معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنایع و معادن با اعلام اینکه آزاد سازی قیمت سیمان در سه مرحله اجرا می‌شود، گفت: هنوز سیمان از سبد حمایتی خارج نشده و امیدواریم این کار تا پایان آبان امسال محقق شود. اگرچه روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها خبر از خروج سیمان از سبد حمایتی دولت داده بودند.

مسعود سمیعی‌نژاد در برنامه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد: آزاد سازی قیمت سیمان در سه مرحله اجرا می‌شود که در نخستین مرحله با هماهنگی انجمن سیمان، مقرر شده است نحوه تنظیم بازار به این انجمن واگذار شود. سمیعی‌نژاد شکل‌گیری ستاد ویژه سیمان در وزارت صنایع و معادن را در سال گذشته مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه تا پایان خرداد ظرفیت تولید سیمان به ۵۵میلیون تن رسیده است، گفت: میزان تولید سیمان تا پایان سال جاری به ۶۴میلیون تن و تا سال ۹۲ به ۱۱۰میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی همچنین از بهره‌برداری ۲ طرح سیمانی عمران انارک با ظرفیت تولید یک‌میلیون تن و سیمان ساروج اصفهان با ظرفیت ۶۰۰هزار تن در آینده‌ای نزدیک خبرداد و اظهار داشت: در تلاشیم تا پیش از موعد مقرر به مرز تولید سالانه ۶۴میلیون تن در سالجاری برسید.

این در حالی است که برخی منابع خبری دیروز اعلام کرده بودند سیمان از سبد حمایتی دولت خارج شد.

در همین حال، وزیر صنایع و معادن در گفت‌وگو با مهر تاکید کرده است: هم اکنون بازار سیمان از نظر عرضه و تقاضا در شرایط برابر به سر می‌برد. به گفته وی راه‌اندازی طرح‌های سیمانی به نحوی است که کشور را از واردات سیمان بی نیاز می‌کند.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرده است: در فاصله سال‌های ۷۹ تا ۸۶ به طور متوسط سالانه ۲میلیون تن به ظرفیت سیمان اضافه شده، این درحالی است که از ابتدای انقلاب تا سال ۷۹ سالانه ۶۰۰هزار تن به ظرفیت سیمان کشور اضافه شده بود. محرابیان خاطرنشان کرده است: آمارهای کنونی از وضعیت سیمان نشانگر این است که نیاز بازار با تولید داخل مرتفع می‌شود، اما با این حال دولت مصوب کرده است که اگر دستگاه‌های دولتی نیاز به سیمان بیشتری داشته باشند، بتوانند آن را از خارج تامین کنند تا فشار از بازار داخلی برداشته شود.

به گفته وی تا پایان امسال نیز طبق برنامه‌ریزی جدید، ظرفیت تولید سیمان به ۶۴میلیون تن می‌رسد. محرابیان تاکید کرده است: هم اکنون شرایط برای جدی گرفته شدن تولید داخلی سیمان فراهم است و راه اندازی طرح‌ها به نحوی است که کشور را از واردات سیمان بی‌نیاز می‌کند.

در همین حال، وزارت بازرگانی با خروج سیمان از سبد حمایتی به صورت مشروط موافقت کرده است.