ایسنا- این همایش نوآوری و شکوفایی در صنعت تایر با حضور فعالان این صنعت، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. ناصرالدین گرامی، دبیر انجمن صنفی صنعت تایر، در ابتدای این مراسم با اشاره به این‌که صنعت تایر ایران در سال ۱۳۳۷ با سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها آغاز به‌کار کرد، افزود: در سال ۱۳۵۷ میزان تولید تایر در کشور حدود ۳۷‌هزار تن بود؛ در حالی که این میزان در سال گذشته به ۲۳۸‌هزار تن رسید.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۷۰‌درصد از نیاز کشور به تایر از طریق تولید داخلی تامین می‌شود، عنوان کرد: در بازارهای بالغ جهان مانند ژاپن، آمریکا و اروپا بازار تایر اشباع بوده، اما در بازارهای نابالغ جهان مانند آسیا به غیر از ژاپن، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین میزان فروش تایر روند صعودی داشته است.

گرامی با اشاره به این‌که بازار تایر در دنیا انحصاری است، افزود: ۱۱ شرکت تولیدکننده تایر در جهان در مجموع حدود ۸۴‌درصد از سهم بازار جهانی این محصول را به خود اختصاص می‌دهند؛ ضمن این‌که سهم ایران در بازار جهانی تایر، حدود ۷/۰درصد است. وی اضافه کرد: ارزش تولیدات تایر ایران حدود هشت‌درصد از کل ارزش تولیدات منطقه خاورمیانه و آفریقاست و از بازار این منطقه نیز حدود ۱۱‌درصد سهم دارد.

گرامی توضیح داد: با رشد اقتصادی سالانه پنج‌درصد و رشد جمعیتی ۲/۱‌درصدی در سال در افق ۱۴۰۴ نیاز سالانه کشور به تایر حدود ۳۳‌میلیون حلقه برآورد شده است که با وضعیت فعلی صنعت تایر در کشور به این هدف نمی‌رسیم.

وی همچنین عنوان کرد: صنعت تایر در سال ۱۳۸۳ براساس آمار بانک مرکزی سهمی ۲/۰‌درصدی از کل GDP ایران را به خود اختصاص داد و در حال حاضر این صنعت قابلیت بالقوه برای ایجاد ۱۵‌هزار فرصت شغلی را دارد. گرامی اظهار کرد: حدود ۶۵‌درصد از مواد اولیه صنعت تایر وابسته به صنایع پایین دستی پتروشیمی است.

دبیر انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه با تاکید بر این‌که در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی تایر با مشکلاتی مانند تامین مواداولیه، پایین بودن تکنولوژی، فرسوده بودن ماشین‌آلات تولید و کمبود نقدینگی مواجه هستند، افزود: در حال حاضر نقدینگی این صنعت باید به سه برابر گذشته افزایش پیدا کند تا بتواند به اهداف تعریف شده دست پیدا کند.

وی از مالکیت دولتی و عدم ثبات مدیریت در کارخانه‌های تایرسازی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر چهار شرکت خصوصی تایرسازی در کشور وجود داشته و سایر شرکت‌ها دولتی هستند که مدیریت‌های دولتی برای صنعت تایر کشور مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

وی توضیح داد: علاوه بر مشکلات یاد شده واردات بی‌رویه، کم‌اظهاری، تعرفه‌گذاری نامناسب و قاچاق از دیگر مشکلات صنعت تایر کشور است.

گرامی با اشاره به این‌که باید از صنعت تایر نیز مانند صنعت خودروسازی کشور حمایت شود، تاکید کرد: با وضعیت فعلی صنعت تایر کشور بدون اجرای طرح‌های توسعه خودرو به اضمحلال خواهد رفت.