گروه صنعت و معدن- معاون اول رییس‌جمهوری طرح ۴۰۰هزار تنی کک‌سازی زرند را افتتاح کرد اگرچه پیش‌تر قرار بود این پروژه توسط محمود احمدی‌نژاد راه‌اندازی شود.به گزارش خبرنگار ما، این طرح نخستین کک‌سازی پس از انقلاب است که روز گذشته توسط پرویز داوودی و با حضور وزیر صنایع و معادن، رییس هیات عامل ایمیدرو، مدیرعامل تهیه و تولید مواد معدنی، استاندار کرمان و نمایندگان مجلس و مسوولان محلی به طور رسمی وارد مدار تولید شد. تاکنون تنها کک‌سازی ایران در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان قرار داشت که در ابتدای دهه پنجاه توسط روس‌ها احداث شده بود.این طرح در ماه‌های اخیر به طور آزمایشی تولید را آغاز کرده بود و هم‌اینکه طبق گفته اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، با بیش از ۶۰درصد ظرفیت مشغول به تولید است.ارزش تولید روزانه کک‌سازی زرند در حال حاضر نزدیک به ۳۱۰هزار دلار است، اگرچه قرار است تا انتهای سال به ظرفیت تولید هزار و ۲۰۰ تن در روز دست یابد که با احتساب رقم جدید، ارزش تولید در هر روز به ۶۶۰هزار دلار خواهد رسید.

این در حالی است که هزینه راه‌اندازی این کارخانه ۱۱۰میلیارد تومان (ارزی-ریالی) بوده است.طبق گزارش احمدرضا خالصی‌فرد، مجری طرح، ۸۰درصد از ذخایر زغال‌سنگ استان کرمان در جنوب‌شرقی شهرستان زرند (مجاورت کارخانه) شکل گرفته است. محصول این کارخانه برای تولید فولاد به روش کوره بلند (ذوب‌آهن اصفهان، میبد یزد و زاگرس کردستان) به کار گرفته می‌شود.

تولید با صرفه فولاد

پرویز داوودی در این باره گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، باید استفاده از زغال‌سنگ و کک را برای تولید فولاد مورد تاکید قرار دهیم. وی به تحقیقات انجام شده در معاونت معدنی و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن اشاره کرد و گفت: هزینه تمام شده تولید فولاد به روش کوره بلند صرفه‌ اقتصادی بالاتری نسبت به تولید فولاد به روش احیای مستقیم (استفاده از گاز طبیعی برای احیای آهن) دارد. گزارش‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز نشان می‌دهد که کرمان با دارا بودن ۲۱۱میلیون تن ذخیره احتمالی و بیش از ۱۰۰میلیون تن ذخیره قطعی زغال‌سنگ تا ۲۰۰ سال آتی از ذخیره این ماده معدنی برخوردار است. طبق این گزارش، نزدیک به نیم درصد از ذخایر زغال‌سنگ دنیا در ایران واقع شده است و کشورمان در نظر دارد تا سال ۹۰ تولید کنسانتره زغال‌سنگ را از یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تن فعلی به ۳میلیون و ۱۷۰هزار تن افزایش دهد.

ظرفیت ۲ برابر شود

وزیر صنایع و معادن نیز از اجرای سه ساله طرح کک‌سازی ابراز خرسندی کرد و از مسوولان ایمیدرو خواست طرح توسعه کک‌سازی زرند برای دستیابی به ظرفیت ۸۰۰هزار تنی را به اجرا درآورند. علی‌اکبر محرابیان گفت: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که طرح توسعه تا اواخر سال ۸۹ به بهره‌برداری رسد.

گاز خروجی کک‌سازی و پالایشگاه تهران

کک‌سازی زرند طرح دیگری در کنار دست خود دارد که با استفاده از گاز خروجی این کارخانه، نزدیک به ۱۰ نوع محصول تولید می‌کند. پالایشگاه قطران زرند که در ماه‌های آتی وارد مدار تولید می‌شود، با دریافت گاز خروجی کارخانه کک‌سازی، فرآورده‌هایی نظیر گوگرد، نفتالین صنعتی، سولفات آمونیوم، بنزول و حتی تولوئن را تولید خواهد کرد. ارزش افزوده این محصولات سه برابر کک تولید شده خواهد بود. ظرفیت تولید پالایشگاه قطران زرند ۱۹هزار و ۲۰۰تن (مشتقات کک) در سال است.