دنیای اقتصاد- برای اولین بار در ۳۰سال اخیر، ایران تصمیم دارد توسعه میادین نفتی خود را در خزر با همکاری چین و هند براساس قرارداد «مشارکت در تولید» انجام دهد. شرکت نفت درحال بررسی پیشنهادهایی است که شرایط قراردادی را برای حضور شرکت‌های بین‌المللی جذاب‌تر سازد و شاید برای نخستین بار از قراردادهای مشارکت در تولید استفاده کند. عبور از بیع متقابل

توسعه نفتی در خزر در صورت موافقت مجلس و دولت، براساس قرارداد «مشارکت در تولید» صورت می‌گیرد

گروه انرژی- برای اولین مرتبه پس از انقلاب، ایران تصمیم دارد میادین نفتی خود را در خزر با همکاری چین و هند براساس قرارداد «مشارکت در تولید» انجام دهد.

به نوشته خبرنگار ما، بعد از اینکه سال‌ها ایران قرارداد بیع متقابل را فرمول و محور اصلی عقد قرارداد با سایر شرکت‌های خارجی قرار داده است، خبرگزاری «ایسنا» به نقل از خبرگزاری چینی «شینهوا» احتمال داد که همکاری‌های اخیر ایران با دو کشور چین و هند بر پایه قرارداد مشارکت در دریای خزر صورت گیرد.ایران در حال مذاکره با شرکت نفت‌وگاز هند (ONGC) و شرکت نفت‌ فلات قاره هند برای همکاری در توسعه ذخایر نفتی منطقه جنوبی دریای خزر است.

حجت‌‌ا... غنیمی‌فرد، معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران، عنوان کرد: شرکت ملی نفت این موضوع را با بازوی فعالیت‌های خارجی شرکت نفت هند مورد بررسی قرار داده و مذاکراتی را نیز با طرف چینی انجام داده است.

براساس این گزارش، شرکت نفت درحال بررسی پیشنهادهایی است که شرایط قراردادی را برای حضور شرکت‌های بین‌المللی جذاب‌تر سازد و شاید برای نخستین بار از قراردادهای مشارکت در تولید استفاده کند.

براساس چنین قراردادهایی پیمانکار توسعه میدان بخشی از سهم تولید را در اختیار خواهد داشت که به او امکان می‌دهد هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را از این طریق تامین کند و به سودآوری برسد. غنیمی‌فرد با بیان این‌که احتمال دارد منطقه خزر از قراردادهای بیع‌متقابل استثنا باشد، افزود: از آنجا که پروژه‌های این منطقه در آب‌های عمیق است، هزینه‌های تولید به ازای هر بشکه بیشتر از سایر مناطق است.

غنیمی‌فرد پیشتر عنوان کرده‌بود که ایران برای تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های انرژی خود به شرق رو می‌آورد.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که منطقه خزر ایران ذخایر نفت و گاز بالغ بر ۲۱میلیارد بشکه را در خود جای داده است، همچنین از مذاکره ایران با شرکت‌های نفتی آسیایی برای توسعه دو بلوک نفت و گاز در دریای خزر خبر داده، ولی از ذکر نام این شرکت‌ها امتناع کرده بود. معاون سرمایه‌‌گذاری شرکت ملی نفت افزود: این قراردادها درصورت موافقت مجلس و مقامات ایران با توجه به پرهزینه‌بودن پروژه‌های خزر می‌تواند به صورت مشارکت در تولید (PSC) باشد.

به گفته وی، قانون ایران سرمایه‌گذاری خارجی در بخش بالادستی انرژی کشور را ممنوع می‌کند، ولی ممکن است استثناهایی وجود داشته‌ باشد.