قیمت گاز بر اساس درآمد تعیین می‌شود

گروه صنعت و معدن- شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده در نظر دارد بهای گاز «پرمصرف‌ها» را به نرخ صادراتی محاسبه کند و این سیاست در راستای «تعیین قیمت گاز بر اساس درآمد» اجرا خواهد شد.

سید رضا کسایی‌زاده، مدیرعامل این شرکت روز گذشته با اعلام خبر فوق تصریح کرد: بیش از ۵۰درصد گاز مصرفی کشور توسط سه دهک بالای درآمدی (اقشار پردرآمد) مصرف می‌شود که باید بهای گاز آنها، بر مبنای گاز صادراتی محاسبه شود. پیش از این اکبر ترکان، معاون وزیر نفت نیز گفته بود، مصرف گاز توسط افراد پردرآمد کشور، بیش از حد استاندارد است که باید برای جبران این امر، نرخ گاز مصرفی آنها، ۳۰برابر (معادل قیمت صادراتی) شود.

کسایی‌زاده نیز گفته است: دلیلی ندارد که گاز ارزان به این دهک‌ها فروخته شود که در مصرف نیز از دهک‌های دیگر بیشتر مصرف می‌کنند و حق دهک‌های پایین تضییع ‌شود.

وی یادآور شد: بنابراین فکر می‌کنیم باید برای این سه دهک، بهای گاز بر مبنای قیمت صادراتی محاسبه شود. اگر با این رویکرد حرکت کنیم، عادلانه رفتار شده و در آن موقع، کسری گاز نیز نخواهیم داشت.

وی افزود: هم‌اکنون در حال تعریف الگو و کار کارشناسی روی این موضوع هستیم تا قیمت برای این دهک‌ها و دیگر دهک‌هایی که خارج از عرف، گاز مصرف می‌کنند تعدیل شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به این‌که بیش از ۵۰‌درصد گاز کشور توسط سه دهک بالای درآمدی مصرف می‌شود، گفت: بر اساس طرحی، بهای گاز پرمصرف‌ها به قیمت صادراتی محاسبه خواهد شد.

سید‌رضا کسایی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از آن مقدار گازی که از ترکمنستان دریافت می‌شد، به استان‌های شمال کشور گاز ارسال می‌شود که نشان از توانمندی سامانه گاز کشور است.

وی افزود: در این مدت مردم با صرفه‌جویی‌های خود، کمک‌های بسیار زیادی به شرکت‌ ملی گاز و کل صنعت گاز کشور کردند، اما به ‌رغم این تلاش‌ها، هنوز در کشور گاز بیش از حد اعتدال مصرف می‌شود.

به گفته وی، صورت حساب‌های مربوط به گازی که در زمستان مصرف می‌شود، معمولا با ۲ تا ۳ماه تاخیر به دست مصرف‌کننده می‌رسد. با این وجود افرادی که بیش از حد اعتدال و الگوی مصرف تعیین شده، گاز مصرف کرده‌اند، قطعا جریمه می‌شوند.

طرح جدید برای تامین گاز استان‌های شمالی

از سوی دیگر یک مقام مسوول گفت: اگر طرف ترکمنستانی به مفاد قرارداد صادرات گاز خود به ایران پایبند نباشد و برای ادامه مذاکرات به تهران نیایند، به دیوان داوری بین‌المللی شکایت خواهد شد.

این مقام آگاه اظهار کرد: براساس مفاد قراردادی که با کشور ترکمنستان در خصوص واردات گاز وجود دارد، اولتیماتوم‌های قراردادی به آنان برای از سرگیری صادرات گاز داده شده است.

وی افزود: از مقامات مربوطه ترکمنستان نیز خواسته شده که برای ادامه مذاکرات به تهران بیایند. اگر طرف ترکمنستانی به مفاد قرارداد پایبند نباشد و برای ادامه مذاکرات به تهران نیایند به دیوان داوری شکایت خواهد شد.

این مقام مطلع یادآور شد: تجربه اخیر نشان داد دریافت گاز از ترکمنستان برای تامین مصارف خانگی و داخلی کشور قابل اعتماد نیست و بهتر است برای تامین گاز این بخش‌ها به منابع خود پایبند باشیم.

به گفته وی، بر این اساس پروژه‌هایی از قبل در کشور تعریف شده که در حال حاضر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. تا قبل از زمستان سال آینده این پروژه‌ها به ثمر خواهد رسید تا استان‌های شمالی کشور نیازمند گاز وارداتی نباشد.