اجرای طرح لیزینگ لوازم‌خانگی منتفی شد

نگین بهکام

طرح لیزینگ لوازم‌خانگی یکی دیگر از آن طر‌ح‌هایی است که عجولانه بر اجرای آن تاکید می‌شود اما ناگهان قبل از اجرا به توقف در می‌آید. جای خالی بررسی‌های دقیق و کارشناسانه از زوایای مختلف در چنین طرح‌هایی شایدعلت اصلی توقف اجرا در دقیقه ۹۰ باشد.

طرح لیزینگ لوازم‌خانگی قرارا بود از ابتدای امسال بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان شورای صنایع گاز و لوازم‌خانگی و صندوق مهررضا امضا شده است، به مدت یک‌سال اجرا شود. اما اکنون با گذشت ۸ماه از تاریخ آغاز در عمل چنین طرحی اجرا نشده است و آن طور که از سخنان حبیب‌ا... انصاری، دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی استنباط می‌شود اجرای طرح لیزینگ لوازم‌خانگی منتفی شده و علت اصلی آن هم سرباززدن صندوق مهررضا از اجرای طرح است. شورای صنایع گاز و لوازم‌خانگی نیز به دنبال بانکی برای تامین اعتبار می‌گردد. البته نام طرح، دیگر لیزینگ لوازم‌خانگی نخواهد بود.

حبیب‌ا... انصاری، دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم‌خانگی می‌گوید: «ما فهرست کارخانجات معتبر و کالاهایی که قرار بود در این طرح گنجانده شود را اعلام کرده‌ایم. دیر کرد در اجرای طرح مربوط به صندوق مهررضا است و ما آمادگی کامل داریم.»

انصاری می‌افزاید: «در حال حاضر ما به دنبال بانکی هستیم که توانایی تامین اعتبار این کار را داشته باشد، البته معتقدم که دیگر عنوان لیزینگ چندان متناسب با این طرح نیست زیرا طرح‌ ما شرایط خاص خود را دارد و عنوان اعطای تسهیلات برای خرید لوازم‌خانگی برای آن مناسب‌تر است.»

وی ادامه می‌دهد: «معتقدم شرایط این طرح نباید گونه‌ای باشد که خریداران محبور باشند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید کنند. بلکه هر کارخانه‌ای خود نمایندگی‌های معتبر دارد و باید خرید از این فروشگاه‌ها هم امکان‌پذیر باشد.»

از او می‌پرسیم: «آیا قرار نبود منابع این طرح تنها از طریق صندوق مهررضا تامین شود؟» و در جواب‌ ما می‌گوید: «من اطلاع چندانی از این موضوع ندارم به دلیل اینکه صندوق مهررضا ما را در بی‌اطلاعی قرار داده اما ابتدا قرار بود بخشی از اعتبار طرح را صندوق مهررضا و بخشی دیگر را بانک‌ها تامین کنند».

دبیر کل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی در مورد ادعای رییس شورای اصناف مبنی بر اینکه اصناف باید متولی طرح لیزینگ لوازم خانگی باشد، می‌گوید: «در حالی که شورای گاز و لوازم خانگی ظرفیت لازم را دارد و استاندارد و آموزش و شناسایی کارخانجات و غیره را می‌داند، چطور اصناف ادعا می‌کند باید متولی طرح باشد در این طرح تنها بحث تبادل کالا مطرح نیست که اصناف بخواهد مدعی شود بلکه علاوه بر فروش، بحث خدمات پس از فروش، برخورد با کارخانه‌‌ها و موارد دیگری نیز هست که از عهده اصناف خارج است. این طرح منافع اصناف را به خطر نمی‌اندازد. اما اگر اصناف بخواهد می‌تواند به عنوان فروشنده در زنجیره قرار گیرد».

از انصاری سوال می‌کنیم: «تفاوت طرح لیزینگ لوازم خانگی با آنچه هم‌اکنون بانک‌ها به عنوان وام کالا اعطا می‌کنند، چیست؟» و او پاسخ می‌دهد: «نشنیدم که بانک‌ها چنین تسهیلاتی بدهند».

وی در ادامه درباره راهکارهای شورا برای جلوگیری از وقوع تخلفات توسط وام‌گیرندگان طرح تسهیلات لوازم خانگی می‌گوید: «اگر این طرح اجرا می‌شد ما راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از وقوع تخلفات داشتیم. البته باید در نظر داشت که تنها درصد کمی از وام گیرندگان ممکن است از وام استفاده دیگری بکنند اما به هر حال مکانیزم‌هایی در نظر گرفته بودیم مانند حک شدن مهری ویژه یا استفاده از روش‌های خاص برای کسانی که از تسهیلات طرح لیزینگ لوازم خانگی استفاده می‌کنند.»

دبیر کل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی می‌گوید: «قرار بود در صورت اجرای این طرح ۲میلیون تومان برای خرید لوازم خانگی در اختیار مزدوجین قرار گیرد.»

وی هدف از اجرای طرح را این گونه توضیح می‌دهد: «با اجرای این طرح افرادی که قدرت خریدشان پایین است می‌توانند راحت‌تر کالاهای اساسی مورد نیازشان را تامین کنند.

در عین حال میزان تولید تولیدکنندگان نیز افزایش می‌یافت و نهایتا رونق اقتصادی کشور را به همراه داشت.

این طرح موجب به کارگیری بیشتر ظرفیت تولید و تامین نیاز واحدها می‌شد.»

انصاری در پاسخ به این پرسش که آیا از همکاری شرکت‌های لیزینگ که به طور تخصصی فعالیت می‌کنند نیز در این طرح استفاده شده است، می‌گوید: «از آنجایی که شرایط این طرح با لیزینگ خودرو که به صورت اجاره به شرط تملیک است کاملا متفاوت است مذاکره یا همکاری با این شرکت‌ها نکرده‌ایم.»

براساس این گزارش، هم‌اکنون بانک‌های مختلف طرحی با عنوان تسهیلات کالا را اجرا می‌کنند که متقاضیان دریافت تسهیلات می‌تواند با ارائه فاکتور خرید لوازم منزل - که لوازم خانگی هم مشمول آن می‌شود- از این وام بهره‌مند شوند.

طرح لیزینگ لوازم خانگی یا طرح اعطای تسهیلات برای خرید لوازم خانگی تشابه زیادی با این طرح دارد.

طرح تسهیلات کالا همواره با تخلفات بسیاری همراه بوده و بسیاری بدون خرید لوازم منزل از فروشندگان لوازم منزل فاکتور خرید دریافت می‌کنند تا بتوانند از این وام استفاده کنند.

به نظر می‌رسد لازم است در اجرای طرح اعطای تسهیلات خرید به لوازم خانگی نیز که شورای صنایع گاز و لوازم خانگی متولی آن خواهد بود مشخص شود که اولا این طرح چه وجه تمایز با اهمیتی با همان طرح «تسهیلات کالا» که هم‌اکنون اجرا می‌شود دارد و دوم این که تدابیر مناسب برای جلوگیری از تخلفات در ارائه فاکتور خرید اندیشیده شود.