گروه انرژی- با وجود اینکه منابع خبری متفاوت خبر از حمایت سوریه از موضع امارات در قبال جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی خلیج‌فارس داده‌اند، اما ایران مذاکرات و مشارکت در ساخت یک پالایشگاه نفت ۶/۲میلیارد دلاری برای دمشق را به طور جدی دنبال می‌کند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، پیش از این هم بشاراسد رییس‌جمهور سوریه با شرکت در نشست ریاض، تمایلات جدی شورا را برای نزدیکی به مواضع کشورهای عربی در خصوص تعامل با «تل‌آویو» نشان داده است. با این شرایط دمشق ترجیح می‌دهد با رویکردهای چندگانه، از موقعیت ژئواستراتژیک خود برای خلق فرصت اقتصادی استفاده کند.

مذاکرات وزیران نفت ایران و سوریه برای اجرای پروژه‌های مشترک نفت و گاز همچون ساخت پالایشگاه ۱۴۰‌هزار بشکه‌ای نفت در «حمص» و صادرات سالانه ۳‌میلیارد مترمکعب گاز ایران از طریق خاک ترکیه به سوریه از هفته قبل دنبال شده است.

به گزارش مهر، سال گذشته توافقنامه‌ای مابین وزارت نفت و منابع معدنی ایران و سوریه برای صدور سالانه ۳‌میلیارد متر مکعب گاز به ارزش تقریبی یک‌میلیارد دلار امضا شده بود.

بر اساس این تفاهم‌نامه که بین غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران و سفیان العلاو، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه امضا شده بود، مقرر شد پس از انجام مطالعات و مذاکرات تکمیلی از سال ۲۰۰۹ میلادی گاز ایران از طریق خاک ترکیه به سوریه منتقل شود. در این رابطه پیش‌تر حجت‌الاسلام «سید احمد موسوی» سفیر ایران در سوریه با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات تهران و دمشق در زمینه تبادل انرژی، گفته بود: برای انتقال گاز به سوریه از مسیر ترکیه تفاهم نامه‌ای امضا شده و مناقصه برای تکمیل خط لوله در سوریه و ترکیه در دست انجام است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر از وزارت نفت حاکی از آن است که یکی از محور‌های مذاکرات نوذری و العلاو در دمشق طرح احداث پالایشگاهی با ظرفیت ۱۴۰‌هزار بشکه نفت خام در روز در «حمص» با همکاری ایران، سوریه و ونزوئلا است.

بر اساس این گزارش، خوراک اصلی این پالایشگاه نفت خام سنگین ایران بوده که پیش‌تر شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان مجری ساخت آن انتخاب شده است.

بر اساس برنامه زمان بندی باید ساخت این پالایشگاه تا سال ۱۳۹۲ شمسی به پایان برسد. از سوی دیگر با توافق‌های صورت گرفته ۲۰‌درصد نفت خام سنگین صادراتی ایران، ۳۰‌درصد نفت خام فوق سنگین ونزوئلا، ۲۵‌درصد نفت خام سنگین سوریه و ۲۵‌درصد نفت خام سبک سوریه خوراک این پالایشگاه ۱۴۰‌هزار بشکه‌ای را تشکیل خواهند داد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه حدود ۶/۲‌میلیارد دلار پیش‌بینی شده که باید بر اساس مشارکت ۳۳‌درصدی طرف ونزوئلا، ۲۶‌درصدی جمهوری اسلامی ایران، ۲۶‌درصدی شریک مالزیایی و ۱۵‌درصدی سوریه تامین شود.