گروه صنعت و معدن- دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به افزایش قیمت خرید هر کیلو شیر خام گفت: «در حال حاضر این قیمت به ۴۷۰ تا ۵۱۰ تومان رسیده است در حالی که در فصل تابستان که فراوانی شیر بود، این قیمت حدود ۴۱۰ تومان بود.» محمد شبنم در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد خاطرنشان کرد: «البته با وجود این شرایط تولیدکنندگان قادر به افزایش قیمت محصولات خود نیستند، چرا که در صورت بالا رفتن قیمت خریداران دیگر رغبتی به خرید فرآورده‌های لبنی نخواهند داشت.» وی در رابطه با حاشیه سود کارخانه‌های تولید محصولات لبنی گفت: «با توجه به تفاهمی که در سال ۸۴ با وزارت صنایع به امضا رسیده، قیمت شیرهای نایلونی، پنیر سفید ایرانی و ماست تثبیت شده است. در حالی که طی این مدت دستمزد کارگران و قیمت بسیاری از بخش‌های تولید بالا رفته است». وی افزود: «در حال حاضر حاشیه سود کارخانه‌های لبنی به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است». مدیرعامل اتحادیه‌های لبنی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قیمت مصوب دولت برای خرید شیر خام در شش ماه دوم سال‌جاری کیلویی ۴۳۵ تومان است که واحدهای لبنی شیر را ۳۰ تا ۷۵ تومان بالاتر از قیمت مصوب خریداری می‌کنند.

«علی احسان ظفری» خاطرنشان کرد: اگرچه به طور طبیعی حاشیه سود صنعت باید ۱۵ درصد باشد، اما با رسیدن قیمت خرید شیر خام به ۵۰۰ تومان، واحدهای لبنی باز هم وارد دوره ضرردهی شده‌اند. او با بیان این که در حال حاضر تولید برای واحدهای لبنی توجیه اقتصادی نداشته و مردم نیز تحمل افزایش قیمت‌ها را ندارند، درباره علل افزایش قیمت شیر خام گفت: در حال حاضر با مکانیزم فعلی توزیع یارانه نهاده‌های دامی، مشخص نیست که به کدام دامدار چه قدر یارانه خوراک دام اختصاص می‌یابد، بنابراین به دلیل مکانیزم‌ فعلی توزیع یارانه، برخی دامداران یارانه مورد نظر را دریافت نکرده و طبیعتا قیمت تمام شده شیر خام تولیدی آنها افزایش می‌یابد.

مدیرعامل اتحادیه‌های لبنی گفت: با مکانیزم فعلی توزیع یارانه خوراک دام، هم کمیت و هم کیفیت شیرخام تولیدی دچار مشکل شده و به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید شیر خام، کیفیت بیشتر شیر خام تولیدی سراسر کشور کاهش یافته است.