایع و معادن را در دست گرفته، اولین نماینده دولت بود که پشت تریبون قرار گرفت و با اعلام چند خبر خوش برای صنعتگران کشور از موافقت رییس‌جمهور با تمامی ‌پیشنهاد‌های سازمان متبوعش در سفر استانی اخیر خبر داد و گفت: وزارت صنایع در اولین سفر دور سوم دولت پیشنهاد مطالعه چند شهرک صنعتی را ارائه کرد که با موافقت دولت مواجه شد.وی افزود: همچنین برای برخی شهرک‌های صنعتی طرح‌های اشتغالزایی و راه‌اندازی تصفیه خانه مصوب شده است.

صنعت چاپ اعتبار می‌گیرد

مس فروش از تصویب تامین بخشی از اعتبارات صنعت چاپ خبر داد و گفت: همچنین تامین آب برای صنعت ساوجبلاغ مورد تصویب قرار گرفت و در کنار آن، استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری نیز به تایید هیات دولت رسید.

لیست خوب‌ها و بدها

اما یکی از خبرهایی که با اشتیاق از سوی مس‌فروش به صنعتگران ارائه شد، موضوع تفکیک واحدهای دارای مجوز و فاقد آن بود که بر این اساس به نظر می‌رسد از ۱۱‌هزار واحد صنعتی مستقر در ۱۷ منطقه تعیین شده، ۷‌هزار واحد فاقد مجوز هستند که پس از این تفکیک، شرایط برای اخذ مجوز از سوی آنها فراهم خواهد شد.

لیست دوم مشمولان استمهال

رییس سازمان صنایع و معادن استان تهران همچنین با اشاره به تهیه و تنظیم اولین لیست واحدهای صنعتی مشمول استمهال بدهی، از زمینه سازی برای تهیه لیست دوم مشمولان این طرح خبرداد و گفت: فهرست دوم تا پایان تیرماه تهیه خواهد شد.

پالس‌های نامطلوب

اما حسین‌هاشمی‌، رییس جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌که یکی از سخنرانان روز صنعت و معدن بود، ابراز نگرانی کرد که علائم خوبی از سمت دولت برای آینده بخش صنعت و معدن کشور به چشم نمی‌خورد.

پارلمان منفعل بخش خصوصی

وی همچنین گذری هم به عملکرد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران طی ماه‌های گذشته زد و گفت: عملکرد منفعل پارلمان بخش خصوصی طی ماه‌های اخیر وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد؛ اما انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی نباید اجازه دهند که بخش بازرگانی به آنها بچربد.

هاشمی‌ ادامه داد: البته این به معنای مخالفت ما با بخش بازرگانی کشور نیست.

دسته‌بندی صنایع

رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ‌همچنین با اشاره به جلسه این کمیسیون با رییس کل بانک مرکزی و وزارت صنایع و معادن، آن را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: طبق تفاهمات صورت گرفته در این جلسه قرار بر این است که برای تخصیص ۳‌میلیارد تسهیلات ارزی، صنایع را دسته‌بندی کنیم.

هاشمی‌ بار دیگر نگرانی خود را از واردات بی‌رویه کالاها به کشور اعلام و تصریح کرد: اگرچه کمیسیون صنایع اصل بورس و فروش کالا در آن را قبول دارد؛ اما در مورد محصولات پتروشیمی ‌مشاهده می‌شود که واسطه‌ها با قیمت اندک محصولات را از این نهاد خریداری کرده و با قیمت گزاف در اختیار تولید می‌گذارند که با این وضعیت نمی‌توان ادامه داد.

نگرانی از واگذاری‌ها

هاشمی‌ در ادامه با انتقاد از شیوه واگذاری برخی صنایع اعلام کرد: واگذاری برخی صنایع به شبه دولتی‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و متاسفانه نه تنها سهام آنها در بورس تنزل داشته بلکه تولیدات آنها نیز در کارخانجات انبار و بدون خریدار مانده است.

دوفرصت پیش رو

در مقابل این گفته‌ها، حسن شیخ نیا، معاون وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه معمولا در مراسم جشن و شادی کمتر گلایه‌ای مطرح می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد در فضای امروز صنعت کشور دو فرصت پیش رو قرار گرفته، اولین فرصت نگاه دولت و رییس‌جمهور به بخش صنعت و معدن کشور است که دیدگاه‌های خود را به صورت شفاف بیان می‌کند، این فرصتی برای بخش صنعت کشور است. وی ادامه داد: فرصت دوم مجلس شورای اسلامی‌است که اگر از این دو فرصت بهره گیریم، قطعا نتایج خوبی حاصل می‌شود.

بهره‌برداری از ۵۲۶ واحد

شیخ‌نیا با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری و صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی گفت: در هفته صنعت و معدن ۵۲۶ واحد صنعتی و معدنی به بهره‌برداری رسیده است.پس از شیخ‌نیا نوبت به محمدرضا پیشرو، رییس بانک صنعت و معدن رسید تا با تشریح ابعاد بحران مالی غرب به مصوبات کارگروه حمایت از تولید نیز گذری بزند.

دو شب قبل از جلسات

وی گفت: دو شب قبل در جلسات کارگروه‌های تخصصی حمایت از تولید، وزیر صنایع و معادن بر ضرورت حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و نیز خانه صنعت و معدن ایران در این کارگروه تاکید کرد.به گفته پیشرو، بانک صنعت و معدن شرایط و ضوابط دریافت وام‌ها را تسهیل کرده و به نرخ ۱۲‌درصد در اختیار صنعتگران قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: آن دسته از صنعتگرانی که مصوبه طرح‌های آمایش یا کارگروه صنعت و معدن را داشته باشند، بدون هیچ محدودیتی می‌توانند وام دریافت کنند.

درخشش حتی در بحران

محمد مسعود سمیعی‌نژاد، سخنران دیگری بود که با دفاع از عملکرد صنعت و معدن در سالی که دنیا با بحران مالی مواجه بود، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: صنعتگران ایرانی در این شرایط خوب درخشیدند.وی ادامه داد: سال گذشته بالغ بر ۷‌هزار و ۵۸۳ فقره پروانه بهره‌برداری در سامانه ثبت الکترونیکی وزارت صنایع و معادن ثبت شده است که باید به این نکته توجه داشت که پروانه بهره‌برداری همزمان با راه‌اندازی کارخانه صادر می‌شود.معاون معدنی وزیر صنایع و معادن حاصل ثبت این پروانه‌ها را سرمایه‌گذاری ثابت ۲۴۲‌هزار میلیارد ریالی عنوان کرد و آن را بی‌نظیر خواند.وی اظهار داشت: در سال گذشته یک‌هزار و ۷۳۴ پروانه اکتشاف، ۶۷۵ فقره گواهی اکتشاف و ۶۵۴ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی صادر شده است که نسبت به سال ۸۶ به ترتیب ۳۰‌درصد، ۷درصد و ۶‌درصد افزایش داشته است.

ناهم‌خوانی کفه بانک‌ها و صنایع

سمیعی‌نژاد در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده از سوی رییس کمیسیون صنایع پارلمان نیز گفت: از ۶ سال قبل بانک‌ها هیچ افزایش سرمایه‌ای نداشته‌اند؛ در حالی که سالانه بالغ بر ۸‌هزار پروانه جدید بهره‌برداری صادر شده است، بنابراین سرمایه بانک‌ها نمی‌تواند پاسخگوی این میزان تقاضا باشد.به گزارش دنیای اقتصاد، در حاشیه این مراسم از صنعتگران نمونه نیز تقدیر به عمل آمد.