گزارش وزیر نفت از نشست جده

غزاله طایفه: بعد از تلاطم شدید در بازار نفت و نوسان در قیمت آن کشور عربستان از کشورهای تولید‌کننده و مصرف‌کننده دعوت کرد که طی نشستی اوضاع بازار نفت را بررسی کنند. در این نشست که روز دوم تیر با حضور ۳۸ وزیر و نمایندگان ۲۲ شرکت ملی و بین‌المللی در جده برگزار شد، غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت به عنوان نماینده ایران در این نشست شرکت کرد. عدم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی عدم انتقال تکنولوژی از سوی کشورهایی که دارای تکنولوژی هستند به کشورهای فاقد تکنولوژی، عدم سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید در بخش بالادستی و پایین‌دستی و سیاست‌های دوگانه در زمینه انرژی محورهای بحث در نشست جده بود. غلامحسین نوذری، وزیر نفت در نشست خبری روز گذشته با بیان این مطلب گفت: سه جنگ خلیج‌فارس، جنگ عراق علیه کویت و جنگ آمریکا علیه عراق در ایجاد نااطمینانی‌ و آسیب دیدن سرمایه‌گذاری در خاورمیانه که قطب اصلی تولید نفت است، تاثیرگذار بوده است. وی تبدیل شدن تولید‌کنندگان نفت به مصرف‌کننده آن و شفاف نبودن بازار نفت به دلیل حضور معامله‌گران را از دیگر مشکلات بازار نفت عنوان کرد.

نوذری در مورد اظهارات کشورهای مصرف‌کننده مبنی بر اینکه اوپک باید تولید نفت را در جهت کاهش قیمت نفت افزایش دهد، گفت: اعضای اوپک هر وقت که لازم بوده تولید خود را افزایش داده‌اند؛ ولی در حال حاضر بازار نفت با کمبود مواجه نیست. زمانی که قیمت نفت زیر ۱۰ دلار بود توصیه کشورهای مصرف‌کننده نفت به اعضای اوپک این بود که قیمت‌ها را به بازار واگذار کنید. اکنون نیز اوپک در صورتی که احساس کند بازار به افزایش تولید نیاز دارد این کار را انجام خواهد دارد.

نوذری بااشاره به دیدارهای حاشیه‌ای خود در نشست جده با وزرای نفت ترکیه و هند و نتیجه مذاکرات با مقامات این دو کشور اظهار داشت: وزیر نفت هند با بیان این مطلب که به گاز ایران نیاز دارند، از توافق با پاکستان در مورد حق ترانزیت گاز خبر داده است و قرار است ظرف ۳-۲ هفته آینده مذاکرات ما با این کشور نهایی شود.

وی ادامه داد: مذاکرات ما با کشور ترکیه در حال انجام است و توسعه ۲ تا ۳ فازپارس جنوبی، انتقال گاز به مرز ترکیه و صادرات گاز از طریق این کشور به اروپا محورهای اصلی مذاکرات ایران با ترکیه است.

وزیر نفت در مورد بهره‌برداری از فازهای ۹ ، ۱۰ پارس جنوبی در سال جاری توضیح داد: برنامه‌ریزی وزارت نفت این است که گاز این فازها در زمستان امسال وارد مدار شود.

وی افزود: با مدیریت مصرف و افزایش تولید گاز می‌توانیم با کمبود گاز مقابله کنیم. در حال حاضر روزانه ۳۴۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود که از این میزان ۱۵۰ میلیون متر مکعب آن برای نیاز نیروگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

تفاهم‌نامه شرکت نفت با بنیاد مستضعفان

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که امضای تفاهم‌نامه فروش نفت خام به بنیاد مستضعفان با چه توجیهی انجام شده است، اظهار داشت: سهم ما در تجارت نفت با شرکت‌ها و بنیادهای مالی صفر است و بسیاری از شرکت‌های معتبر امروز در بازار نفت که حجم زیادی از نفت را جابه‌جا می‌کنند از جایی شروع کرده‌اند.

وی افزود: وزارت نفت این آمادگی را دارد که با هر بنیاد یا شرکتی که بتواند محموله‌های نفتی بزرگ و کوچک ما را خریداری کند و به فروش برساند همکاری کند. از آنجایی که بنیاد مستضعفان نیز توان مالی لازم برای این کار را داشت، وزارت نفت با این بنیاد همکاری می‌کند.

وزیر نفت در مورد مطالبات دو شرکت سایپا و ایران خودرو از وزارت نفت اظهارداشت: وزارت نفت در حال مذاکره با این دو شرکت است و موضوع مطالبات آنها قابل حل است.

تحریم‌ها بی‌تاثیر است

وزیر نفت در مورد تاثیر تحریم‌ها بر روی صنعت نفت ایران اظهار داشت: تحریم‌ها یا باید مانع تکنولوژی شود یا تامین مالی. با تصویب مجلس شورای اسلامی نسبت به اختصاص سه درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت خام برای توسعه این صنعت مشکل تامین مالی نداریم. همچنین با افزایش توان پیمانکاران داخلی تحریم‌ها تاثیر زیادی روی صنعت نفت کشور نگذاشته است. وی در مورد حذف یارانه‌های سوخت توضیح داد: طبق قانون تا پایان سال ۱۳۹۰ باید قیمت فرآورده‌های نفتی بدون یارانه باشد که تا آن زمان این امر محقق خواهد شد.