وزیر نیرو: رییس‌جمهور برای دفاع از طرح تحول به مجلس می‌رود

گروه انرژی- صابر دری‌نژاد: به دنبال شایعات به‌وجود آمده مبنی‌بر افزایش قیمت برق در قبوض پرداختی مشترکان، وزیر نیرو اعلام کرد: با توجه به نرخ پلکانی تعرفه‌ها، در حال حاضر مشترکان پرمصرف قیمت نهایی و تمام‌شده برق یعنی ۷۷۳ریال به ازای هر کیلووات را پرداخت می‌کنند. مشترکان پرمصرفی که بیش از ۱۵۰۰کیلووات ساعت برق مصرف کنند بهایی را که برای برق پرداخت می‌کنند ۷۷۳ریال (معادل بهای کامل تولید برق) خواهد بود.

در حالی که اگر میزان مصرف کمتر از ۷۰۰کیلووات ساعت باشد، حداکثر یارانه به مشترکان پرداخت می‌شود.وزیر نیرو با بیان این که طرح تحول اقتصادی طی یکی دو هفته آینده از سوی دولت راهی مجلس خواهد شد خاطرنشان کرد: برای اولین بار رییس‌جمهور به مجلس رفته و شخصا از این لایحه دفاع خواهد کرد.وی در ادامه به کاهش تولید برق نیروگاه‌های برق آبی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیروگاه‌های برق آبی کمتر از ۷۰۰مگاوات تولید برق دارند، در صورتی که حداکثر ظرفیت کنونی تولید برق - آبی ۷۶۰۰مگاوات است که این میزان با ۴۰۰مگاوات افزایش به ۸هزار مگاوات در سال آینده خواهد رسید. فتاح در مورد وضعیت تولید برق برخی از سدهای کشور عنوان کرد:سد دز ۱۵۶مگاوات تولید برق دارد، سد عباس‌پور مسجد سلیمان و کارون۳ که هر یک توان تولید ۲۰۰۰مگاوات برق در سال را دارند، در حال حاضر به ترتیب تنها ۸۰، ۲۲۰ و ۱۸۷ مگاوات تولید برق دارند. تولید برق سد کرخه نیز در حال حاضر صفر است.پرویز فتاح در رابطه با ظرفیت‌سازی جدید برای تولید برق تصریح کرد: پیش از این قول افزایش ۱۸۰۰مگاواتی را داده بودیم، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این میزان در سال جاری به ۲۵۰۰مگاوات خواهد رسید. در نیمه نخست سال ۸۸ نیز ۱۷۰۰مگاوات دیگر به ظرفیت شبکه برق کشور افزوده خواهد شد.

فتاح با اشاره به ذخیره ۵/۹میلیارد مترمکعبی آب پشت سدها و کاهش ۳۵درصدی آن و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از طرف سازمان هواشناسی گفت: این پیش‌بینی‌ها باعث شده دغدغه و نگرانی‌ ما بیشتر شود.

به طوری که طبق گزارش اخیر این سازمان شش استان کشور در سال آبی پیش رو با کمبود بارندگی روبه‌رو خواهند بود. وی ادامه داد: با این حساب در سال‌ آبی جاری نیاز آب شرب و آب موردنیاز بخش صنعت را به طور کامل تامین خواهیم کرد، اما در تامین آب مصرفی کشاورزان با محدودیت روبه‌رو هستیم. به طوری که تنها قادر به تامین ۷۵درصد از نیاز کشاورزان برای تامین آب خواهیم بود و در مابقی موارد ناگزیر از اعمال محدودیت هستیم. برخی از این محدودیت‌ها نیز از نیمه دوم مهرماه امسال شروع شده است.

آب سد لار به تهران نمی‌رسد

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال خبرنگاران که وضعیت کنونی آب پشت سدها به چه صورت است، تصریح کرد: برای نمونه سد کارون ۳ که در سال گذشته، در برخی اوقات ۶۰۰۰ مترمکعب ورودی آب داشت، در حال حاضر تنها ۶۶ متر ورودی آب دارد. وضعیت بسیاری دیگر از سدهای کشور نیز به همین گونه است. به طوری که هم‌اکنون از سد لار با توجه به ورودی ۵مترمکعبی‌اش برای تامین آب تهران نمی‌توان بهره برد. سد کرخه که بزرگ‌ترین سد مخزنی کشور است در حال حاضر تنها ۱۴ مترمکعب ورودی آب دارد.

بوی لامپ شکسته استشمام نکنید

فتاح درباره شایعات به وجود آمده مبنی بر مضر بودن استفاده از لامپ‌های کم مصرف تاکید کرد: استفاده از این گونه لامپ‌ها بالقوه هیچ‌گونه عارضه‌ای در پی نخواهد داشت. البته باید مراقب بود این لامپ‌ها نشکنند، چرا که در صورت شکستن لامپ‌های کم‌مصرف گازی از آن متصاعد می‌شود که استشمام آن مضر است.

وی با بیان اینکه توزیع لامپ‌های کم‌مصرف از سوی دولت کماکان ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: دولت اراده کرده و ۱۰۰میلیارد تومان برای این کار کنار گذاشته است. تا به حال ۱۶ تا ۱۷میلیون رشته لامپ کم مصرف توزیع شده است و ۲میلیون لامپ دیگر هم در حال توزیع است که این مقدار تا انتهای سال به ۴۰میلیون رشته خواهد رسید.وی در ادامه به واردات لامپ‌های کم‌مصرف از چین و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: شرط اصلی ما برای واردات لامپ از این کشورها انتقال تکنولوژی بود که این امر در حال حاضر صورت گرفته است به طوری که امیدواریم در سال آینده نیازی به واردات لامپ‌های کم مصرف نداشته باشیم.

فاضلاب زیر بار قسط

وزیر نیرو درباره روند کند پیشروی فاضلاب تهران نیز عنوان کرد: بودجه پروژه فاضلاب تهران طبق قوانین، تنها از منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب تامین می‌شود.

اما این شرکت به ما اعلام کرد که با بودجه‌های داخلی توان سامان دادن به این پروژه را ندارد؛ بنابراین مجبور به گرفتن وام از بانک جهانی شده است، اما قادر به پرداخت قسط‌های آن نیست.در همین رابطه ما در گفت‌وگویی که با مسوولان این شرکت داشتیم از آنها پرسیدیم که چه مقدار پول لازم است تا بند و بساط فاضلاب تهران جمع و جور شود و آنها هم اعلام کردند ۳۰میلیارد تومان؛ ما هم با مذاکراتی که با رییس‌جمهور داشتیم این مبلغ را تصویب و برای اولین بار بودجه دولتی در اختیار این شرکت

قرار دادیم.