ایرنا - رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از آغاز تولید آنتی بادی‌های منوکلونال درمانی ضد سرطان خبر داد و گفت: این دارو تا دوسال آینده به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد. غلامرضا شافعی در مراسم رونمایی از طرح تولید آنتی‌بادی کایمریک ضد HER۲ انسانی، شروع فاز سوم طرح ملی تولید آنتی بادی منوکلونال درمانی برای سرطان سینه و طراحی و ساخت ‌یوپی‌اس‌های استاندارد، اظهار کرد: برخی از این طرح‌ها را سازمان گسترش از طریق منابع خود و با سرمایه‌گذاری روی صنایع نوین پیش برده و با مشارکت جهاد دانشگاهی کارهای خوبی را در این بخش به ثمر رسانده است. وی افزود:یکی از این طرح‌ها داروی ضد سرطان سینه است که مراحل آزمایشگاهی روی موش‌ها را با موفقیت طی کرده، اما هنوز تست‌های انسانی آن انجام نشده است و زمان آغاز تا رسیدن به مرحله تجاری‌سازی آن،دو سال به طول می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه ساخت دستگاه یوپی اس نیز به مرحله تجاری‌سازی رسیده است، بیان کرد سومین مورد نیز به جایگزینی کود اوره مربوط می‌شود که تحقیقات انجام شده در این بخش باعث کاهش مصرف اوره در کشور به یک‌چهارم می‌شود. شافعی تصریح کرد: این امرهم به لحاظ اقتصادی به صرفه است و هم جلوی تخریب زمین را می‌گیرد و در عین حال موادی در آن به کار رفته که خاصیت ضد قارچ دارد. رییس هیات عامل ایدرو اضافه کرد: آمادگی داریم برای تجاری‌سازی این موارد سرمایه‌گذاری کنیم که احتیاج به منابع زیادی نیز نداشته و می‌توان با مبالغ کمی در صنایع نوین سرمایه‌گذاری کرد.

وی یادآور شد محدودیت خاصی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها قائل نشده‌ایم اما گرایشی که بیشتر در بین محققان دیده می‌شود گرایش به سمت تحقیق در حوزه‌های دارو، درمان و اقلام پزشکی است.

شافعی با اشاره به ساخت توربین‌های مختلف در کشور بیان کرد: همکاری ایدرو با یک شرکت فعال در این بخش در حال انجام است که دو کار را به طور همزمان در این بخش پیگیری می‌کنیم. یکی ساخت پره‌های توربین‌های مختلف که در مرحله بررسی توجیهات فنی اقتصادی طرح هستیم و مورد دیگر نیز بحث توربین‌های بادی است که در مرحله انتخاب شریک هستیم و به مرحله اجرا نرسیده‌ایم و محدودیتی در حمایت از این طرح‌ها نداریم و به میزان ضرورت همکاری خواهیم کرد.