کاهش تعرفه واردات در میان اعتراض صنعتگران

گروه صنعت و معدن-کاهش تعرفه واردات با وجود اعلام مخالفت‌های صریح صاحبان صنعت با تصمیم کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک سرانجام ابلاغ شد. کاهش تعرفه واردات برخی از اقلام و کالاهای صنعتی روز دوشنبه در حالی توسط پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام شد که تولید‌کنندگان داخلی به اشکال مختلف آسیب‌های این تصمیم بر صنعت را متذکر و اعتراض خود را به این سیاست را اعلام کرده بودند. به گزارش فارس، بنا بر اطلاعیه منتشره توسط دولت کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی، حرکت تولید‌کنندگان به سمت تولید رقابتی تر و کیفی تر از مهمترین دلایل گرایش به سمت تسهیل واردات بوده است، این در حالی است که تولید‌کنندگان داخلی معتقدند شرایط صنعت در ایران با دشورای‌های متعددی روبرو است و با شرایط موجود کاهش تعرفه نیز بار جدیدی را بر کوله‌بار سنگین صنعت افزوده و حرکت آن را با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو می‌کند. خبرنگار ما نیز گزارش داد: کمیسیون ماده یک دولت دلیل دیگری را برای کاهش نرخ تعرفه واردات مطرح کرده و مدعی شده است برخی تولیدکنندگان (نظیر یخچال فریزر و لاستیک) به‌رغم اینکه در سال‌های گذشته از حمایت‌های تعرفه‌ای برخوردار بوده‌اند، اقدام به افزایش بهای کالای تولیدی خود کرده‌اند. از همین‌رو دولت در اقدامی جبرانی و با نیت حمایت از مصرف‌کننده تعرفه واردات آن کالاها را کاهش داده است. اگرچه تولیدکنندگان افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و... را از عوامل رشد قیمت‌ها می‌دانند. بنا بر مصوبه جدید لوازم خانگی، فولاد، لاستیک، مواد اولیه تولید روغن‌های خوراکی و صنعتی مهمترین اقلامی است که مشمول کاهش تعرفه واردات شده‌اند.

تقی بهرامی،رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد در این رابطه می‌گوید: کاهش تعرفه واردات فولاد ظلمی در حق تولید و بخش خصوصی کشور بود و مطمئن باشید از این کاهش نرخ سودی عاید مصرف‌کننده نیز نخواهد شد. وی خاطر نشان می‌کند: زمانی ذوب‌آهن اصفهان ناگزیر شد ۲۵۰هزار‌تن محصولات خود را با قیمت ۹۳۵ تومان عرضه کند، خوب است بررسی شود چه کسانی این محموله را خریداری کردند؟ آیا این محموله به دست مصرف‌کنندگان واقعی رسید یا این که کسانی این محصولات را خریداری و در حاشیه بازار به قیمت روز فروختند. بهرامی با تاکید بر اینکه در سود حاشیه بازار نه چیزی عاید ذوب آهن و نه عاید مصرف‌کننده شد، اضافه می‌کند: کارخانه‌های بخش خصوصی در حال حاضر نیز زیان‌ده هستند و با کاهش تعرفه قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

خبری از کاهش تعرفه مواد اولیه نیست

همزمان با تصویب کاهش تعرفه لوازم خانگی در کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک، تولید‌کنندگان لوازم خانگی در نامه‌ای اعلام کردند،‌اگر دولت قصد کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی را دارد به تناسب آن باید تعرفه واردات مواد اولیه و قطعات نیز کاهش یابد. در غیر اینصورت کاهش تعرفه به صلاح نیست.

در عین حال در اطلاعیه دولت برای کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی خبری از کاهش توامان تعرفه مواد اولیه و قطعات این صنعت مشاهده نمی‌شود.

کاهش تعرفه تایر برخلاف توافق‌ها

ناصرالدین گرامی، دبیر انجمن صنفی و صنعتی تایر نیز در خصوص کاهش تعرفه واردات لاستیک و تایر می‌گوید: کاهش تعرفه واردات اقلام لاستیک و تایر به شکل پلکانی و در برنامه‌ای ۵ ساله با صنعت هماهنگ شده بود. بر این اساس قرار بود تعرفه واردات لاستیک سالانه ۵درصد کاهش یابد.

گرامی اضافه ادامه می‌دهد: علی‌رغم مشکلات موجود واحدهای تولید‌کننده لاستیک و تایر ظرفیت‌های خود را افزایش داده و قادر به تامین ۷۵درصد نیاز بازار داخلی هستند. گرامی ادامه می‌دهد: وزارت بازرگانی به عنوان حامی و پیشنهاد دهنده کاهش نرخ تعرفه باید پاسخگوی مشکلاتی که این تصمیم در پی خواهد داشت، باشد.

به‌‌رغم نگاه تمامی سیاستگذاران و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت کشور به صنعت و تولید به عنوان یگانه راه حل مشکلات اشتغال و رهایی از اقتصاد تک محصولی، به نظر می‌رسد در تصمیم‌گیری‌هایی که سرنوشت صنعت را رقم می‌زند، اقناع صاحبان صنعت و توجه به نظرات آنان کمتر مورد توجه است.