پرداخت نامحدود وام به طرح‌های «آمایش»

گروه صنعت و معدن- مدیرعامل بانک صنعت و معدن از پذیرش نامحدود طرح‌های آمایش صنعت و معدن برای اعطای تسهیلات خبر داد. «محمدرضا پیشرو» در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: «هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی برای پروژه‌های آمایش نداریم. به گفته وی، به‌رغم اینکه کمتر از ۲ ماه از ابلاغ ضوابط پرداخت تسهیلات این طرح می‌گذرد، ۱۱۳ پروژه موفق به اخذ وام از این بانک شده‌اند. طوری که برای این تعداد طرح ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۱۲۷ میلیون دلار نیز (به صورت ارزی) اعتبار پرداخت شده است. پیشرو تصریح کرد: این برنامه در حالی به اجرا درآمد که بخش اعظم سیستم بانکی، درهای خود را روی وام‌گیرندگان قفل کرده‌ بودند. بانک صنعت و معدن تاکنون ۳۶۲ طرح آمایش را برای اعطای تسهیلات در اختیار گرفته که ۱۱۳ فقره آن عملیاتی و مابقی در نوبت پرداخت قرار دارند.

پیشرو این نکته را نیز یادآوری می‌کند که دریافت تسهیلات مراحل چندگانه‌ای نظیر، ثبت‌نام، انتخاب طرح در استان‌ها، معرفی برای زمین و تهیه طرح توجیهی را سپری می‌کنند، اما به محض معرفی به بانک در حداقل زمان ممکن، تسهیلات صنعتگران پرداخت می‌شود.

سهم از ۴۰ درصد عبور می‌کند

طرح آمایش صنعت و معدن که از روزهای پایانی سال گذشته روی میز وزارت صنایع و معادن قرار گرفت دربرگیرنده حداقل ۸۰۰ طرح صنعتی و معدنی است که باید در مدت ۳ سال به اتمام برسند. این تعداد طرح برای راه‌اندازی ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند و آن طور که پیشرو می‌‌گوید، سهم بانک صنعت و معدن از پرداخت این میزان اعتبار از ۴۰ درصد خواهد گذشت و به مرز ۵۰ درصد نزدیک می‌شود.

به گفته پیشرو بانک‌های دیگر هم سهمی در تامین اعتبار آمایش دارند.طرح‌های آمایش، در ۱۸ ماه نخست (زمان احداث) مشمول بازپرداخت تسهیلات دریافتی نمی‌شوند، اما پس از این مدت زمان، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی بازپرداخت می‌شود، اگرچه مدیرعامل بانک صنعت و معدن در برابر این سوال که قرار بود ۲ (واحد) درصد این نرخ نیز به عنوان یارانه از سوی دولت تقبل شود، گفت: فعلا در مرحله پرداخت هستیم اما تا زمان برگشت وام‌ها، آن ۲ درصد نیز از سوی دولت در اختیار بانک قرار می‌گیرد تا صنعتگران اقساط را با نرخ ۱۰ درصدی پرداخت کنند.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو پیشرو واپسین عملکرد در بخش تسهیلات ۵ میلیارد دلاری را تشریح کرد. به گفته وی، طی ۲۰ روزی که از پرداخت تسهیلات ارزی برای تزریق نقدینگی آغاز شده، ۲۵۰میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی در اختیار واحدهای بزرگ تولیدی قرار داده شده است. تاکنون دو شرکت فولادسازی، سه شرکت لاستیک‌سازی و یک شرکت پتروشیمی تسهیلات ارزی دریافت کرده‌اند. پیشرو افزود: طرح‌های پتروشیمی مهاباد و لرستان نیز در نوبت دریافت اعتبار ارزی قرار دارند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن همچنین در برابر این سوال که تاکنون چه میزان اعتبار به طرح‌های کوچک زودبازده پرداخت کرده‌اید، گفت: رقم پرداختی این طرح‌ها ۴۶۰میلیارد تومان بوده است که این رقم ۹۰درصد از سهم بانک صنعت و معدن برای طرح‌های زودبازده به شمار می‌آید. این در حالی است که اکنون تامین اعتبار طرح‌های آمایش در اولویت قرار گرفته است.

نگران بازپرداخت‌ها نیستم

وی در برابر این سوال که آیا نگرانی از بابت عدم بازپرداخت تسهیلات این بخش ندارید، گفت: فرض بر این است که بررسی فنی و اقتصادی این طرح‌ها انجام شده است، چرا که قبل از معرفی به بانک باید چنین نظارت‌هایی صورت گیرد. خبرنگار ما همچنین پرسید، اگر طرح‌های زودبازده در زنجیره تولید قرار نگیرند و انتفاعی نباشند، ممکن است همچون بانک‌های آمریکا با برنگشتن اعتبارات مواجه شوید که «پیشرو» پاسخ داد: «اگر بانک‌ها با نظارت تسهیلات را پرداخت کنند، نگرانی وجود ندارد. اصولا نگرانی زمانی ایجاد می‌شود که تسهیلات در امور غیرتولیدی (بازرگانی و تجارت) صرف شود آن موقع به افزایش نرخ نقدینگی دامن می‌زنند. یکی از اقدامات ما این است که اعتبارات را مرحله‌ای و با توجه به پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌کنیم. دوم آنکه برای هر مشتری سقف اعتباری در نظر می‌گیریم. (اگرچه به صنعتگر هم اطمینان می‌دهیم در صورت منحرف نشدن طرح از مسیر اجرا، پرداختی‌ها را به موقع پوشش می‌دهیم) بنابراین با این تمهیدات احتمال زیان‌دهی بانک را به حداقل می‌رسانیم.

۳۰درصد گردش نقدینگی شرکت‌ها

در بخش دیگری از گفت‌وگو، «پیشرو» در برابر این موضوع که طبق مصوبه‌ای قرار بود، بخشی از گردش مالی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت صنایع و معادن به دو بانک صنعت و معدن و ملت منتقل شود تا بدین طریق فضای بیشتری برای وام‌دهی به تولید ایجاد شود، گفت: «اگرچه از گذشته چنین بوده، اما انتظار داشتیم با آن مصوبه حداقل ۵۰درصد گردش نقدینگی شرکت‌های مورد اشاره را در اختیار بگیریم. در این مدت اما ۳۰درصد از حساب‌های مزبور به این بانک منتقل شد.

اگرچه باید یادآور شد، عملکرد بانک صنعت و معدن سبب شده، بسیاری از شرکت‌های تولیدی، غیردولتی حساب خود را به این بانک منتقل سازند.در پایان این گفت‌وگو خبرنگار ما از وی پرسید، ۲/۳۳درصد از سهم تسهیلات بانکی مربوط به حوزه صنعت و معدن است، اکنون چه سهمی از رقم فوق در اختیار بانک صنعت و معدن است و آیا قرار است، این سهم تغییر یابد، پیشرو در این باره اظهار داشت: تاکنون ۱۰درصد از رقم اعتبارات صنعت و معدن مربوط به این بانک بوده، اما امیدواریم تا انتهای سال با سرعت گرفتن میزان پرداختی‌ها، سهم خود را به ۲۰درصد افزایش دهیم.