امضای قرارداد طرح سه تنی تولید طلا از زرشوران

گروه صنعت و معدن- بخش معدن و انرژی این هفته را با انعقاد قرارداد و موافقتنامه آغاز کردند. صبح روز گذشته ابتدا قرارداد احداث ساخت بزرگ‌ترین کارخانه شمش طلا در کشور امضا شد که این امر تحولی نو در این بخش به شمار می‌آید و ساعتی بعد نیز توافقنامه سه جانبه‌ای برای اعطای ۶۰میلیارد تومان تسهیلات به منظور نوسازی و بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت‌های خصوصی معدنی به امضا رسید. پیش از آن در شامگاه یکشنبه نیز قرارداد فاز ۱۲ پارس جنوبی امضا شده بود. طرح ۳تنی شمش طلای زرشوران

معدن طلای زرشوران، پس از سال‌ها انتظار، روز گذشته شاهد انعقاد قرار احداث کارخانه شمش شد. این کارخانه با استفاده از ذخیره معدن زرشوران که به استناد دیتاماین (Datamine)ا۳/۱۱ میلیون تن سنگ طلا در اختیار دارد، راه‌اندازی خواهد شد. زرشوران در سال‌های نخستین انقلاب ابتدا توسط ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها مورد اکتشاف قرار گرفت، اما بالاخره پس از اکتشافات سال‌های اخیر و انجام آزمایش‌های مختلف، روز گذشته به قرارداد ساخت کارخانه رسید. ارزش کلی این قرارداد به ۶۰میلیارد تومان می‌رسد که ۱۴میلیون یورو آن به صورت ارزی است. شرکت پارس کانی به عنوان دارنده تکنولوژی ساخت کارخانه، برنده مناقصه احداث این پروژه شده است.

در مراسم امضای این قرارداد محمد مسعود سمیعی‌نژاد و احمدعلی هراتی‌نیک به عنوان معاونان وزیر صنایع و معادن، قربانی استاندار آذربایجان‌غربی و نیز اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل تهیه و تولید و محمود یگانلی، مجری طرح حضور داشتند. سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی، گفت که در این قرارداد تکمیل اکتشافات زرشوران نیز گنجانده شده و انتظار می‌رود ذخایر این معدن بیش از رقم اعلام شده باشد. طلای خالص معدن زرشوران ۸۸تن اعلام شده است.

عیار ۹/۷گرم بر تن

متوسط عیار زرشوران ۹/۷گرم بر تن است؛ هر چند عیار ورودی کارخانه ۶گرم بر تن خواهد بود.

تاکنون برای اکتشاف این ناحیه ۲۶میلیارد ریال هزینه صرف شده است. علاوه بر این کارخانه یاد‌شده قرار است سالانه بیش ا ز ۲/۱تن شمش نقره و ۸۰۰ کیلو جیوه تولید کند. سعدمحمدی، در این باره اظهار داشت: ارزش (سالانه) طلا و نقره تولیدی به ۱۶هزار میلیارد ریال می‌رسد. از سوی دیگر هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن مدت زمان ساخت این طرح را ۳۶ماه اعلام کرد؛ اما در عین حال اظهار‌داشت: زمان ساخت باید کوتاه تر از این مدت شود.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال سی‌امین سال وقوع انقلاب است، باید این قرارداد را به فال نیک گرفت و سرعت بیشتری به کارها داد.

تکنولوژی استحصال از سنگ سولفوره

علی‌بخش جهانبخش، مدیرعامل پارس کانی نیز در سخنانی، با بیان اینکه تکنولوژی استحصال از سنگ‌های سولفوره پیچیده‌تر از سنگ اکسیده است، تصریح کرد: در دنیا تاکنون تعداد معدودی از کشورها از جمله آمریکا، آفریقای جنوبی، کانادا و استرالیا با استفاده از سنگ‌سولفوره طلا استحصال می‌کنند، از همین رو بومی شدن چنین دانش فنی برای داخل کشور آثار مثبتی در پی دارد.

وی درصد RECOVERY سیستم‌های مشابه دنیا را ۷۰درصد اعلام کرد و افزود: این رقم برای دانش بومی شده ۸۵درصد است.

به گفته جهانبخش، آزمایشگاه‌های کانادا و آفریقای جنوبی این عدد را تایید کرده‌اند.

احداث واحد طلایی زرشوران سبب می‌شود تولید شمش طلای کشور به بیش از ۴ تن در سال برسد. در حال حاضر آفریقای جنوبی با ۴۰۰ تن تولید طلا در رتبه نخست دنیا ایستاده است.

جهانبخش نرخ بازگشت سرمایه طرح را ۵۰درصد اعلام کرد که از نمونه های خارجی بالاتر است.

۶۰میلیارد تومان

برای ماشین‌آلات و خطوط تولید معادن

دیگر رویداد روز گذشته در حوزه معدن، انعقاد توافقنامه سه جانبه برای اعطای ۶۰میلیارد تومان اعتبار به منظور نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات و خطوط تولیدی معادن بود.

این سند از یک سو به امضای معاون معدنی و صنایع معدنی وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و از دیگر سو به امضای مدیرعامل بانک صنعت و معدن رسید.

سمیعی‌نژاد پس از امضای این توافقنامه گفت: اعطای اعتبار به این بخش یکی از راه‌های جلوگیری از خروج ماده معدنی خام از کشور و تبدیل آن به مواد فرآوری شده است. وی ادامه داد: برای ساماندهی بخش‌های معدنی و صنایع معدنی ستادهای ویژه‌ای تشکیل شده که یکی از آنها در زمینه فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بالا در معادن است (هر چند به زودی برنامه‌هایی برای ستاد فولاد اعلام خواهد شد).

سمیعی‌نژاد تاکید کرد: این تسهیلات تنها برای بخش‌خصوصی خواهد بود و محدودیت زمانی ندارد.

چنانچه اعتبار فوق به اتمام برسد، توافقنامه جدیدی به امضا خواهد رسید.

وی همچنین درباره صنعت سیمان افزود: تا پایان سال ظرفیت تولید این ماده به ۶۴میلیون تن می‌رسد؛ اما این رقم اکنون در مرز ۵۱میلیون تن است.

۳درصد بهره، یارانه

رضوی مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز نرخ بهره تسهیلات تخصصی را برابر عدد اعلام شده بانک مرکزی اعلام، اما تصریح کرد: ۳درصد از نرخ بهره به صورت یارانه برای معدنکاران منظور خواهد شد. به گفته وی، میزان تسهیلات معادل ۸۰درصد ارزش تجهیزات است و تسهیلات پرداختی با یک مدت تنفس ۶ ماهه در مدت ۵/۴ سال باید بازپرداخت شود.

پیراسته فرد مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: باتوجه به رسالت این صندوق تسهیلات یاد شده تحت بیمه پوششی ما قرار خواهند گرفت.

وی سرمایه صندوق را ۶۰میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با این موجودی قادریم تا ۴۵۰میلیارد تومان اعتبار موسسات مالی و بانک‌ها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

پیراسته فرد یادآور شد: تا انتهای سال گذشته ۳۵۸ ضمانتنامه بیمه‌ای برای فعالیت‌های معدنی صادر کرده‌ایم.

قرارداد فاز ۱۲ پارس‌جنوبی با ایرانی‌ها

قرارداد مهندسی، تامین و تدارک، ساخت و راه‌اندازی (EPCI) مخازن ذخیره و ساختمان‌های‌ غیرصنعتی بخش پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ پارس جنوبی روز یکشنبه (۲۵فروردین) بین شرکت پتروپارس و کنسرسیوم ARAS شامل شرکت‌های آریا پیشرو قرن، رادیرا، آسفالت طوس و استیم امضا شد.

به گزارش ایسنا، این قرارداد ۲۸۴ میلیون دلاری طی ۳۴ ماه اجرا خواهد شد که مطابق آن ساخت مخازن ذخیره و ساختمان‌های غیرصنعتی به طور کامل به شرکت‌های ایرانی واگذار شده است.

مهندس غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت پژوپارس در مراسم امضای قرارداد EPC۱ پالایشگاه مرحله ۱۲ پارس جنوبی گفت: مرحله ۱۲پارس جنوبی ۵میلیارد دلار هزینه دارد که این پروژه با تعامل و همکاری تمام دست‌اندرکاران در حال انجام است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی در دست تکمیل بوده و درآمدی بالغ بر ۹میلیارد دلار برای کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: مرحله ۱۲پارس جنوبی نیز قادر خواهد بود که معادل سه درصد تولید ناخالص داخلی برای کشور درآمد ایجاد کند.