اساس‌نامه سازمان کشورهای صادرکننده گاز «اوپک گازی» در اجلاس مسکو از سوی وزیران بررسی و نظر نهایی در خصوص آن اعلام خواهد شد. «محمد علی خطیبی»، نماینده دائم ایران در سازمان اوپک افزود: این اساس‌نامه تا قبل از برگزاری اجلاس وزارتی مسکو مورد بررسی کارشناسی مقامات ایران، قطر و روسیه قرار خواهد گرفت. وی با تاکید بر این که در اجلاس مسکو وزیران نظر نهایی خود را در مورد اساس‌نامه اعلام خواهند کرد، اظهار داشت: مباحث کارشناسی روی اساس‌نامه تا پیش از برگزاری نشست مسکو از سوی کارشناسان سه کشور انجام خواهد شد. خطیبی با اشاره به این موضوع که فضاهای همکاری متعدد زیادی در زمینه ساخت کارخانه‌های «ال‌ان‌جی»، احداث خط لوله و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران، قطر و روسیه وجود دارد، تصریح کرد: باید این زمینه‌های همکاری در یک فضای کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد. وی در رابطه با نحوه تعیین اجرای پروژه‌های مشترک گازی توسط سه‌کشور، توضیح داد: این پروژه‌ها در کمیته‌ عالی فنی بحث، بررسی و سپس نهایی خواهد شد. به گفته این مقام مسوول وزارت نفت طرح‌های زیادی برای همکاری‌های مشترک توسط ایران، قطر و روسیه مدنظر است که باید در جلسات فنی بحث و ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. هفته گذشته وزیران نفت ایران، قطر و مدیرعامل شرکت گاز پروم روسیه پس از پایان اجلاس تهران برای اجرای پروژه‌های گازی و تشکیل سه کمیته عالی فنی، بازاریابی مالی به توافق رسیدند. از سوی دیگر روسیه بار دیگر بر تاسیس اوپک گازی در آینده نزدیک با شرکت ایران، روسیه و قطر تاکید و خواستار راه اندازی آن در نشست ماه نوامبر شد. به گزارش ریانووستی، «الکسی میلر» مدیر عامل شرکت دولتی گازپروم روسیه اظهار داشت که «تروئیکای بزرگ گازی» که در آن روسیه، ایران و قطر عضویت دارند، می‌تواند به سازمانی تبدیل شود که از ماه نوامبر سال جاری آغاز بکار کند.

میلر که با شبکه خبری «وستی» روسیه گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: «در حال حاضر کارهای بسیاری انجام شده است تا در اجلاس آتی که نوامبر در مسکو برگزار می‌شود، این همایش نهادینه شده و به سازمانی دائمی با اساسنامه و دفتر مرکزی خود تبدیل شود». مدیر عامل گازپروم افزود: «پر واضح است تروئیکای بزرگ که تاسیس آن کاملا منطقی به نظر می‌رسد، اتحادی غیر رسمی و گفت‌وگوی دائم بین قطر، ایران و روسیه است.

تاسیس این نهاد را نه برنامه‌های حیله گرانه برای بازی دادن مصرف کنندگان از سوی تولید کنندگان، بلکه منطق توسعه تجارت گازی ضروری است.» میلر همچنین افزود که به نفع تولیدکنندگان است که مصرف کننده به عرضه بدون نقص یقین داشته باشد و اگر هم صحبت درباره ذخایر باشد که ذخایر روسیه و بخصوص تروئیکای بزرگ گاز برای سال‌هایی طولانی کفایت می‌دهد. طرح تاسیس اوپک گازی در ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار وی با ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت روسیه مطرح شد.