جزئیات تازه‌ترین فعالیت‌ها در منطقه عسلویه

غزاله طایفه

تا اواسط سال ۱۳۷۵ عسلویه تنها نام روستایی بود که احتمالا فقط بوشهری‌ها نام آن را شنیده بودند. اما امروز این منطقه نه تنها در ایران، بلکه برای بسیاری از مدیران شرکت‌های نفت و گاز جهان شناخته شده است. اولین بار در نیمه دوم سال ۱۳۷۶ بود که ایران مصمم شد تا بهره‌برداری از میدان گاز پارس‌جنوبی را با جدیت دنبال کند.

ساخت ۲۴پالایشگاه در منطقه مشهور به عسلویه طراحی و برنامه‌ریزی شد. ولی این کار نیازمند ساخت زیربنا برای ساکنان، کارکنان و مدیران بود. به همین خاطر سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هدف ساماندهی و ساخت زیربناها علاوه‌بر پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی، تاسیس شد. منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از شمال به ادامه سلسله جبال زاگرس، از جنوب به خلیج‌فارس، از غرب به کنگان و از شرق به روستای چاه مبارک محدود شده است.

در حال حاضر نیز ده‌ها هزار نیروی کار در این منطقه فعالند که با احداث پروژه‌های توسعه‌ای، پیش‌بینی می‌شود که کل جمعیت شاغل در پایان دوره بهره‌برداری، بسیار بیشتر شود.

روز چهارشنبه (۱۷بهمن) مدیران این منطقه برای اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌های در دست اجرا و میزان پیشرفت آنها در عسلویه از خبرنگاران رسانه‌ها دعوت به عمل آوردند. در این سفر یک روزه خبرنگاران از شرکت پارس پلاستیک جم وابسته به گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری اهتمام جم، شرکت بامپاد، هتل آپارتمان پردیس کیش، مجموعه فرهنگی-ورزشی خلیج نای بند بازدید کردند و در پایان نیز عبدالجلیل رضوی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت‌وگو با خبرنگاران به توضیح در مورد آخرین وضعیت پروژه‌های بهره‌برداری شده و در دست اجرا پرداخت.

وضعیت موجود از زبان مدیرعامل

توسعه میدان منطقه پارس شمالی یکی از کارهای مهمی است که ماموریت آن به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس داده شده است و کلنگ‌زنی آن ۱۲فروردین سال آینده با حضور مسوولان آغاز خواهد شد.

عبدالجلیل رضوی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه (۱۷بهمن) در عسلویه با بیان این مطلب گفت: منطقه پارس شمالی در فاصله ۴۰کیلومتری از پارس جنوبی قرار دارد. این منطقه سه شهرستان دیر، دشتی و تنگستان استان بوشهر را در بر می‌گیرد. این منطقه با ۱۶هزار هکتار مساحت و ۹۰کیلومتر طول حوزه‌های گازی گلشن، فردوس، پارس شمالی و فارسی B را در برمی‌گیرد که این حوزه‌ها متعلق به ایران و با هیچ کشوری مشترک نیستند. رضوی ادامه داد: موضوع عملیاتی شدن پارس شمالی دریافت شده و هیات وزیران هم نزدیک به ۲۰روز گذشته مصوبه آن را ابلاغ کرده است. وی درباره بهره‌برداری از پروژه‌ها در دهه فجر امسال گفت: در دهه فجر امسال ۴۰پروژه مهم منطقه ویژه که ۲۵۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته است، افتتاح خواهد شد. بخشی از این پروژه‌ها مربوط به زیرساخت‌های آب، برق، تلفن، راه‌های دسترسی داخلی و راه‌های بیرون از منطقه ویژه، فضای سبز، احداث مدارس و مراکز آموزشی، فرهنگی، تفریحی و علمی بوده و بخش دیگری از پروژه‌ها هم مربوط به توسعه روستاها و رفع مشکلات و محرومیت‌‌های مردم حوزه منطقه پارس جنوبی بوده است.

وی درباره فازهای ساخت پالایشگاه‌ گازی در پارس جنوبی توضیح داد: فازهای یک تا ۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۵فاز پالایشگاهی دیگر یعنی فازهای ۶ تا ۱۰ هم حدود ۷۵ تا ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و قرار است تا شهریور سال آینده به تولید برسد.وی افزود: برای اینکه ایران بتواند سهمش را از حوزه گازی پارس جنوبی برداشت کند، باید در افق طرح توسعه ۲۴ پالایشگاه گازی احداث کند. همچنین در بخش پتروشیمی هم ۲۵واحد پتروشیمی باید احداث شود تا چرخه تولید کامل شود.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی ۳۰هزار هکتار مساحت دارد و حوزه گازی مشترک ایران با کشور قطر است. سهم ایران برای برداشت گاز از این منطقه ۱۴تریلیون مترمکعب است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس درباره صندوق سرمایه‌گذاری پارس‌جنوبی گفت: تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری نفت با پیشنهاد وزارت نفت به آقای رییس‌جمهوری ارائه شده و مراحل تصویبش را طی می‌کند. تاسیس این صندوق قدم موثری در حمایت از پروژه‌های بزرگ صنعت نفت و صنایع وابسته به آن است.

این صندوق با سرمایه‌های ملی و حمایت صندوق ذخیره ارزی قرار است از پروژه‌های نفت و گاز در بخش سرمایه‌گذاری حمایت کند.

رضوی در زمینه بهره‌برداری از واحدهای پتروشیمی در سال‌های گذشته گفت: ۵واحد پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده که حدود ۸میلیارد دلار در آنها سرمایه‌گذاری شده است. ۲واحد پتروشیمی دیگر هم در دست راه‌اندازی است که شامل واحدهای پتروشیمی جم و آریا ساسول است.وی افزود: یکی از کارهای زیربنایی که سازمان منطقه ویژه در سال ۸۶ دنبال کرده، توسعه زیرساخت‌های استان‌های حوزه پارس جنوبی و شهرهای حاشیه‌ای است.

در بخش زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی، راه و جاده، آب، برق و تلفن معادل ۴۶میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و بخش عظیمی از محرومیت‌های روستاها و شهرهای حاشیه پارس جنوبی را برطرف کرده است.

رضوی در پاسخ به این سوال که آیا اولویت برداشت گاز از پارس جنوبی (مشترک با قطر) بیشتر از پارس شمالی (مستقل) است،‌تاکید کرد: استراتژی وزارت نفت در درجه اول توجه بر حوزه‌های مشترک هم در بخش نفت و هم در بخش گاز است. اما این موضوع مغایرتی با برداشت از حوزه‌های غیرمشترک ندارد. میدان گازی پارس شمالی هم یکی از حوزه‌های گازی است که ۷ تریلیون مترمکعب در مخازن مختلف آن گاز وجود دارد. توسعه پارس شمالی هم جزو طرح‌ها و برنامه‌های وزارت نفت است. البته سرمایه‌گذاری در پارس شمالی باعث کاهش توان ما در پارس جنوبی نمی‌شود. وی احداث فرودگاه و راه‌آهن را از دیگر طرح‌های وزارت نفت عنوان کرد و گفت: یکی از طرح‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال آینده احداث فرودگاه جدید بوشهر با مشارکت وزارت راه و ترابری و وزارت نفت است. این فرودگاه قرار است نزدیک پارس شمالی احداث شود تا هم پارس شمالی را حمایت کند و هم مردم بوشهر از آن بهره‌مند شوند. ایجاد راه‌آهن شیراز-بوشهر و بوشهر-عسلویه در سال آینده با بودجه‌ای معادل ۷۵۰میلیارد تومان از دیگر طرح‌هایی است که با مشارکت وزارت راه و ترابری و وزارت نفت انجام خواهد شد. همچنین تکمیل اتوبان ۴باندی دیر به بوشهر که همان اتوبان پارس شمالی محسوب می‌شود و حدود ۱۰۰کیلومتر طول دارد از دیگر پروژه‌های سال آینده است. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس درباره نظر برخی از کارشناسان در مورد برداشت کامل گاز از پارس جنوبی و تزریق آن به میادین نفتی گفت: این نظر کارشناسان کاملا درست است ولی ما در فصل زمستان به شدت نیازمند به گاز برای مصارف داخلی هستیم و تراز منفی ما در تولید هم مزید بر علت است. در نتیجه بعضی از استراتژی‌ها را نمی‌توان در هر شرایطی رعایت کرد.

بخش‌خصوصی

رضوی درباره میزان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در حوزه نفت گفت: تا امروز در پارس جنوبی حدود ۱۱۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که از این مقدار، سهم سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در سال‌های ۸۵ و ۸۶ حدود ۴۰۰میلیارد تومان بوده است. این مساله نشان می‌دهد که طی این دو سال، هجوم سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی رقم قابل توجهی است و دلیل آن سروسامان گرفتن منطقه ویژه بوده است. وی در ادامه ایجاد راه‌آهن ، تکمیل شدن اسکله‌ها و فرودگاه‌ را در آینده برای حضور سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی موثر دانست.