گروه انرژی - ترکیه تا یک ماه آینده قراردادهای نفت و گاز خود را با ایران نهایی می‌کند، اما اکنون پیش شرطی مطرح کرده که بتواند تعدیل‌هایی در قرارداد با ایران صورت دهد. «ایسنا» به گزارش «رویترز» این خبر را به نقل از یک مقام ترک اعلام کرد و گزارش داد که قرارداد گازی را زمانی با ایران امضا می‌کند که تغییرات قابل قبولی در سیستم قراردادی بیع متقابل ایجاد شود. به گفته این مقام وزارت انرژی ترکیه، این نوع سیستم پیشنهادی ریسک‌های جدی را در زمینه قیمت‌گذاری متوجه آن کشور می‌کند. خبر آمادگی سرمایه‌گذاران ترک برای توسعه صنایع نفت و گاز و به ویژه فازهای پارس جنوبی، زمستان سال گذشته اعلام شد. پیشنهاد ایران برای حضور سرمایه‌گذاران ترک استفاده از قراردادهای بیع متقابل (Buy Back) است. این قراردادها اواخر دهه ۷۰ در شرکت نفت مورد توجه مقامات کشور قرار گرفت و جزووژه‌های خبری دوره نخست دولت پیشین است. در قراردادهای بیع متقابل سرمایه‌گذاران خارجی پس از اجرای فاز توسعه میادین (نفت و گاز)، مسوولیت فعالیت و تولید را به ایران واگذار می‌کنند، اما برای چند سال مبالغی از حمل تولید آن میادین دریافت می‌کنند.

این مدل به زبان ترک‌ها نیست

اکنون ترک‌ها می‌گویند، مدل سرمایه‌گذاری که از سوی ایران برای قراردادهای نفت وگاز به کار گرفته می‌شود به زبانی نیست که برای سرمایه‌گذاران قابل درک باشد. ایران باید مدل‌های جدید سرمایه‌گذاری را به کار بگیرد و راه را برای سرمایه‌گذاران از کشورهایی مانند ترکیه هموار کند.

وی در ادامه خواستار آن شد که «ایران قراردادهای بیع متقابل خود را تعدیل کند.» اگر چه یک مقام شرکت نفت نیز از اصلاح این نوع قراردادها با توجه به شرایط روز سخن گفته است.

مقامات ترکیه‌ نیز معتقدند، برای سرمایه‌گذاری ریسک‌هایی را متقبل شده‌اند، اما بر اساس ارزیابی‌ها این قرارداد بر اساس شرایط فعلی امضا نخواهد شد و این پروسه زمان‌بر خواهد بود.» مواضع جدید طرف ترکیه‌ای در حالی مطرح شده است که پیش‌تر وزیر انرژی ترکیه با رد فشارهای آمریکا در خصوص همکاری انرژی با ایران، اعلام کرده بود که آنکارا قصددارد قراردادهای گازی خود با ایران را ظرف یک ماه نهایی کند.

حلمی گولر تاکید کرده بود، فعالیت‌‌های فنی در خصوص توافقات انرژی در دست انجام است. ما ظرف دو هفته آینده به ایران سفر می‌کنیم که در این سفر وزیر امور خارجه نیز همراه من خواهد بود و تلاش‌های خود را برای نهایی کردن پروژه‌ها ظرف یک ماه متمرکز می‌کنیم.

صف مناقصه‌ها

از سوی دیگر مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت از ضرورت اصلاح قراردادهای نفتی و گازی کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به حجم زیاد قراردادهای توسعه بالادستی و پایین‌دستی در وزارت نفت، این نیاز احساس می‌شود که قراردادها را با توجه به تغییر و تحولات جهانی تطبیق دهیم. در حال حاضر در بخش بالادستی که حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود داده است توانسته‌ایم پیمانکاران متعدد داخلی و خارجی را جذب کنیم و لازم است قراردادها نیز به روز باشند تا بتوانیم پروژه‌های صنعت نفت را با شرح کار توافق شده پیش ببریم. سید مصطفی زین‌الدین اشاره به اظهارنظرهای مقامات ترکیه‌ای درباره این قراردادها نکرد.

وی با اشاره به اصلاح قراردادهای بیع متقابل تاکید کرد: اصلاحات جدید، شرایط استفاده بیشتر از امکانات و ساخت داخل را به همراه دارد و تمهیداتی اندیشیده تا در قراردادهای بیع متقابل با توجه به تغییرات بازار مطالعات فنی، اقتصادی و مهندسی صورت گیرد و بر اساس آن مناقصه‌هایی برگزار شود تا شرکت‌ ملی نفت حضور فعال در تنظیم اسناد مناقصه‌ها، بررسی‌های فنی و مالی و بازگشایی پاکات پیشنهادها انعطاف‌هایی را داشته باشد و در چارچوب این مناقصه‌ها قیمت‌ نهایی قرارداد تعیین شود.