ایلنا - شرکت ملی نفت ایران فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان پارس جنوبی را جایگزین بلوک تازه کشف شده فارسی برای صادرات گاز به کشور بحرین کرد. پیگیری‌‏های ایلنا حاکی از آن است علاوه بر تغییر منبع گازی این طرح صادراتی گاز کشور، مسوولیت مذاکره‌‏های این پروژه گازی نیز از شرکت نفت فلات قاره به شرکت ملی صادرات گاز ایران واگذار شده است. پیش از این هم بلوک فارسی (میدان فرزاد بی) با در اختیار داشتن حدود ۵/۱۲ میلیارد متر مکعب ذخیره گازی به عنوان کاندیدای نخست تامین گاز صادراتی به کشور بحرین انتخاب شده بود.

بر اساس این گزارش، از سوی دیگر شنیده‌‏ها حاکی از آن است که در صورت توافق سران دو کشور روی قیمت فروش گاز، احتمال سرمایه‌‏گذاری و مشارکت طرف بحرینی در طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی وجود

خواهد داشت.

این گزارش می‌‏افزاید: قرارداد طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار میان اعضای کنسرسیومی متشکل از قرارگاه خاتم الانبیا، تاسیسات دریایی، «ایزو ایکو» و شرکت صنایع فراساحل (صف) امضا شده است که ساخت خطوط لوله دریایی فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی را شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و ساخت دو سکوی تولید و فرآورش این دو فاز را شرکت‌‏های «صف» و «ایزو ایکو» بر عهده دارند. بخش خشکی این پروژه را نیز قرارگاه خاتم‌‏الانبیا اجرا می‌‏کند.

گزارش ایلنا حاکی است، فازهای ۱۵ و ۱۶ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی که مشابه فازهای ۱۷ و ۱۸ این میدان است، با هدف برداشت روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز از مخزن و تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع از هر یک از این فازها اجرا خواهد شد. تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد از دیگر هدف‌‏های توسعه این فازها اعلام شده است.

گفتنی است، مهرماه امسال یادداشت تفاهمی بین غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران و عبدالحسین میرزا، وزیر نفت بحرین برای فروش روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز (معادل ۲۸ میلیون متر مکعب گاز) به امضا رسیده بود.