وزیر نیرو: سعی می‌کنیم افطار و سحر برق نرود

گروه انرژی- این روزها در حالی که وزیر نیرو همچنان در حال تشریح دلایل اصلی افزایش گسترده خاموشی‌ها است، دولت تصمیم دارد براساس پیشنهاد این وزارتخانه، لایحه‌ای در قالب طرح تحول اقتصادی به مجلس ارائه کند.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عدم ظرفیت‌سازی برای تولید برق در کشور، برقراری محدودیت‌های تجاری غرب علیه ایران و هدرروی و اتلاف گسترده برق در شبکه داخلی دلیل اصلی کمبود عرضه برق است، وزیر نیرو بار دیگر می‌گوید: «صادقانه خدمت مردم عزیز ایران اعلام می‌کنم که علت اصلی خاموشی‌های امسال فقط خشکسالی است.»

پرویز فتاح که در برنامه ویژه خبری شبکه یک سیما سخن می‌گفت، در پاسخ به اینکه سهم تحریم‌های تجاری در افزایش خاموشی‌ها چه بوده است؟ گفت: تحریم‌ها تاثیری در تولید برق نداشته است و اینکه اعلام می‌شود خاموشی‌ها به دلیل تحریم به وجود آمده است، درست نیست چرا که به اندازه کافی قطعه نیروگاهی تامین شده است.

وزیر نیرو در مورد تغییر ساعت یا عدم تغییر ساعت برای صرفه‌جویی برق اظهار داشت: رشد ۸درصدی مصرف برق در سال‌جاری نشان می‌دهد که تغییر ساعت هم چندان در کاهش مصرف برق نمی‌تواند مفید و موفق باشد.

فتاح در خصوص وضعیت قطعی برق ماه رمضان گفت: سعی بر اعمال نکردن خاموشی در سحر و افطار است.

لایحه، پیشنهاد یا طرح تحول؟

به گزارش خبرنگار ما در همین حال پیش از این وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت گفت: تعرفه‌های جدید برق تهیه و به دولت ارائه شده است که حاکی از افزایش قیمت است.

سیدپرویز فتاح اظهار داشت: براساس برنامه چهارم توسعه وزارت نیرو تعرفه‌‌های جدید برق را تهیه و به دولت ارائه کرده است که این تعرفه‌ها حاکی از افزایش قیمت برق خواهد بود.

وی درباره اینکه چه وقت تعرفه‌های تهیه شده از سوی وزارت نیرو را به مجلس تقدیم خواهد کرد، گفت: مطمئنا دولت می‌خواهد بحث هدفمند کردن یارانه‌ها را مشخص و سپس تعرفه‌های جدید را به مجلس تقدیم کند.

این در حالی است که وزیر نیرو در برنامه تلویزیونی در پاسخ به دلایل تصمیم این وزارتخانه در خصوص ارائه لایحه‌ای برای افزایش قیمت برق گفت: «پیشنهاد افزایش قیمت برق مربوط به سال جاری نبوده و فقط جهت اطلاع عموم در خصوص قیمت واقعی تولید برق مطرح شده است» به گزارش خبرنگار ما، هم اکنون به طور دقیق، مشخص نیست که آیا وزارت نیرو لایحه‌ای برای افزایش قیمت برق به مجلس ارائه می‌کند یا خیر؟ یا اگر بحث افزایش قیمت برق در دولت مطرح است،این به منظور تدوین لایحه‌ای برای افزایش قیمت برق است، یا جهت اطلاع عموم؟ از سویی آیا اطلاع عموم و آشنایی مردم با قیمت واقعی برق نیازمند تدوین لایحه از سوی دولت است؟!

اگر پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی (از جمله برق) در طرح تحول اقتصادی مطرح می‌شود، دیگر چه نیازی به لایحه‌ای جداگانه است؟ اگر پیشنهاد لایحه افزایش قیمت برق جهت اطلاع مردم است که مشترکان پیش از این از طریق فیش یا قبض برق، نسبت به ارقام و مبالغ واقعی قیمت برق آشنا شده‌اند؟ به هر ترتیب پرسش‌های جدی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو و وزیر نیرو در خصوص افزایش یا عدم افزایش قیمت برق یا پیشنهاد لایحه آن وجود دارد که نیازمند شفاف‌سازی است. آن سوتر نمایندگان مجلس در کمیسیون انرژی دیدگاه متفاوتی دارند. سید علی ادیانی راد نماینده قائم‌شهر و سوادکوه و مخبر کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر طرح وزارت نیرو برای افزایش قیمت برق گفت: وزارت نیرو و دولت اجازه افزایش قیمت برق را ندارند و اگر بخواهند این کار صورت بگیرد باید در قالب یک لایحه به مجلس ارائه دهند.وی ادامه داد: وزارت نیرو چندی قبل بحث فروش ۱۶تومانی برق در مقابل هزینه ۷۷تومانی که برای تولید یک کیلووات ساعت برق برای دولت به همراه دارد را مطرح کرد و اگر بخواهد یارانه برق را حذف کند، قیمت برق ۵برابر می‌شود اما با توجه به بودجه سال ۸۷ چنین اتفاقی نخواهد افتاد ضمن اینکه مجلس باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

مخبر کمیسیون انرژی در پاسخ به سوالی که در قالب طرح تحول اقتصادی قیمت‌های حامل‌های انرژی باید واقعی شوند اظهار داشت: هدف دولت از اجرای طرح تحول اقتصادی منطقی شدن رابطه هزینه و مصرف است. اما بنا به توصیه مقام معظم رهبری اجرای این طرح باید همراه با بحث‌های کارشناسی باشد تا عوارض ناشی از واقعی شدن قیمت‌ها به مردم آسیب نرساند.

کمبود سوخت زمستانی

وی در مورد مساله تامین سوخت در زمستان امسال یادآور شد: احتمال کمبود سوخت به خصوص گاز در زمستان امسال وجود دارد مگر اینکه وزارت نفت تدبیری جدی بیاندیشد و میزان ذخیره‌سازی گاز خود را افزایش دهد.

ادیانی راد ادامه داد: حتی اگر فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی هم وارد مدار شوند باز احتمال کمبود گاز در زمستان وجود دارد. البته با توجه به توافق ایران با ترکمنستان برای افزایش واردات گاز از این کشور و کاهش سوخت گاز نیروگاه‌های حرارتی و جایگزینی سوخت مازوت و گازوئیل کمبود گاز در زمستان امسال کمتر از سال گذشته خواهد بود.

وی به جلسه کمیسیون انرژی در بعدازظهر دوشنبه و سه‌شنبه جاری اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها هیچ یک از مسوولان وزارت نفت، نیرو و انرژی اتمی دعوت نیستند و کمیسیون به بررسی کارشناسی اولویت‌های کاری خود خواهد پرداخت.

وی افزود: از آنجایی که کمیسیون انرژی می‌خواهد نظارت جدی مجلس را بر روی قراردادهای نفتی و گازی اعمال کند تهیه فرصتی که نظارت مجلس را منطقی و کارشناسی‌تر کند از جمله محورهای جلسات اخیر کمیسیون انرژی است. از سوی دیگر، ناصر سودانی، نایب‌رییس دوم کمیسیون انرژی و نماینده مردم اهواز معتقد است:‌ افزایش قیمت برق و سایر حامل‌های انرژی بر اساس برنامه پنج‌ساله باید صورت بگیرد، اما به این صورتی که وزارت نیرو می‌خواهد قیمت برق را افزایش دهد، مورد توافق مجلس نخواهد بود.نایب‌رییس دوم کمیسیون انرژی با بیان این مطلب به دنیای‌اقتصاد گفت:‌ افزایش یک باره قیمت برق به طور قطع دارای آثار منفی و تبعات نامبارکی خواهد بود. چون کسانی که سبد زندگی خود را بر اساس قیمت‌های فعلی تنظیم کرده‌اند، افزایش ناگهانی قیمت برق شوکی بر امور معیشتی آنها وارد می‌کند.وی ادامه داد: طبقات آسیب‌پذیر جامعه که معمولا تعداد اعضای خانواده آنها از حد متوسط بالاتر است، قطعا هزینه‌های بالایی متوجه آنها خواهد شد.بنابراین اعضای کمیسیون مجلس نسبت به این موضوع موضع خواهند گرفت.

افزایش چند برابری؟ خیر!

سودانی ضمن تایید پایین بودن نرخ‌ بهای برق اظهار داشت: ما متوجه هزینه‌‌های سنگین صنعت برق هستیم و قبول داریم که نرخ بهای برق در ایران پایین است اما ایجاد تعادل بین هزینه‌ها با افزایش چند برابر برق غیرمعقول است، مگر اینکه یارانه‌ای به صورت مستقیم به اقشار آسیب‌پذیر جامعه پرداخت شود.وی ادامه داد: صنعت برق ایران باید توسعه یابد، ‌اما با افزایش یکباره قیمت برق مجلس موافق نیست. وی در پاسخ به این سوال که خسارات ناشی از کمبود برق چقدر است؟ توضیح داد: در مورد خسارات ناشی از خاموشی‌ها آماری وجود ندارد و از آنجایی که بخش‌های مختلفی چون صنایع بزرگ، کشاورزی و کالاهای اساسی مردم از خاموشی‌ها خسارت دیده‌اند، باید با کمک وزارت صنایع و معادن، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی خسارت ناشی از خاموشی برآورد شود.

امیدواریم پیش‌بینی‌ها درست باشد

سودانی در خصوص تامین گاز زمستان نیز گفت: وزیر نفت و شرکت ملی گاز به ما این امید را داده‌اند که در زمستان امسال کمبود گاز نخواهیم داشت. البته این یک پیش‌بینی است و امیدواریم در عمل «درست از آب در بیاید.» حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس هم به خبرنگار گروه انرژی می‌گوید: یکی از دلایل افزایش مصرف انرژی در ایران پایین بودن قیمت انرژی در مقایسه با قیمت‌های جهانی است. حمیدرضا کاتوزیان نماینده مردم تهران و رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این مطلب گفت: یکی از راه‌هایی که باعث کنترل مصرف می‌شود، بحث واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی است، اما افزایش قیمت‌ها باید با یک شیب ملایم و طی یک برنامه بلندمدت صورت بگیرد.

کاتوزیان با بیان این مطلب که اگر این کار صورت نگیرد نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز کشور باشیم، افزود: در واقع ما نمی‌توانیم به وزارت نیرو در مورد کمبود عرضه برق فشار وارد کنیم، در حالی که هیچ کنترلی بر روی مصرف نداریم. رییس کمیسیون انرژی ادامه داد: از بین حامل‌های انرژی ما تنها توانسته‌ایم با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین مصرف این فرآورده‌ را به حدود ۷۰میلیون لیتر در روز برسانیم یا با عرضه گازوئیل با کارت هوشمند و اجرای طرح سهمیه‌بندی آن در آینده مصرف این دو فرآورده را کنترل کنیم، اما مشکل اصلی قیمت پایین این فرآورده‌ها است. کاتوزیان افزود: تنها قیمت حمل گازوئیل تا جایگاه‌ها ۳۵تومان به ازای هر لیتر تمام می‌شود، این در حالی است که قیمت عرضه این فرآورده ۱۶تومان است.

وی با بیان اینکه ضررکننده اصلی از قیمت پایین حامل‌های انرژی خود مردم هستند، اظهار داشت: در حال حاضر پولی که باید صرف توسعه کشور شود صرف پرداخت یارانه به سوخت می‌شود و از آنجاکه پولی برای توسعه کشورباقی نمی ماند، ضررکننده اصلی در آینده خود مردم و نسل‌‌های آینده خواهند بود. وی در پاسخ به این سوال که واقعی کردن قیمت تبعات سنگینی برای مردم به دنبال دارد، اظهار داشت: بالا بردن قیمت باید با شیب مناسبی صورت گیرد و علاوه بر این یارانه انرژی تنها باید به دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه آن هم به صورت هدفمند پرداخت شود. در واقع پرداخت یارانه به صورت مستقیم منجر به افزایش نقدینگی و بالارفتن نرخ تورم می‌شود که باید به شکلی غیرمستقیم آن را پرداخت کرد.

خسارت سنگین بخش صنعت

کاتوزیان در مورد خسارات وارده به بخش‌های مختلف متاثر از خاموشی‌ها در سال‌جاری گفت: در خصوص خسارات ناشی از خاموشی‌ها وزارت نیرو آماری را ارائه نکرده است، اما هم به بخش صنعت و هم به بخش خانگی خسارات سنگینی وارد شده است.

وی افزود: در رابطه با بحث خاموشی‌ها کمیسیون انرژی جلسات متعددی با وزارت نیرو داشته و در این هفته نیز جلسه‌ای با مسوولین وزارت نیرو و قوه مقننه خواهیم داشت. رییس کمیسیون انرژی در مورد تامین گاز در زمستان امسال یادآور شد: موضوع تامین سوخت در زمستان امسال در حال پیگیری است و به زودی جلسه‌ای با مسوولین وزارت نفت در حضور آقای لاریجانی، رییس مجلس خواهیم داشت و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.