فضای بازارهای جهانی در هنگامه نفت 74دلاری ایران

گروه انرژی- در حال حاضر قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش حدود ۴۵درصدی مواجه شده و به نظر می‌رسد وقوع چنین شرایطی به دلیل پاره‌ای از مشکلات در بازار نفت است که باید مدیریت شود. در این رابطه علی‌اصغر عرشی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این سوال که کاهش قیمت نفت چه تاثیری بر درآمدهای نفتی ما دارد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قطعا اثرات کاهش قیمت نفت منفی است و درآمد ما از محل فروش نفت کاهش می‌یابد. علاوه بر این چون هزینه‌های تولید، کالا و خدمات به دنبال افزایش قیمت نفت افزایش یافته‌اند، قطعا کاهش قیمت نفت تاثیر منفی روی تولیدکنندگان خواهد داشت.

عرشی ادامه داد: بانک جهانی قیمت نفت را در سطح ۱۰۰ دلار پیش‌بینی کرده، البته به شرط اینکه وضعیت بحران مالی در آمریکا مدیریت شود.

وی افزود: اقدامات مثبتی در جهت رفع این بحران از سوی ایالات متحده آمریکا در جهت کنترل این بحران در حال انجام است که از جمله آن می‌توان به خرید سهام بانک‌های ورشکسته اشاره کرد. البته باید ببینیم که تاثیر مثبت این اقدامات تا چه اندازه‌ای بحران مالی را کنترل می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر نمی‌توان دامنه و شدت این بحران را اندازه‌گیری کرد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت همچنین درآمد پنج ماه اول سال را از محل فروش نفت حدود ۴۳میلیارد دلار عنوان کرد، البته این در زمانی است که میانگین فروش نفت ایران ۱۰۰ دلار بود.

نفت ایران، ۷۴ دلار

از سوی دیگر محمدعلی خطیبی، نماینده دائم ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار ما و در پاسخ به این سوال که با توجه به سقوط قیمت نفت در حال حاضر نفت ایران با چه قیمتی به فروش می‌رسد، گفت: قیمت نفت ایران بسته به این که سنگین یا سبک باشد، برای مشتری‌ها متفاوت و بازارهای گوناگون قیمت متفاوتی دارد، اما میانگین فروش نفت ایران در بازار حدود ۷۴دلار است.

وی افزود: در شرایطی که قیمت نفت در اوج خود قرار داشت، نفت ایران با قیمت حدود ۱۴۰دلار به فروش می‌رسید ولی در حال حاضر با توجه به سقوط قیمت نفت به نصف این میزان رسیده است.

وی ادامه داد: هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که قیمت‌ها تا این سطح تنزل یابد به همین دلیل هم روند آینده بازار را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

خطیبی با اشاره به لزوم مدیریت بحران گفت: اگر این بحران مدیریت و عرضه نفت نرمال شود، می‌توانیم انتظار متعادل شدن قیمت نفت را داشته باشیم، اما اگر همچنان مازاد عرضه وجود داشته باشد، قطعا قیمت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با تشریح دلایل سقوط قیمت نفت گفت: در حال حاضر بورس‌بازان سرمایه‌های خود را از بازار نفت خارج کرده و در بازارهای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند که همین امر منجر به کاهش قیمت نفت شده است.

وی افزود: نکته اصلی این است که در شرایط فعلی اگر تولیدکنندگان متناسب با نیاز بازار نفت را عرضه کنند، می‌توان روند کاهشی قیمت‌ها را کنترل کرد.

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط اوپک نشست اضطراری خواهد داشت؟ گفت: قرار است در ۲۸ آبان ماه (۱۸ نوامبر) اوپک نشست اضطراری داشته باشد تا در آن دلایل کاهش قیمت نفت بررسی شود.

همچنین یک روز قبل از آن کمیته نظارت بر بازار به ریاست غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت کشورمان جلسه‌ای خواهند داشت که گزارش این کمیته در مورد تحولات بازار نفت در جلسه ۱۸نوامبر ارائه خواهد شد.

خطیبی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که پیش‌بینی شما از جلسه مذکور چیست و آیا احتمال می‌دهید که اوپک سطح تولید خود را کاهش دهد؟ گفت: پیش‌بینی تصمیمات این جلسه کار ساده‌ای نیست. انتظار ما این است که تولید و عرضه نفت متناسب با نیاز بازار شود و تولید را کاهش دهند، اما این موضوع بستگی به شرایط بازار در آن زمان و گزارش کمیته نظارت بر بازار دارد.

مخالفت عربستان با کاهش تولید

در حالی‌که برخی از اعضای اوپک مثل ایران و ونزوئلا خواستار کاهش سقف تولید این سازمان در نشست ۲۸آبان هستند، اما برخی از کارشناسان معتقدند که عربستان مخالف جدی این طرح باشد و از پیشنهاد کاهش نفت حمایت نخواهد کرد. در‌حال‌حاضر تنها کشوری که می‌تواند مهم‌ترین تاثیر را بر عرضه نفت اوپک در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت داشته باشد، عربستان است. شاید کاهش قیمت نفت به کمتر از ۶۰ تا ۷۰دلار، تشدید بحران مالی جهان و رکود اقتصادی جهانی بتواند اولین تولیدکننده نفت را مجاب به کاهش تولید کند.

لازم به ذکر است که بهای نفت در بازارهای جهانی روز گذشته به زیر ۸۰دلار در هر بشکه سقوط کرد.در بازار مبادلات کالای نیویورک نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه نوامبر به ۷۸دلارو ۲سنت در هر بشکه رسید. در همین حال در بازار لندن، نفت خام برنت دریای شمال نیز معادل ۷۴دلارو ۲۲سنت معامله شد.