اتحاد مجلس و دولت برای احقاق حقوق دولتی معادن

علیرضا بهداد

«اعضای محترم کمیسیون صنایع و معادن، اینجانب به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی معدن اعلام می‌کنم که اگر واگذاری معادن بر اساس اصول نباشد فاجعه‌ای بزرگ در بخش معدن به وجود خواهد آمد.» محمد حسین بصیری که به همراه اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن در جمع کمیسیون صنایع و معادن حاضر شده بود، ادامه داد: اخیرا نامه‌ای نوشته‌ایم تا بر اساس آن میزان حقوق دولتی معادن اندکی افزایش یابد. اما همان طور که می‌بینید برخی از افراد این اقدام قانونی دولت را زیر سوال برده و از آن به عنوان نابودکننده بورس یاد کرده‌اند.

معاون امور معاون و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن تصریح کرد، افرادی که سهام معادن را در اختیار دارند سالانه ۲۰۰میلیارد تومان سود می‌کنند و تنها ۲میلیارد تومان حقوق دولتی می‌پردازند و اکنون که بر اساس قانون قرار است این ۲میلیارد تومان اندکی افزایش یابد با جوسازی‌هایی اعلام می‌کنند که بازار سهام به خطر افتاده است. وی گفت: قرار است در کشور کارها به دست بخش‌خصوصی سپرده شود تا رقابت‌پذیری در بخش تولید افزایش یابد نه اینکه برای نگه داشتن بازار بورس دولت از حقوق خود چشم‌پوشی کند.

بصیری تصریح کرد: بر خلاف آنچه که گفته می‌شود به اعتقاد من بازار سهام فعلی نبض اقتصادی کشور نیست که در این رابطه بعدا بیشتر گفت‌وگو خواهم کرد.

سید حسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن، در این لحظه با اشاره به سخنان بصیری گفت: اگر شما بخواهید کمیسیون صنایع و معادن به رییس‌جمهور نامه خواهد نوشت تا حقوق دولتی کاملا گرفته شود. بنده هم با شناختی که از آقای احمدی‌نژاد دارم فکر نمی‌کنم ایشان مخالفتی با این موضوع داشته باشند.

هاشمی خاطرنشان کرد، اینجانب به هیچ وجه نگران بخش معدن نیستم چرا که معتقدم این بخش راه خود را خواهد یافت و می‌تواند حتما پس از حضور کشورمان در WTO کاملا رقابت‌پذیر عمل کند.

وی افزود: چاره‌ای نداریم و باید برای بخش معدن به عنوان یک بخش مزیت‌دار هر چه به عقلمان می‌رسد را پیاده کنیم.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به درخواست رییس سازمان نظام مهندسی معدن مبنی بر افزایش بودجه این سازمان گفت: بر اساس قانون باید ۳درصد از حقوق دولتی معادن به طور سالانه در اختیار سازمان نظام مهندسی معدن قرار گیرد اما تاکنون این قانون اجرا نشده است و خود وزارت صنایع و معادن باید در لایحه بودجه این پیشنهاد را بدهد.

وی افزود: آنچه از سخنان آقای احمدی‌نژاد بر می‌آید می‌توان دریافت که بودجه سال آینده لایحه‌ای عجیب و غریب است بنابراین باید این سازمان بر اساس نوع بودجه‌نویسی دولت بودجه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه دهد.

سهم معدنکاران در اختیار پرستاران

احمد خاکزاد، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه این نشست با گلایه از نوع واگذاری سهام برخی واحدهای معدنی و صنایع معدنی گفت: در بیش از ۴هزار معدن به جای مهندسان افراد غیرمرتبط صاحب معدن شده‌اند اکنون هم که قرار است امور به دست بخش‌خصوصی بیافتد می‌بینیم که پرستاران صاحب سهام معادن شده‌اند اما معدنکاران همچنان بی‌بهره‌اند.

وی گفت: اگر قرار است معادن از سنتی به مدرنیزه تغییر رویه دهند بهتر است بخشی از سهام معادن و صنایع معدنی را به سازمان نظام مهندسی معدن که ۱۳هزار مهندس و زمین‌شناس عضو آن هستند واگذار کند تا این افراد به حق خود برسند.

خاکزاد تصریح کرد: برخی از مهندسان را به خاطر ۲۰۰هزار تومان حقوق به معادنی می‌فرستند که به هیچ وجه در شان آنها نیست چرا که کارها آنقدر به سادگی و ابتدایی صورت می‌گیرد که می‌توان با چند ابزار ساده و کارگر کار را انجام داد. خاکزاد تصریح کرد: گفته می‌شود ۴هزار معدن در کشور وجود دارد اما به اعتقاد من ۴۰معدن بیشتر در کشور نیست زیرا باید جایی را معدن نامید که حداقل یک مهندس و یک زمین‌شناس در آن مشغول به کار باشد.

وی گفت: در راه اصلاح معدن دشمن زیاد داریم چرا که با صلاحیت‌ها باید از مجموعه حذف و راه را برای ورود با صلاحیت‌ها باز کنند اما دیده می‌شود که در این راه سنگ‌اندازی می‌کنند.