صنعت از صادرات جا ماند

گروه صنعت و معدن- کالاهای صنعتی و معدنی در ۷ ماه امسال از کورس صادرات جا ماندند و در مقابل روند معکوس واردات در پیش گرفته شد. بنابر گزارش رسمی گمرک، تا ابتدای آبان ماه سال جاری ارزش صادرات غیرنفتی به ۳/۱۱میلیارد دلار رسید که بار اصلی این حجم در اختیار فرآورده‌های انرژی (پروپان، متانول، بوتان، اتیلن) و حتی پسته قرار گرفت. در این میان در بین ۱۰ کالای برتر صادراتی تنها مس کاتد جای داشت. ارزش صادرات کاتد این فلز در مدت یاد شده به ۳۱۸میلیون دلار رسید. با این حال پس از مس، فرش و کف‌پوش، آلومینیوم و وسایل نقلیه ایستادند؛ در حالی که فولاد با سقوط ۱۶، ۱۷پله‌‌ای در رتبه ۲۲ صادرات غیرنفتی قرار گرفت. این فلز در سال‌های اخیر رتبه‌های دوم تا ششم را در اختیار داشت. اما همزمان با وضع عوارض ۳۰درصدی برای این کالا، فرآورده‌های منطقه انرژی پارس (عسلویه) یکه‌تاز صادرات شدند. اکنون سیمان نیز که با رشد تولید مواجه شده، با سد عوارض مواجه شده است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد، رتبه اول صادرات غیرنفتی نیز به محصولات زیرمجموعه این حوزه تعلق گرفته است. عسلویه اکنون ۲۱درصد از کل صادرات غیرنفتی را بر عهده دارد. طوری که پروپان مایع، متانول، بوتان، اتیلن، اروماتیک، آمونیاک، ال.ان‌.جی

و بنزن بار اصلی صادرات غیر نفتی را در اختیار خود گرفتند. اما کالاهایی همچون فرش و کف‌پوش، وسایل نقلیه و سنگ‌آهن رتبه‌های ۱۲، ۱۴ و ۲۸ را صاحب شدند.

بنزین اول شد، فولاد دوم

کالاهای صنعتی و معدنی در حالی در صادرات غیر نفتی، جایگاه فرآورده‌های نفتی را باز کرده‌اند که در واردات، فعال ظاهر شده‌اند.

تا انتهای ۷ ماه نخست امسال، افزون بر ۵/۲ میلیارد دلار بنزین وارد شد و رتبه نخست واردات را از آن خود کرد. پس از آن شمش فولاد با واردات ۷/۱ میلیارد دلاری در رتبه دوم ایستاد. پس از آن نیز خوراکی‌های پایه همچون ذرت و گندم قرار گرفتند. سپس مجددا جایگاه واردات از آن فولادی‌ها شد، طوری که میله‌های‌ آهنی و پروفیل، ورق (زیر ۳ میلی‌متر و بالای ۱۰ میلی‌متر) ردیف‌های هفتم و هشتم را تصاحب کردند. در میان اقلام ثبت شده، ۲۰۴ میلیون دلار سیگار وارد کشور شده است. پس از سیگار مجددا میله‌های فولادی کمتر از ۹ میلی‌متر و نیز ظروف چدنی ثبت شده است.