گروه سوخت و نیرو- مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اعلام آغاز ساخت پروژه مشترک نیروگاه برق آبی ارس بین ایران و ارمنستان، می‌گوید: این پروژه امروز (پنج‌شنبه) با حضور مقامات ایرانی و ارمنی، کلنگ‌زنی می‌شود. محمدرضا رضازاده افزود: طرح نیروگاه برق آبی ارس با ظرفیت نصب ۲۶۰ مگاوات شامل دو نیروگاه جریانی ۱۳۰ مگاواتی در خاک هر یک از دو کشور ایران (قره چیلر) و ارمنستان (مگری) است که با احداث و بهره‌برداری از آن سالانه ۱۷۰۰ گیگاوات ساعت انرژی از پتانسیل برق آبی رود ارس تولید خواهد شد.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه طرح برق آبی ارس دارای دو بند انحرافی و دو تونل انتقال آب است، یادآور شد: اولین بند انحرافی در ابتدای مرز مشترک ایران و ارمنستان و از نوع بتنی با ارتفاع ۸ متر خواهد بود که مخزنی به حجم ۵ میلیون مترمکعب دارد. رضازاده ادامه داد: دومین بند انحرافی نیز در محل پاسگاه صداقت ایران با ارتفاع ۹ متر از نوع بتنی و مخزنی به حجم ۵ میلیون مترمکعب خواهد بود.

این مقام مسوول در وزارت نیرو، یکی از ویژگی‌های این طرح را تملک اراضی و خسارت اندک مخزن آن دانست که اجرای آن علاوه بر بهبود شرایط زیست محیطی رودخانه ارس به تحکیم روابط دو کشور ایران و ارمنستان نیز کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: بر اساس توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان نماینده وزارت نیرو در نظارت بر اجرای نیروگاه مگری در خاک ارمنستان و کارفرمای نیروگاه قره‌چیلر در خاک جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.

رضازاده برنامه زمان‌بندی اجرای این طرح مرزی را ۵ ساله و با هزینه حدود ۵۶۰ میلیون دلار برای طرف ارمنی اعلام و تصریح کرد: مهم‌ترین سازه این طرح شامل دو تونل انتقال ۱۷ هزار و ۸۰۰ متری (در طرف ایران) و ۱۸هزار و ۲۰۰ متری (در طرف ارمنستان) با قطر داخلی ۵/۸ متر است.

وی به توافقات صورت گرفته بین ایران و ارمنستان در خصوص اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: توافقات نهایی در مورد سرمایه‌گذاری شرکت تواناب ارس برای احداث نیروگاه طرف ارمنستان به امضا رسیده و مقرر شده تا پس از ۱۵سال بهره‌برداری از این نیروگاه، مالکیت آن به دولت ارمنستان واگذار شود.

مشاور وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با این روش، نیروگاه های دو طرف توسط شرکت‌های ایرانی طراحی و اجرا می‌شود و بهره‌برداری از نیروگاه در خاک جمهوری ارمنستان تا پایان دوره بازگشت سرمایه در اختیار شرکت‌های ایرانی خواهد بود و برق تولیدی آن نیز در اختیار شرکت توانیر قرار می‌گیرد.