900میلیارد دلار در جهان صرفه‌جویی می‌شود

قیمت بنزین کاهش نمی‌یابد

گروه انرژی- سیزدهمین همایش بین‌‌المللی موسسه مطالعات انرژی با حضور نمایندگانی از آمریکا و کشورهای غربی در شرایطی روز گذشته کار خود را در تهران آغاز کرد، که به دنبال کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی، قیمت بنزین نیز به شدت تعدیل شده است. در حالی که محور اصلی سخنرانی وزیر نفت در این همایش، سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در دهه‌های آتی بود، اما خبرنگاران ترجیح داده‌اند که در حاشیه همایش مزبور، کاهش بهای بنزین و امکان کاهش قیمت آزاد آن را از غلامحسین نوذری جویا شوند.

وزیر نفت با اشاره به کاهش قیمت بنزین در بازارهای بین‌المللی، قیمت ۴۰۰‌تومانی بنزین آزاد در ایران را «منصفانه» دانست.

به گزارش خبرگزاری‌‌ها، غلامحسین نوذری گفت: براساس قانون باید برای بنزین وارداتی ۳۰‌درصد مالیات و عوارض و هزینه‌های حمل‌ونقل و توزیع در نظر گرفته شود که با توجه به این هزینه‌ها قیمت ۴۰۰‌تومان، قیمت بالایی نیست و منصفانه است.

وزیر نفت تاکید کرد: این در حالی است که با توجه به بحث تحول اقتصادی، یکی از برنامه‌های وزارت نفت این است که در یک پروسه زمانی سه ساله به سمت قیمت آزاد حرکت کند.

از سویی دیگر، امیررضا رجبی مدیر سوخت و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در پاسخ به این پرسش با تاکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین در دستورکار ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت کشور قرار ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت بنزین تحت تاثیر عوامل مختلف و بر اساس قیمت نفت خام تغییر می‌کند. وی ادامه داد: در چنین شرایطی و با توجه به نوسان قیمت نفت خام و فرآورده نمی توان نرخ بنزین را بر اساس فوب خلیج فارس تعیین و هرروز این قیمت را تغییر داد.

رجبی در خصوص تک نرخی کردن بنزین و فروش این فرآورده به نرخ بازار خلیج فارس توضیح داد: ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور مجری آئین نامه‌های دولت و مصوبات مجلس است وآزاد کردن قیمت بنزین پیش نیازهایی همچون آثار اجتماعی ودر نظر گرفتن بنزین در بودجه دارد که باید بررسی شود.

مدیر سوخت و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اشاره به تاثیر پذیری قیمت سایر کالاها از قیمت بنزین، اضافه کرد: در ماه‌های گذشته قیمت هر لیتر بنزین بر اساس نرخ خلیج فارس بیش از هزار‌تومان بود، اما بدون شک عرضه بنزین با این قیمت مورد قبول جامعه قرار نمی‌گرفت.

وی افزود: در حال حاضر بنزین سهمیه ای که با نرخ ۱۰۰‌تومان عرضه می‌شود، نیاز افراد را برطرف می‌کند، ضمن اینکه کسانی که به بنزین بیش از سهمیه خود نیاز دارند می‌توانند از بنزین آزاد استفاده کنند. رجبی با بیان اینکه در همه کشورها قیمت بنزین سوپر و معمولی متفاوت است، تصریح کرد: عرضه بنزین با دو نرخ، مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند.

مدیر سوخت و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۱۳۹۰ باید بنزین از سبد حمایتی دولت خارج شود، اظهار داشت: در این خصوص طرح‌های مختلفی پیشنهاد شده است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت نتیجه نظرات اعلام خواهد شد.

وزیر نفت هم در خصوص سیاست‌های ارزی در سال آینده گفت: تا سال ۲۰۲۰‌میلادی کشورهای دنیا برای افزایش کارآیی انرژی و مدیریت مصرف سالانه بیش از ۱۷۰‌میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی از تدوین و قانونمند کردن استانداردهای انرژی برای کلیه تجهیزات و تاسیسات تولیدی به عنوان یکی از مهمترین راه‌های اعمال سیاست‌های کاهش مصرف انرژی یاد کرد و افزود: این راهکارها ضمن تاثیر‌گذاری قطعی بر الگوی تولید از طریق جایگزین سازی تجهیزات با انرژی بری بالا با تجهیزات با انرژی کم زمینه ساز بهبود اقتصاد طرح‌های تولیدی خواهد شد.

نوذری با تاکید بر اینکه بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی اعمال سیاست‌های کنترل مصرف تنها با صرف هزینه سالانه به میزان ۱۷۰‌میلیارد دلار امکان‌پذیر است تصریح کرد: نتایج حاصل از اعمال این سیاست‌ها به کاهش ۵۰‌درصدی تقاضای جهانی، کاهش ۵۰‌درصدی آلودگی‌های زیست محیطی و جلوگیری از افزایش درجه حرارت زمین به میزان دو درجه سانتیگراد منجر خواهد شد.

وی بیان کرد: مطالعات انجام شده در این رابطه حاکی است که متوسط نرخ بازده داخلی طرح‌های مرتبط با این سیاست ۱۷‌درصد و حداقل ۱۰‌درصد است و صرفه‌جویی سالانه ناشی از اعمال سیاست بهبود کارآیی انرژی غریب ۹۰۰‌میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد شد.