راه‌اندازی اولین کارخانه تولید پتاس با ظرفیت 50 هزار تن

گروه صنعت و معدن- روز گذشته نخستین کارخانه تولید پتاس در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۵۰هزار تن با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن و مسعود سمیعی‌نژاد، معاون معدنی وی و همچنین مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در استان یزد افتتاح شد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد این واحد واقع در کویر مرکزی ایران و در نزدیکی شهر خور و بیابانک یزد و اصفهان قرار دارد و از جمله اهداف آن تولید سالانه ۳۰هزار تن هیدروکسید منیزم و ۳۰۰هزار تن نمک طعام است. اعتبار این طرح بالغ بر ۹۸۶میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و تاکنون ۸۱۰میلیارد ریال هزینه شده است.

علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در جریان راه‌اندازی این کارخانه با بیان اینکه در منطقه خور، منابع عظیمی از اکسید پتاسیم و منیزیم وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه ۳۰۰هزار تن اکسید پتاسیم در کشور مصرف می‌شود که با راه‌اندازی این واحد ۵۰هزار تن آن تامین خواهد شد. این در حالی است که تمامی این نیاز تاکنون از طریق واردات تامین می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل موجود در این منطقه امیدواریم در آینده به مرحله‌ای از تولید برسیم که امکان صادرات نیز در این حوزه برای کشور به وجود آید. وی در خصوص روش استفاده شده در این طرح گفت: شیوه‌های متعددی برای تولید پتاسیم وجود دارد، اما روشی که در کشور ما برای این صنعت در نظر گرفته شد، علاوه بر کم هزینه بودن، ارزش افزوده قابل توجهی دارد.

ضمن آنکه به هیچ وجه آلودگی زیست محیطی به دنبال ندارد. همچنین با بهره‌برداری از این کارخانه از خروج سالیانه ۲۷ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

احمد علی هراتی‌نیک، رییس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه این مراسم در خصوص سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح گفت تاکنون ۸۰میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است که از این مقدار ۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری ارزی بوده است. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه وزارت صنایع و معادن طی سال‌های اخیر تاکید زیادی به واگذاری عملیات و پروژه‌ها و حتی شرکت‌های تولیدی به بخش خصوصی داشته، از سرمایه‌گذار این بخش در حوزه تولید پتاسیم نیز استقبال خواهیم کرد.

شبانی، مجری طرح پتاس نیز در مراسم افتتاحیه این واحد بابیان این که طرح تا کنون ۱۴۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است، گفت: علاوه بر این تعداد ۴۵۰ نفر در مجموعه پیمانکاران فعالیت می‌کنند. وی بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش راه‌اندازی استخرهای خورشیدی ذکر کرد و در خصوص قیمت فعلی پتاس در بازار گفت: در حال حاضر نرخ این کالا ۵۲۵ دلار در تن است، اما مطالعات ما نشان می‌دهد این نرخ در گذشته ۱۵۵ دلار بوده است، بنابراین این افزایش قیمت نوید بخش بازار خوبی برای این کالا است.

وی پیش‌بینی کرد بازار پتاس در یک مقطع کوتاه و طی سال ۲۰۱۰ با رکود همراه شود، اما روند صعودی آن همچنان ادامه پیدا کند.

اهم فعالیت‌های طرح از سال ۱۳۷۸ تا کنون عبارتند از: احداث نیروگاه به ظرفیت ۶ مگاوات و احداث خط انتقال برق به پلایا، احداث استخرهای تبخیر خورشیدی نمک و کارنالیت، احداث ایستگاه‌های پمپاژ و خط انتقال شورابه احداث کانال‌های استحصال شورا، پلایا به طول ۱۳کیلومتر و احداث کارخانه استحصال پتاس با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد.